مردم داوطلبانه دیش هارا به مساجد می دهند

نویسنده
نازنین کامدار

» ادعای رسانه های حکومتی:

یک روز پس از اظهارات اسماعیل احمدی مقدم در باره استقبال مردم از ورود بدون مجوز پلیس به خانه ها به بهانه جمع آوری ماهواره و بیان اینکه “خانواده ها به خاطر جمع آوری ماهواره از ماموران تشکر می کنند”، دستگاه های تبلیغاتی حکومت در رسانه ها و تلویزیون گزارش هایی را منتشر کردند که بر اساس آن در برخی محلات تهران مردم به صورت داوطلبانه دیش های خود را به عوامل لباس شخصی و بسیج مساجد تحویل می دهند.

این ادعا پس از آن  مطرح شده که فرمانده نیروی انتظامی در سخنانی چنین گفته بود: “وقتی ماهواره ای را جمع می کنیم خانواده ها از ما تشکر می کنند چرا که این وسیله غیر اخلاقی را از خانه یشان جمع کرده ایم تا دیگر فرزندشان از آن استفاده نکند”.

به گزارش جهان به نقل از مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم ظهر شنبه در پانزدهمین همایش معاونان اجتماعی در یک همایش حکومتی افزوده بود: “ناهنجاریها و بدرفتایها باید در ماه های مورد احترام همانند ماه رمضان کاهش یابد چرا که انجام این اقدامات زشت است. خداوند نمی خواهد کسی را تحت فشار قرار دهد و منافع دنیوی و جسمانی با اعمال این قوانین الهی برای انسان وجود دارد. بعد اجتماعی کار ما باید در این ماه بیشتر باشد”.

سخنان وی، همزمان بود با ابراز نگرانی شدید مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم که بنا بر آمارهای موجود، بالاترین میزان استفاده از ماهواره را در کشور دارد.

به نوشته فارس، حجت‌الاسلام عباس اسکندری که از گرایش شدید مردم به ماهواره در استانی که به “پایتخت معنوی جهان اسلام” شهرت دارد،  خشمگین بوده، گفته است: “ماهواره سم خطرناک است و نباید خانواده‌ها به بهانه استفاده از اخبار و برنامه‌های علمی از این وسیله استفاده کنند، چرا که برنامه‌های ماهواره آثار بسیار مخربی بر روی کودکان می‌گذارد. دشمن با ایجاد کانال‌های ماهواره‌ای و سایت‌های فعال هجمه همه جانبه‌ای را آغاز کرده است”.

او افزوده است: “خطر ماهواره را باید جدی گرفت و محیط خانه و خانواده را از شر آن در امان نگه داشت که بیش از ۷۰ درصد بلایی که بر سر ما در بخش فرهنگی وارد می شود توسط کانال های ماهواره ای است که در بسیاری از موارد توسط سرمایه داران صهیونیستی اداره می شود. پدران و مادران با فرزندان خود دوست باشند و در یک محیط کاملا صمیمی و دوستانه خطرات و معضلات بدحجابی را تجزیه و تحلیل کنند و با تکیه بر آیات قرآنی و احادیث و روایات در مسیری گام بگذارند که به سلامت جامعه کمک کند و خواسته های شوم و شیطانی دشمنان اسلام را به چالش بکشاند”. 

به فاصله کمی پس از این اظهارات، شیعه آنلاین، با انتشار یک گزارش تصویری از محله ای در تهران مدعی شد که “مردم” به صورت “داوطلبانه” دیش های ماهواره ای خود را به مساجد و عوامل بسیج تحویل داده اند و از اقدام خود به شدت “خوشحال” هستند.

این سایت حکومتی نوشته است: “مسجد جامع امیرالمؤمنین علیه السلام یکی از مساجد فعال در شرق تهران به شمار می رود. این مسجد همواره با ارائه و اجرای طرح های جدید و جالبی، تلاش کرده گامی مثبت در راستای فرهنگ سازی عمومی بردارد.طرحی که امسال این مسجد در دستور کار خود قرار داده، «طرح تحویل داوطلبانه ماهواره به مسجد در مراسم نیمه شعبان» نام داشت. بر اساس این طرح، اهالی منطقه به صورت داوطلبانه ماهواره های خود را به مسجد آورده و تحویل می دادند و در عوض مورد تقدیر مسئولان مسجد قرار می گرفتند.گفته می شود امسال مسئولان و مجریان این طرح به حول و قوه الهی توانستند تعداد ۱۷۵ دستگاه ماهواره به علاوه دیش آن را به صورت داوطلبانه از اهالی منطقه تحویل بگیریند.این اقدام مثبت که نتیجه ای جالب در پی داشته نشان می دهد که از راه مسالمت آمیز و از طریق روش های ابتکاری می توان مردم را از انجام برخی اعمال باز داشت و حتی بدون اینکه نیازی به برخورد باشد، می توان به فرهنگ سازی پرداخت. امید است که مسئولان مربوطه، از این شیوه عبرت بگیرند و به ابتکار شیوه های جدیدی روی بیاورند”.

سایت جهان نیوز نیز این گزارش را بازتاب داده بود اما چون در بخش نظرات با واکنش های تمسخر آمیز کاربران مواجه شد بخش “نظرات” را غیر فعال کرد.

یکی از کاربران سایت افراطی جهان نیوز نوشته بود: “آدم میمونه یک خارجی بیاد این عکس ها رو ببینه پیش خودش چی فکر می کنه؟… طرح هایی از این دست و یا طرح اجباری پلیس، نمیتونن جوابگو باشن.

شما می گین ماهواره نبینین، قبول. بجاش چی باید دید؟…اخباری که از مشکل دیر رسیدن بچه های کودکستان آمریکا ۱۸ تا گزارش با آب و تاب تعریف می کنه ولی از این همه مشکل داخلی هیچی نمیگه؟؟”

کاربر دیگری هم نوشت: “آقا یه طرح پس دادن داوطلبانه مبالغ اختلاس شده از مختلسین هم بگذارید شاید اونا هم کوتاه اومدند و پشیمان شدند مبالغ رو به خزانه دولت واریز کردند… یک قسمت که گویای الکی بودن این کاره اینه که همه دستگاها و دیشا کهنه و قدیمی…درست هم هست طرف میخواسته رسیورشو عوض کنه قدیمی هم بوده خریدار هم نداشته اومده داده اینجا…مردمو چی فرض کردید؟” 

در همین راستا سایت طنز گل آقا نیز تصویری از عملیات عوامل انتظامی را در خانه های مردم جهت جمع آوری دیش های ماهواره منتشر کرده و به نقل از “زن خانه دار”ی که ماموران در حال پرتاب دیش ماهواره از پنجره خانه اش هستند، نوشته است: “اون آقا(مامور) اومده تا به ما در تحویل داوطلبانه ماهواره مون کمک کنه”.

تمسخر شهروندان نسبت به برنامه تبلیغاتی حکومت درباره جمع آوری داوطلبانه ماهواره ها موجب شد تا صدا و سیما که روز گذشته در بخش های خبری مختلف این گزارش را بازتاب داده بود، در اخبار سراسری از پخش آن خودداری کند.