دسترسی به اینترنت در کنترل کامل دولت قرار گرفت

نویسنده
نازنین کامدار

» راه اندازی اینترنت ملی در ایران

با افزایش نگرانی های حکومت از حملات سایبری به مراکز نظامی و اتمی و همچنین تاکید چندباره مقامات امنیتی بر لزوم “کنترل بر ارتباطات اینترنتی” شهروندان، طرح اینترنت ملی از روز گذشته در ایران به اجرا در آمده است و قرار است این طرح تا پایان شهریور ماه به طور کامل اجرا شود.

بنا بر این گزارش، رضا تقی پور، وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد، روز گذشته در جریان راه اندازی آنچه که “شبکه ملی اطلاعات” نامیده،  کوشیده است تا نگرانی شهروندان از احتمال قطع کامل اینترنت را بر طرف کند و مدعی شده این شبکه اطلاعات، داخلی بوده و در کنار آن امکان دسترسی به اینترنت همچنان وجود دارد.
به گزارش، پایگاه اطلاع رسانی دولت، تقی پور گفته است: “تاکنون، مرحله اول شبکه ملی اطلاعات که همان تفکیک شبکه است در ۲۸ استان اجرا شده و ۲ استان باقی مانده تا پایان شهریورماه سال جاری تکمیل خواهند شد. با اجرا شدن مرحله اول شبکه ملی اطلاعات در تمامی استان‌ها، به دو شبکه مستقل اینترنت و شبکه ملی اطلاعات دسترسی خواهیم داشت”.

او افزود: “مستقل بودن به مفهوم عدم دسترسی به اینترنت نیست بلکه آن شبکه در کنار شبکه ملی اطلاعات قابل دسترسی است و کماکان مورد استفاده قرار خواهد گرفت”.

تقی پور می افزاید: “فاز اول شبکه ملی اطلاعات طبق برنامه تا پایان شهریور به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تمام حملات سایبری درگاه‌های کشور مهار خواهند شد”.

وی از راه اندازی “ایمیل ملی” و “موتور جستجوگر ملی” هم سخن گفته و افزوده است: “یک جست‌وجوگر در هفته ارتباطات مرحله آزمایشی کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر به صورت تدریجی در حال کامل شدن است. در بخش خصوصی نیز فعالیت‌های مختلفی با حمایت دولت در این زمینه صورت می‌گیرد. در زمینه ایمیل‌های داخلی نیز وضعیت به همین صورت است اما در کل زیاد علاقه نداریم که نام ملی برروی این طرح‌ها گذاشته شود و بیشتر به بومی بودن آنها تاکید داریم. با حمایت‌هایی که دولت در این راستا صورت داده بخش‌های خصوصی می‌توانند وارد این عرصه‌ها شوند”.

او در حالی می کوشد تا اطمینان شهروندان و کاربران اینترنت را درباره ابعاد امنیتی اینترنت ملی جلب کند که چندی پیش، خبرآنلاین به نقل فردی که از وی به عنوان  بنیانگذار اینترنت در ایران یاد کرده، ابعاد واقعی این طرح را فاش کرده بود.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر شهشهانی، رئیس دانشکده ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف گفته بود: “اگر بیشتر مردم بدانند اینترنت ملی یعنی چه با آن مخالف خواهند بود. چون مدلی که مطرح است، شبیه چیزی است که در چین وجود دارد. متأسفانه این روزها تمام الگوبرداری های ما از چین است، شاید در بسیاری امور تقلید خوب باشد، ولی در همه امور جواب نمی دهد. جریانی که واقعیت دارد و از آن به اینترنت ملی یاد می شود یعنی اتصال های داخلی خوب و گسترده ای داشته باشیم، ولی همه اتصالهای خارجی مان از یک کانالهای قابل کنترل عبور کند. اکنون هم شاید 95 درصد اتصال ایران از طریق مخابرات انجام می شود، با فیبر نوری، بنابراین وقتی وارد بسیاری از سایت ها می شوید فیلتر شده است. در واقع اینترنت ملی یعنی همین! پس چندان نمی تواند مورد توجه واقع شود”.

علاوه بر این سایت فردا نیز در گزارشی با عنوان “حواشی اینترنت ملی”، نوشته است که این احتمال وجود دارد که پس از تفکیک دیتاهای داخلی از شبکه جهانی اینترنت، این سرویس دهنده های اینترنت با افزایش نجومی قیمت ها، عملا دسترسی بخش زیادی از کاربران اینترنت را غیر ممکن کنند.

بنا به گزارش وزارت ارتباطات و به نوشته خبرگزاری مهر، هم اکنون نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در ایران به اینترنت دسترسی دارند و این حجم از دسترسی در کنار ناتوانی در کنترل کامل بر دیتاها به وسیله فیلترینگ، نگرانی های امنیتی را تشدید کرده است. نگرانی ای که به گفته دکت شهشهانی موجب شده است تا با راه اندازی اینترنت ملی، دسترسی به اینترنت جهانی با کنترل کامل حکومت صورت بگیرد.

این وزارتخانه در آخرین گزارش خود درباره دسترسی ایرانیان به اینترنت نوشته است: “در حال حاضر تعداد پورت های دسترسی دیتا معادل ۹۴۸ هزار پورت بوده و در یکهزار و ۱۵۴ شهر نیز شبکه انتقال اطلاعات ایجاد شده که به ۲۹ میلیون کاربر اینترنت در کل کشور سرویس می دهد”.

علاوه بر میزان کاربران و نگرانی از عدم کنترل آنها با فیلترینگ، همانطور که وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد گفته، افزایش حملات سایبری از نظیر ویروس استاکس نت و استارس نیز دیگر دلیلی است که پروژه راه اندازی اینترنت ملی را تسریع کرده است.

ایران از سال ۸۸ تا کنون بارها اعلام کرده که علاوه بر حضور در “جنگ نرم” یا “جنگ فرهنگی”، در معرض حملات سایبری نیز قرار گرفته است. اخیرا آیت الله خامنه ای و فرمانده سپاه نیز بر لزوم مقابله با جنگ سایبری تاکید کرده بودند و به نظر می رسد که راه اندازی این شبکه بی ارتباط با مطالبات آنها نباشد.