مردم الکلی در کشور ضد الکل

نویسنده

» گزارش لوپوئن از ناهنجاری های ایران

آرمین عارفی

علی رغم سرکوب های بسیار ازسوی حکومت جمهوری اسلامی، گرایش به الکل در این کشور بسیار اشاعه یافته. ازنظر جمهوری اسلامی، مصرف مشروبات الکلی به مثابه پشت کردن به ارزش های مذهبی است.

ایرانیان به مشروبات الکلی علاقه مندند و هر ساله بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون لیتر الکل به ارزش ۵۸۰ میلیون یورو به این کشور وارد می شود. این موضوع یکی از چندین تناقضی است که جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان است. با اینکه ورود الکل به این کشور پس از وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ به طور رسمی ممنوع اعلام شده، ولی تهیه آن برای مردم ایران بسیار ساده است. به نوشته روزنامه شرق، تنها ۱۷ دقیقه زمان لازم است تا بتوان یک نوشیدنی الکلی پیدا کرد.

جدا از وجود مارک های مشهور ویسکی و ودکا، که به قیمت گزاف فروخته می شوند، ممنوعیت تولید و تجارت الکل پدیده شگفت آوری را در ایران ایجاد کرده. شهلا شفیق، نویسنده و جامعه شناس در این رابطه به لوپوئن گفت: “مردم ایران در تولید انواع شراب و الکل در منازل خبره شده اند.”

 

الکل ۹۰ درجه

از دیگر تولیدات الکلی در منزل می توان به عرق اشاره کرد که دارای ۴۵ درصد اتانول خالص است. ولی آخرین نوع مشروب الکلی مورد استفاده مردم را می توان در داروخانه ها یافت. بسیاری از جوانان پس از خرید الکل طبی ۹۰ درجه آن را با ترکیباتی مانند وانیل مجدداً تقطیر می کنند. ولی این عمل گاهی مهلک ظاهر می شود و بسیاری از ایرانیان هرساله این تجربه وحشتناک را می آزمایند. چطور می توان این تناقض فاحش را در کشور آیت الله ها توضیح داد؟ شهلا شفیق می گوید: “شراب در فرهنگ پارسی ممنوع نیست.” درحقیقت، شعرای نامداری مانند عمر خیام و مولانا به لذات می و شراب بسیار اشاره کرده اند. این جامعه شناس در ادامه می افزاید: “استفاده از الکل برای درمان بسیاری از مشکلات، حتی در تاریخ نیز مورد توصیه قرار گرفته.” این درحالی است که مصرف الکل در دوران شاه در کاباره ها و بارها وجود داشت.

اکنون دولتمردان در صدد برآمده اند تا راه حلی برای این معضل پیدا کنند. براساس قوانین جزایی جمهوری اسلامی که برپایه شریعت است، نوشیدن یک لیوان الکل در ایران برابر با ۸۰ ضربه شلاق خواهد بود. درواقع مقامات به دلیل تقدیس قوانین، میان جرم و گناه دچار سردرگمی شده اند. ولی این ابهام خیلی زود دردسرساز شد. ممنوعیت و به ویژه نا امیدی در نزد مردمی که سه چهارم از آنها را جوانان زیر ۳۰ تشکیل می دهند، باعث شده تا مصرف الکل در جمهوری اسلامی به نقطه اوج خود برسد.

 

از هر ۵ راننده، یک راننده مست است

براساس آمار نیروی انتظامی، توقیف الکل تا اواخر ماه مارس به میزان ۶۹ درصد افزایش داشته. به گزارش بی بی سی، از ۲۰ آوریل تا ۲۰ می، تست الکل بر روی رانندگان تهرانی نشان داد که ۲۶ درصد آنها مست هستند. شهلا شفیق می گوید: “این رقم به خوبی نشان از وجود افسردگی همه گیر در سطح جامعه دارد. دامنه تفریحاتی که انجام آنها مجاز است بسیار محدود می باشد و به همین دلیل شاهد مصرف بی رویه الکل در سطح جامعه هستیم.”

 به گفته وزارت بهداشت، افزایش چشمگیر مصرف الکل بیش از هر چیز در مناطق جنوبی و محروم تهران افزایش یافته. البته این موضوع چندان این جامعه شناس را متعجب نمی سازد. او می گوید: “آنها می بینند که اعتقادات شان توسط کسانی که بر آنها حکومت می کنند لگدمال شده و به همین دلیل از مذهب دور می شوند و سهم خود را از لذات طلب می کنند. حتی ماه رمضان هم باعث نمی شود آنها مشروبات الکلی ننوشند.”

اخیراً اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی تأیید کرد که ایران در حدود “۲۰۰ هزار الکلی” دارد و ۸۰ درصد از الکل قاچاق شده ازطریق کردستان عراق وارد ایران می شود. با این حال، یک چهارم بطری های مشروب ازسوی مسؤولان توقیف می شود.

شهلا شفیق می گوید: “به دنبال افزایش اختلاس ها در نزد حاکمیت، خود مأموران انتظامی اقدام به فروش مشروبات الکلی می کنند. آنها یک بازار سیاه بسیار پرسود راه انداخته اند.” به موازات آن، به نظر می رسد که مقامات نیز تدابیر تعجب آوری اتخاذ می کنند. دو شخص الکلی اخیراً در شمال شرقی ایران به اعدام محکوم شدند. به گفته حسن شریعتی، رییس دادگستری استان خراسان رضوی، این دو نفر که متحمل ۱۶۰ ضربه شلاق شدند، برای سومین بار مباردت به نوشیدن الکل کرده بودند. به هرحال آنها در صورت توبه می توانند از حکم مرگ رهایی یابند.

منبع: لوپوئن، ۱۳ ژوئیه