رعایت حقوق بشر به جای تحریم ها

نویسنده

» گزارش فاینانشال تایمز از خواست فعالان سیاسی ایران

هاروی موریس

شیرین عبادی، از فعالان سیاسی مخالف دولت ایران می گوید سازمان ملل متحد به جای اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران برای برنامه هسته ای آن کشور، باید  بر رژیم تهران برای بازگرداندن دموکراسی و رعایت حقوق بشر فشار وارد آورد.

وی گفت: “حمله نظامی و یا تحریم های اقتصادی به مردم ایران آسیب می رساند.” او اضافه کرد که دولت محمود احمدی نژاد،  راه هایی برای دور زدن تحریم های بیشتر اقتصادی دارد و این امر ممکن است به نتیجه ناخواسته تجمع مردم در پشت نظام منجر شود.

وی خواستار اقدام فعال علیه شرکت های غربی که عملیات سانسور و اختناق و سرکوب محالفان  در ایران را حمایت می کنند شد.

وی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت که این شورا باید به جای تمرکز بر برنامه های هسته ای باید حقوق بشر و دموکراسی را در دستور کار خود قرار دهد زیرا “کشورهای غیر دموکراتیک  همان اندازه می توانند برای صلح جهانی خطرناک باشند که کشور های هسته ای.”

این نظریات خانم عبادی در زمانی مطرح می شود که ایالات متحده و سایر دولت های غربی تلاش می کنند اجماع جهانی برای تصویب دور چهارم تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران را به دست آورند؛ چیزی که با مواجهه دیپلماسی چین روبرو شده است.

ایالات متحده پیشنهاداتی را برای اعمال محدودیت های شدیدتر در مورد روابط با ایران ارائه داده است که می باید ماه های آینده به پیش نویس قطعنامه و رای در شورای امنیت منجر شود.

قبل از آن، کنگره آمریکا ممکن است تحریمهای خود را تصویب کند که شامل ممنوعیت قرارداد با شرکت های خارجی است که با ایران روابط تجاری دارند. دیپلمات ها معتقدند این اقدام  تلاش برای اجماع در سازمان ملل متحد را پیچیده تر می کند.

برزیل و ترکیه ، اعضای موقت شورای امنیت 15 عضوی، با دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران مخالف هستند.  از دیدگاه غرب، بدترین  حالت آن است که یک سلسله اقدامات ضعیف با نسبت رای ضعیف به تصویب برسد. خانم عبادی، که از زمان سفر به خارج در آستانه انتخابات مناقشه آمیز ریاست جمهوری همچنان در خارج از کشور به سر می برد  گفت: کشورهای غربی باید به همان اندازه شرکت هایی که به سرکوب مردم توسط دولت ایران کمک می کنند مورد تحریم قرار دهند که آنهایی را که با ایران مراودات تجاری دارند.

عبادی می گوید: “تهران باید موظف شود که به تعهدات بین المللی خود عمل کند؛ تعهدات در قبال حفاظت از حقوق بشر وهمچنین تعهدات خود در زمینه مسائل هسته ای. فرض کنید ایران با برنامه هسته ای بین المللی موافقت کرد؛ آنگاه غرب دیگر نگران آنچه بر سر مردم ایران می آید نخواهد بود؟”

این وکیل مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل سال 2003، شرکت های نوکیا- زیمنس و یوتل ست فرانسه را به عنوان شرکتهایی  که به نظام ایران کمک می کنند نام برد. نوکیا-زیمنس هفته گذشته تکذیب کرد که فن آوری ارتباطاتی در اختیار ایران قرار داده که برترافیک اینترنتی نظارت کند.

خانم عبادی گفت : یوتل ست هنوز ارتباطات مخابراتی و تلویزیون ماهواره ای دولت ایران را تامین می کند در حالی که رادیو و تلویزیون های غربی را که برای ایران برنامه پخش می کنند، از جمله بی بی سی فارسی را، که از سوی ایران بر روی آن پارازیت فرستاده می شود را قطع کرده است.

درحالیکه سنای آمریکا و مجلس نمایندگان به بحث در باره تحریم ایران ادامه می دهند، دفتر حسابرسی ایالات متحده در هفته گذشته مورد انتقاد قرارگرفت زیرا آمار دقیقی از میزان روابط تجاری با ایران در اختیار نداشت، که این خود اثر بخشی تحریم های علیه ایران را زیر سئوال می برد.

 

 

منبع: فاینانشال تایمز- 7 مارس