رهبر معنوی احمدی نژاد خواهان بمب هسته ای

نویسنده

» نگاه بوستون گلوب به اظهارات مصباح یزدی

علی اکبر دارینی

استاد معنوی و تندروی رئیس جمهور ایران در یک درخواست علنی کم نظیر، خواستار تولید “تسلیحات ویژه ای” شده که اکنون منحصراً در اختیارمعدودی از کشورهاست. منظور وی از این تسلیحات، جنگ افزار هسته ای است.

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در کتابی که میان روحانیون ارشد دست به دست می شود، اعلام کرد ایران نباید خود را از حق تولید این “تسلیحات ویژه” محروم کند.

دولت ایران و حلقه روحانیون آن به دفعات اتهامات ایالات متحده و متحدانش مبنی بر تلاش تهران در دستیابی به تسلیحات هسته ای را انکار کرده اند.

شورای امنیت هفته گذشته به دلیل خودداری ایران از توقف غنی سازی اورانیوم، این کشور را هدف دور چهارم از تحریم های سازمان ملل قرار داد. ایران ادعا می کند غنی سازی در خدمت برنامه صلح آمیز هسته ای آن کشور است اما این فرآیند می تواند در تولید مواد لازم برای تولید تسلیحات هسته ای نیز به کار گرفته شود.

تحریم های جدید سازمان ملل خواستار مسدود شدن دارایی های 40 شرکت و نهاد جدید شامل 22 شرکت مرتبط با فعالیت های هسته ای و موشکی ایران شده است.

وزیران اتحادیه اروپا نیز دیروز توافق کردند یک بسته تحریمی جدید و فراتر از تمهیدات مورد نظر سازمان ملل علیه ایران را درنظر بگیرند. این تحریم ها بر روی تجارت، خصوصاً تجارت اقلام با کاربرد دوگانه ای متمرکز می شوند که می توانند کاربرد نظامی هم داشته باشند. ضمناً آنها برای معاملات مالی و بیمه نیز محدودیت هایی قائل می شوند.

دیدگاه های مصباح یزدی که شامل هواخواهی و ازخودگذاشتگی برای حضرت مهدی، چهره مسیحایی است که قبل از روز قیامت ظهور خواهد کرد، تأثیر بسیاری بر محمود احمدی نژاد داشته است. رئیس جمهور ایران برای وی بیش از هر روحانی ارشد دیگری احترام قائل است.

کتاب مصباح یزدی تحت عنوان “انقلاب اسلامی- امواج تغییرات سیاسی در تاریخ” در سال 2005 نوشته شده بود و سال گذشته تجدید چاپ شد اما تنها میان روحانیون ارشد دست به دست شده و شناخت زیادی از آن وجود نداشته است.

مصباح می نویسد: “باید پیشرفته ترین تسلیحات در داخل کشورمان ساخته شوند حتی اگر دشمنان ما این را نخواهند. دلیلی وجود ندارد که آنها حق تولید یک نوع خاص از تسلیحات را داشته باشند در حالیکه سایر کشورها از آن محروم باشند.”

مصباح عضو مجلس خبرگان است. این مجلس محافظه کار با 86 عضو روحانی، بر کار رهبری نظارت می کند و جانشین وی را تعیین می کند. ضمناً وی ریاست مؤسسه آموزش و تحقیقات امام خمینی در شهر قم در 80 کیلومتری جنوب پایتخت را  برعهده دارد.

وی در کتابش نوشته  ایران باید تسلیحات لازم جهت ایستادگی در برابر دشمنان را به دست آورد.

وی می نویسد: “تحت آموزه های اسلامی، باید تمامی ابزارهای معمول و وسایل مادی در برابر دشمن به کار گرفته شود و مانع از برتری نظامی دشمن شد.”

ضمناً به نظر او دشمنان نباید به چند قدرت معدود اجازه مالکیت انحصاری بر تسلیحات ویژه در زرادخانه هایشان را بدهند.

 

منبع: بوستون گلوب- 15 ژوئن 2010