سرنوشت انتخابات در هاله ای از ابهام

نویسنده

» گزارش رویترز از حضور هاشمی در انتخابات

اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور اسبق ایران روز شنبه وارد رقابت انتخابات ریاست جمهوری شد. همزمان چندین کاندیدای صاحب نام دیگر نیز پیش از پایان ضرب الاجل ثبت نام در غیر قابل پیش بینی ترین رقابت چند دهه اخیر شرکت کردند.

رفسنجانی ۷۸ ساله که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۷ رئیس جمهور ایران بوده است ، انتظار دارد حمایت اصلاح طلبان را پشت سر داشته باشد چرا که وی پس از انتخابات بحث برانگیز سال ۲۰۰۹ از معترضان سرکوب شده جنبش مخالفان حمایت کرد.

انتخابات ایران در شرایطی بحرانی برگزار می شود و کشور به دلیل برنامه بحث برانگیز اتمی جمهوری اسلامی تحت تحریم های بین المللی و تهدید حمله اسرائیل در صورت گذر از “خط قرمز” قرار دارد.

انتخابات پیش رو اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از خیزش میلیون ها معترض “جنبش سبز” در اعتراض به شکست میرحسین موسوی و مهدی کروبی ـ– نامزدهای اصلاح طلب- ـ در سال ۲۰۰۹ است؛ تظاهراتی که بزرگترین ناآرامی پس از انقلاب ۱۹۷۹ بود و در جریان آن ها ده ها نفر کشته شدند.

محمد حسین ضیا که در سال ۲۰۰۹ در کمپین انتخاباتی مهدی کروبی بود و حالا سردبیر سایت کروبی در ایالات متحده است می گوید: “او(هاشمی) می داند که هم رای اصلاح طلبان و هم رای برخی از اصولگرایان را خواهد داشت. رفسنجانی از آن مردان سیاسی نیست که قدرت را کنار بگذارد.”

یاسمین عالم ، یک کارشناس سیستم انتخاباتی ایران که ساکن ایالات متحده است می گوید: “رفسنجانی یکی از ستون های جمهوری اسلامی است، حال آنکه خاتمی پرچم دار جنبش اصلاحات است. در انتخابات سال ۲۰۰۵ ، حوزه های انتخاباتی اصلاح طلبان با هاشمی رقابت کردند اما از آن زمان هر دو به حاشیه رانده شدند و حالا هر دو در یک زمین بازی می کنند”

او می گوید: “با کارت های نامشخصی که حالا در بازی وجود دارد ، سرنوشت انتخابات اینک در هاله ای از ابهام است.”

مردم ایران در نظراتی که پیش از تحولات سریع روز شنبه اعلام کردند گفتند آن ها بیشتر با مسائل اقتصادی دست به گریبان هستند تا مسائل سیاسی.

مجید که در یک شرکت انتشاراتی کار می کند می گوید: “من فقط می خواهم برای خانواده ام غذا دست و پا کنم. هر کس که بتواند نرخ تورم را پایین بیاورد، اشتغال زایی کند و اجاره ها را کمتر کند رای مرا خواهد داشت.”

ستوده ، طراح لباس ۳۲ ساله می گوید: “من اصلا رای نخواهم داد. اهمیتی ندارد چه کسی می آید. آن ها چهار سال پیش رای ما را دزدیدند، حالا هیچ سودی در رای دادن نمی بینم.”

منبع : رویترز - ۱۱ مه