خبری که رفسنجانی شنیده

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» صدای غلبه متحجران بر سکولارها

اکبر هاشمی رفسنجانی از بلندتر شدن صدای جریانی که آنها را “متحجران” خطاب کرد نسبت به صدای “سکولارها” در داخل کشور خبر داد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که این جریان متحجر در ابتدای روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی هم حضور داشت اما “چون در انقلاب حضور نداشتند، صدای آنها خیلی رسا نبود.”

سایت هاشمی رفسنجانی روز گذشته متن گفت و گویی با او را منتشر کرد که وی در آن از قدرت گرفتن جریان موسوم به متحجر در کشور ابراز نگرانی کرده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش این سایت مبنی بر اینکه “دشمنان دیروز حضرت امام و بالاخص لفظ جمهوری اسلامی را همچنان فعال می بینید؟”، گفت: می بینم.

او افزود که “در آن زمان {دوران رهبری آیت الله خمینی} هم اینها {متحجران} بود” اما گفت که “صدای آنها خیلی رسا نبود، چون در انقلاب شرکت نداشتند.”

هاشمی رفسنجانی با اشاره به جریان سکولار گفت که این جریان در آن دوران زیادتر بودند اما “الان در داخل ایران صدای متحجرین مقداری از آنها بلندتر شده‌است”.

متحجران به گروهی از سیاستمداران و روحانیونی گفته می شود که از حاکم شدن احکام بنیادگرایانه اسلامی در قوانین حکومتی طرفداری می کنند و با برقراری نظام سیاسی مبتنی بر رای مردم بر کشور مخالفند و در مقابل خواستار برپایی حکومت اسلامی هستند.

هاشمی رفسنجانی در گفت و گوی اخیر خود، مخالفان مذهبی جمهوری اسلامی را “متحجر” نامید و گفت آن‌ها از همان روز اول مخالف “جمهوریت” نظام بوده‌اند.

او تأکید کرد “جمهوری اسلامی” پیشنهاد آیت‌الله خمینی بود و اضافه کرد که همان موقع وقتی می‌خواستیم نظام مان را شکل بدهیم و رفراندوم کنیم در سوالی که باید از مردم بکنیم در شورای انقلاب بحث می‌شد. جمعی می‌گفتند که فقط جمهوری، بعضی می‌گفتند جمهوری دموکراتیک، بعضی می‌گفتند جمهوری اسلامی. چون این در شعارهای مردم آمده بود و کسانی که در صحنه‌ها حاضر بودند و شعار می‌دادند استقلال آزادی جمهوری‌اسلامی و ما نهایتاً می‌خواستیم به رای مردم بگذاریم. کسی هم تا آن موقع مخالفت نمی‌ کرد. اسم های دیگری هم بود.”

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: “وقتی که بحثهای مان را خدمت حضرت امام بردیم ایشان گفتند که ما جمهوری اسلامی را به رای می‌گذاریم. همین کار را هم کردند. یعنی با نظر ایشان بود.”

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به این بحث که برخی می گویند آیت الله خمینی به نظامی غیر از جمهوری اسلامی اعتقاد داشت اما بنا به مصالحی به این صورت رضایت داد، گفت: “نمی‌دانم کسانی که می‌گویند ایشان روش دیگری در نظر داشتند به چه استدلال می‌کنند و آن چه بوده؟ ما که چنین چیز مشخصی ندیدیم.”

او افزود که “ما قبل از پیروزی انقلاب هروقت بحث از شکل حکومت می‌شد، می‌گفتیم اصل حکومت مهم است، شکل آن را مردم باید انتخاب کنند.”

رفسنجانی تأکید کرد: “ما در این مورد چیزی از امام نشنیده ‌بودیم جز بحث های ولایت فقیه ایشان. ایشان از سال ۴۸ در نجف بحث ولایت فقیه را شروع کردند. مدتی طول کشید، بعد هم چاپ و منتشر شد. خب معلوم شد که ایشان در همین نظام جمهوری «ولایت فقیه» را پذیرفته‌ اند و این همان‌چیزی بود که بعداً بعد اسلامی قضیه بود.”

 

افعی‌های حوزه نشین

در سال های اخیر برخی از چهره‌های با نفوذ مذهبی، سیاسی و نظامی ایران در سخنرانی های عمومی خود مشروعیت رای مردم و جمهوریت نظام حکومتی را زیر سئوال برده و گفته اند که با وجود ولایت فقیه، نیازی به برگزاری انتخابات و اخذ رای مردم نیست.

محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و روحانی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی از جمله افرادی است که در این باره نظریه پردازی می کند و معتقد است که با وجود ولایت فقیه “انتخاب حاکم با رای مردم فاقد اعتبار است.”

همچنین در این مدت بارها گفته شده که آیت الله خمینی با جمهوری اسلامی موافق نبود و از برپایی حکومت اسلامی بدون مراجعه به آرای عمومی دفاع می کرد اما به خاطر مصالح آن هنگام، به نظام جمهوری اسلامی تن داد.

برخی شخصیت های سیاسی اصلاح طلب و حتی مقام های حکومتی همواره این ادعا را رد کرده اند. هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، میرحسین موسوی، محمد خاتمی و برخی نزدیکان آیت الله خمینی از جمله افرادی هستند که به طور مکرر در سال های اخیر بر توجه رهبر سابق جمهوری اسلامی به آرای مردم در اداره حکومت تأکید کرده اند.

جریان متحجری که هاشمی از آن نام می برد، پیش از این توسط سایت او به نقل از متنی که روح الله خمینی در سال ۱۳۶۷ نوشته و منتشر کرده بود، معرفی شده است.

رهبر نخست جمهوری اسلامی در آن متن که به “منشور خمینی” مشهور است، گفته بود: “البته بدان معنا نیست که ما از همه روحانیون دفاع کنیم، چرا که روحانیون وابسته و مقدس‌نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند . در حوزه های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده ای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند . خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه های علمیه کم نیست . طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مر وج اسلام امریکایی اند و دشمن رسول الله. آیا در مقابل این افعی ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود.”

“در شروع مبارزات اسلامی اگر می خواستی بگویی شاه خائن است، بلافاصله جواب می شنیدی که شاه شیعه است. عده ای مقدس نمای واپسگرا همه چیز را حرام می دانستند و هیچ کس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند. خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است، هرگز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است.”