دفتر نوری همدانی: حمله ای در کار نبوده است

نویسنده
نازنین کامدار

» سپاه،رجانیوز و جوان آنلاین دروغ گفتند

یک روز پس از حمله به بیت آیت الله صانعی و  نیز تخریب و پلمب دفتر آیت الله منتظری، سپاه محمد رسول الله تهران، بدون اشاره به هتک حرمت  مراجع مستقل و غیر دولتی، با انتشار اطلاعیه ای آتش زدن خانه آیت الله نوری همدانی را محکوم کرد و از توطئه ای خبر داد که به کمک دلارهای آمریکایی اجرا شده بود؛تنها ساعاتی بعد دفتر این مرجع حامی دولت اطلاعیه ای داد که بر اساس آن معلوم شد “به آن معنا حمله‌ای در کار نبوده است”.

خبرحمله به بیت آیت الله نوری همدانی را سایت های جوان و رجا نیوزمنتشر کرده بودند؛این دو سایت که معمولا اخبارشان را به صورت مشترک منتشر می کنند مدعی شده بودند “عوامل فتنه در ساعت ۶ صبح روز یکشنبه”، بخشی از خانه نوری همدانی را آتش زده اند. ادعایی که تا این لحظه به غیر از این دوسایت در هیچ رسانه ای منعکس نشده و هیچ تصویر،عکس یا فیلمی که  این ادعا را ثابت کند منتشر نشده است.

گفتنی این است که سایت جوان آنلاین و رجا نیوز دو روز قبل از حمله به بیوت مراجع مستقل از جمله بیت آیت الله صانعی و  آیت الله منتظری از “تلاش فتنه گران برای نفوذ به بیوت مراجع” خبر داده بودند. 

سایت جوان آنلاین روز شنبه، یعنی دو روز قبل از حمله عوامل لباس شخصی ها،بسیج و سپاه به بیت آیت الله صانعی و منتظری در خبری با عنوان “تاکید مرد خاکستری اصلاحات بر نفوذ به بیوت برخی مراجع ” نوشته بود: “مرد خاکستری اصلاحات بر نفوذ به بیوت برخی مراجع به عنوان راهبرد اصلی اصلاح طلبان در شرایط کنونی تاکید کرده است. وی در یکی از جلسات مجمع روحانیون مبارز مراجع را به سه دسته تقسیم بندی نموده و گفته که یک دسته از مراجع پیر مردهایی هستند که از روی هم رساله چاپ می کنند و در مسائل سیاسی دخالت نمی کنند ، دسته دوم هم مراجعی هستند که بر علیه اصلاح طلبان و جنبش سبز موضعگیری می کنند و دسته سوم مراجع را هم کسانی عنوان کرده که همراه با جنبش سبز و اصلاحات هستند”.

جوان افزوده بود: “مرد خاکستری اصلاحات گفته که  لازم است ما در بیت مراجعی که کار سیاسی نمی کنند نفوذ کنیم و آنها را از هر طریقی که امکان دارد جذب نماییم.چرا که ما به راحتی می توانیم با استفاده از افراد نفوذی که در بیت آنان داریم بر آنها نفوذ کنیم و آنها را وادار به حمایت از مواضع خود نماییم”.

گفتنی است منظور جوان آنلاین از “مرد خاکستری اصلاحات”، آیت الله موسوی خوئینی ها است.
رجا نیوز نیز در همان روز و قبل از آنکه به شکل شبانه عوامل سپاه و بسیج به بیت آیت الله صانعی و آیت الله منتظری حمله کنند، در سرمقاله خود با عنوان “فتنه ای که در راه است” نوشته بود: “دشمنان، از این پس به جای حمله صریح به مبانی دینی و اعتقادی مردم به طراحی برنامه هایی پیچیده برای ایجاد انحراف در دین داری مردم خواهند پرداخت و نسخه ای بدلی از دین را به جای اسلام ناب به مردم معرفی خواهند نمود. دشمنان سعی خواهند کرد هر چه بیشتر در بیت علما و مراجع نفوذ کنند و به مرور زمان بین علما و نظام اسلامی جدایی بیفکنند و تجربه تلخ قیام مشروطه را در خصوص انقلاب اسلامی تکرار نمایند”.

رجانیوز افزوده بود: “همزمان با تلاش برای نفوذ به بیت علما، به «مرجع سازی» روی خواهند آورد و برخی چهره های روحانی را با عنوان «مرجع تقلید» به مردم معرفی خواهند کرد. چنین پروژه ای در همان روزهای مرگ حسینعلی منتظری توسط محسن سازگارا کلید خورد. او یوسف صانعی را به عنوان «مرجع سبز» ایران معرفی کرد که این اقدام با واکنش سریع جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مواجه شد و به شدت با آن برخورد گردید. دشمنان اسلام از سوی دیگر علما و مراجع تقلیدی که در مقابل آنان ایستادگی بکنند را به شدت مورد تخریب و تهمت و افترا قرار خواهند داد و اگر –خدای ناکرده- روزی دشمنان اسلام در ایران قدرت بیابند، از اینکه با این بزرگواران همچون شیخ فضل الله نوری رفتار کنند هیچ ابایی نخواهند داشت”.

جالب اینکه یک روز پس از انتشار این سرمقاله در رجا نیوز، بیت آیت الله صانعی در قم تخریب شد، سنگ مقبره آیت الله منتظری به سرقت رفت و عده ای با شعار مرگ بر صانعی به داخل بیت یک مرجع تقلید شیعه وارد شدند و تمامی وسایل منزل و دفتر وی را با خاک یکسان کردند. حمله ای که به نوشته جرس و به گفته بسیاری از شاهدان عینی با همکاری نیروی انتظامی همراه بود و حجت الاسلام مجتبی ذوالنور ، نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه نیز در میان حمله کنندگان حضور داشت.

سایت های رجا نیوز و جوان آنلاین ساعاتی پس از حمله به بیوت آیات منتظری و صانعی، مدعی حمله “عناصر فتنه سبز” به بیت نوری همدانی شدند. حمله ای که تنها این دو سایت و البته سپاه تهران بزرگ از آن اطلاع یافته اند و هنوز هیچ مستندی دال بر این ادعا منتشر نکرده اند. حتی شخص نوری همدانی نیز در اینباره هیچ سخنی به میان نیاورده است.

رجا نیوز و جوان آنلاین نوشته بودند: “بیت مرجع بزرگوار، آیت الله نوری همدانی، شب گذشته توسط افرادی ناشناس در آتش سوخته و موجب شکسته شدن شیشه های منزل این مرجع بزرگ تقلید شده است.درباره هویت مهاجمان و علت هجوم آنان خبری منتشر نشده است اما با توجه به تاکید آیت الله نوری همدانی بر تبعیت از ولایت فقیه و تلاش هایی وی در راستای افشای فتنه سال گذشته، برخی گزارش ها درباره وابستگی این گروه تخریب گر مطرح شده است. گفتنی است، گروه منتسب به فرقه سبز چندین بار از افشاگری‌ها و مواضع آیت الله نوری همدانی ابراز ناراحتی کرده بودند”.

این سایت ها افزوده بودند: “تعرض مخفیانه اخلالگران در نیمه شب گذشته در شرایطی به بیت این مرجع بزرگوار صورت گرفته است که پیش از آن، چند هزار نفر از مردم قم در اعتراض به حضور شیخ اصلاحات در این شهر، دست به برگزاری تجمع اعتراضی زده بودند”.

پس از انتشار این خبر، سپاه استان تهران، سپاهی که نقش اصلی را در سرکوب اعتراضات پس از انتخابات و بازداشت فعالان سیاسی برعهده داشته، در اطلاعیه ای اعلام کرد: “پس از شکست‌های مفتضحانه و پی در پی فتنه‌گران منافق در برابر بصیرت و ولایتمداری ملت رشید ایران اسلامی، عناصر خودفروخته فتنه‌گر که مانند غریق به هر برای نجات خود متوسل می‌شوند، این بار خیانت و رذالت تمام کرده و در حرکتی رذیلانه و خفت‌بار به بیت فقیه بزرگوار و عظیم‌الشان جهان تشیع حضرت حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی تعرض کردند و با پرتاب کوکتل مولوتوف به داخل منزل معظم‌له موجب شکسته شدن شیشه‌های منزل ایشان و همچنین آتش‌سوزی در بیت این فقیه وارسته و مدافع حریم ولایت شدند”.

سپاه محمد رسول الله در بیانیه اش افزوده است: “در حقیقت این واقعه اثبات کرد که دلارهای آمریکایی و صهیونیستی استکبار جهانی محل هزینه شدن خود را در این زمان در آتش زدن و تعرض به بیوت وحریم مقدس مراجع عظام تقلید یافته‌اند که دفاع از ولایت خصلت همیشگی آنان است و همه این اعمال وحشیانه و سبعانه به جهت لجاجت و عناد و دشمنی و شدت و کینه‌ای است که با ملت و خصوصا علما و مراجع ولایی و پیرو خط ولایت دارند”.

به غیر از سپاه محمد رسول الله، یک تشکل دولتی به نام “جنبش عدالتخواه دانشجویی” هم که اعضای آن در روزهای اخیر در اعتراضات دانشجویان دانشگاه های تهران، از دانشجویان سبز فیلم گرفته و در برخی موارد آنان را با زنجیر مورد حمله قرار داده اند، در بیانیه ای مشابه، ادعاهای سپاه محمد رسول الله را تکرار کرد. بیانیه ای که بخش زیادی از محتوای آن را در بیانیه سپاه می توان دید.

سرانجام با وجود جنجال آفرینی رسانه های افراطی دولت و بیانیه های مشابه سپاه و این تشکل “عدالتخواه”، شامگاه گذشته خبر آنلاین اعلام کرد که “بیت آیت الله نوری همدانی مورد حمله قرار نگرفته است”.

این سایت خبری وابسته به محافظه کاران منتقد دولت به نقل از دفتر نوری همدانی نوشت :“به آن معنا حمله‌ای در کار نبوده است و پرتاب چند ماده محترقه بوده است”. 


واکنش رسمی یک نهاد حوزوی

به دنبال این حوادث مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای، بدون اشاره به شایعه حمله به خانه نوری همدانی، از وقوع حوادث قم در شب تولد امام پنجم شیعیان، اظهار تاسف کرد.در این بیانیه آمده است:“با افسوس فراوان در شب ولادت آن امام همام و شب اول ماه رجب که ماه حرام است، شاهد بودیم که در شهر قم پایگاه علم و فقاهت و مرکز نشر احکام تشیع گروهی از متجاوزان به حقوق مردم ، بیوت آیات عظام منتظری و صانعی را محاصره کرده و به آنها حمله ور شدند و اموال را تخریب کردند و از فحاشی و هتاکی به ساحت مرجعیت و برخی از یاران امام (ره) و خصوصا حضرت حجت الاسلام و المسلمین کروبی که به دیدار آیت الله صانعی رفته بودند ، دریغ نکردند ، همه اینها در حضور نیروهای انتظامی و امنیتی انجام شد که با سکوت آنها همراه بود “.
این بیانیه می پرسد: “آیا حکومتی که خود را اسلامی و پیرو پیامبر اسلام و در سیره علوی می داند باید اجازه دهد که مداحان و متملقان و چاپلوسان از آزادی مطلق برخوردار باشند اما معترضان و منتقدان دلسوز در معرض تعرض و هتاکی و ضرب و شتم و زندان قرار گیرند.
آیا شاهد نبودیم که گروهی هتاک در حضور سران نظام در کنار مرقد بنیانگزار جمهوری اسلامی با شعار های زننده حرمت بیت سیادت امام (ه) را بشکنند و کسی معترض آنان نشد . اگر آن روز از آن حرکت شرم¬آور آنان جلوگیری می¬شد کار به این هتاکی ها و آبروریزیهایی که در حوزه علمیه قم نسبت به مرجعیت صورت گرفت و دل هر مسلمان را به می آورد، منتهی نمی شد”. 
این نهاد حوزوی در پایان بیانیه اش تاکید می کند که: “ملت شریف و مسلمان ایران به خوبی می دانند که این گونه رفتار ها نه اسلامی است و نه عقلانی. آنان به خوبی آگاهند که اسلام عزیز با این گونه رفتار ها ی خشن و زشت مخالف است و حساب اینها از اسلام جدا می داند . ما امید واریم که مسئولین بزرگ جلو این گونه حرکات خلاف شرع و قانون را بگیرند و تا دیر نشده چاره ای برای ایجاد اتحاد و وفاق واقعی ملت بزرگ ایران بیاندیشند. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ضمن ابراز تاسف و تاثر از هتک حرمت مرجعیت، اهانت به ساحت بزرگان و دلسوزان نظام در حوزه علمیه قم که مهد اخلاق و فضیلت و کرامت است ابراز انزجار نموده و از همه مراجع و بزرگوار و دلسوزان کشور و نظام می خواهد در شرایط حساس که کشور از همه سوی مورد فشار های بین المللی و سوء مدیریت اجرایی در داخل رنج می برد، در برابر اینگونه حرکات ناشایست موضع گیری نماید و نگذارند که جریان فرصت طلب و ریاکار و فریب خورده وحدت جامعه و ساحت مقدس حوزه علمیه و مرجعیت را نشانه گیرند”.