بازداشت صدها نفر ازادی خواه

نویسنده

» مقاله میدل ایست درباره سرکوب ها در ایران

رادیوی دولتی ایران روز دوشنبه اعلام کرد در درگیری های پس از انتخابات ایران که به کشته شدن 10 نفر انجامیده، دست کم 457 نفر توسط مقامات دستگیر شده اند.

میرحسین موسوی رهبر مخالفان، که موجی از اعتراضات عظیم را به راه انداخته است، انتخابات را تقلبی خوانده و ضمن پافشاری بر موضع خود، از طرفداران خواسته است تظاهرات را ادامه دهند و در عین حال «خویشتنداری» کنند.

رادیوی دولتی ایران به نقل از پلیس تهران اعلام کرد بازداشت های فله ای هنگامی رخ داد که نیروهای امنیتی روز شنبه در اطراف میدان آزادی، به سرکوب معترضان پرداختند، واکنشی که 10 کشته بر جا گذاشت.

موسوی نخست وزیر پس از انقلاب در ایران که بر اساس آمار رسمی اعلام شده در انتخابات 22 خرداد، نتیجه را با اختلاف بسیار به محمود احمدی نژاد واگذار کرده است، از طرفداران خود خواسته است به اعتراضات ادامه دهند.

وی در وب سایت متعلق به روزنامه کلمه سبز گفت: “انقلاب میراث شماست. اعتراض در برابر دروغ ها و تقلب حق شماست. امیدوار باشید که حقتان را خواهید گرفت، به کسانی که درصدد تحریک تان هستند،… اجازه قدرت نمائی ندهید.”

موسوی در عین حال از طرفداران خودکه رنگ سبز همایش را پذیرفته اند، خواست از خشونت خودداری کنند و خویشتنداری نشان دهند. موسوی در اطلاعیه اش اعلام کرد “کشور از آن شماست.”

براساس گزارش رسانه های دولتی ایران، 17 نفر از مردم کشته شده اند و بسیاری دیگر زخمی شده اند. در همین حال، صدها معترض به همراه چهره های برجسته اصلاح طلبان، خبرنگاران و تحلیلگران نیز در فضای ناآرام پس از انتخابات دستگیر شده اند.

رهبران ایران از “مداخله” کشورهای غربی سخن می گویند و پای رسانه های خارجی و مخالفان در تبعید را به بحث باز کرده اند.  

در همین حال، شورای نگهبان، نهاد ناظر بر انتخابات، ازباز شماری 10 درصد آرای انتخاباتی خبر داده است.  انتخاباتی که در آن، احمدی نژاد خود را برنده 63 درصد از آرا اعلام کرده است.

وی روز یکشنبه آشکارا از آمریکا و انگلستان خواست به مداخله در امور ایران پایان دهند. منوچهر متکی نیز لندن را متهم کرد که در دو سال گذشته به برنامه ریزی برای خرابکاری در انتخابات ایران مشغول بوده است.

احمدی نژاد گفت: “شما با چنین اظهار نظرهائی، جائی در حلقه دوستان ملت ایران نخواهید داشت. بنابراین به شما توصیه می کنم مواضع مداخله جویانه خود را اصلاح کنید.”

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز که بعد از چندین دهه نسبت به گفتگو با ایران ابراز تمایل کرده است، در اظهارات روز یکشنبه خود از ایران خواست “به تمام خشونت ها و رفتارهای غیرعادلانه” پایان دهد.

دایان فینستاین، رئیس کمیسیون اطلاعات سنا، گفت: “به نظرمن، اینکه ما دخالتی نداشته باشیم خیلی مهم است. این حرکت باید کاملاً متأثر از خود مرد ایران باشد.”

وی افزود: “ما نمی دانیم این حرکت به کدام سو می رود. و مطمئناً نمی خواهیم مسؤول کشته شدن هزاران نفر از مردم باشیم، اتفاقی که بسیار محتمل است”.

دیوید میلیباند وزیر خارجه انگلستان نیز این اتهام را که اعتراضات “تحت هدایت و دخالت” کشورهای خارجی صورت گرفته، رد کرد و آنچه را تلاش ایران برای تبدیل مناقشه انتخاباتی به “جنگ” با دنیای خارج خواند، محکوم کرد.

مقامات ایران جلوی فعالیت رسانه های خارجی را گرفته اند.

 خبرنگار دائمی شبکه بی بی سی در ایران از کشور اخراج شده و مقامات به این شبکه خبری انگلیسی هشدار داده اند در صورت ادامه “دخالت هایش” به اقدامات دیگری دست خواهند زد.

شبکه تلویزیونی العربیه دوبی نیز اعلام کرد دفتر آن رسانه در ایران تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.

منبع: میدل ایست آنلاین- 22 ژوئن

www.middle-east-online.com/english/