با بازداشت شدگان برخورد عبرت آموز می کنیم

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» قوه قضائیه تهدید کرد

در حالی که با گذشت بیش از یک هفته از دستگیری شمار کثیری از فعالان سیاسی اصلاح طلب، روزنامه نگاران و فعالان دانشجوئی، هنوز از وضعیت آنان خبری در دست نیست، از یک طرف سعید مرتضوی آنان را ممنوع الملاقات کرد و از سوی دیگر معاون اول قوه قضاییه هشدار داد که با همه دستگیر شدگان “برخورد عبرت آموزی” خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه دو شنبه شب در گفتگوئی خبری با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی، با لحنی تند تمامی دستگیر شدگان راهپیمائی های مردمی اخیر در تهران را اغتشاشگران خیابانی خواند و گفت: دادگاه ویژه ای برای رسیدگی به پرونده های دستگیر شدگان تشکیل شده که هم اکنون در حالی بررسی پرونده های آنان است.

وی سپس تهدید کرد: دستگاه قضائی مورد به مورد اغتشاشات را مورد پیگیری دقیق قرار می دهد و با عوامل تمامی اغتشاشات و اغتشاشگران به شکلی عبرت آموز برخورد خواهد کرد.

همچنین تلویحا و بدون نام بردن از هیچ حزب و هیچ یک از چهره های مطرح اصلاح طلب، مواضع و دیدگاه های معترضانه به نتایج انتخابات اخیر را تحریک کننده و موجب بروز اغتشاش و ناامنی خواند.

در همین حال و با توجه به بی خبری مطلق از اوضعیت دستگیر شدگان و ممنوع الملاقات شدن همگی آنان از سوی سعید مرتضوی، روز گذشته فخر السادات محتشمی پور عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و همسر سید مصطفی تاج زاده، در گفتگوئی کوتاه با سایت امروز در مورد آخرین پیگیری های خانواده های دستگیرشدگان گفت: روز شنبه به همراه برخی از خانوادگان بازداشت های اخیر به دادستانی مراجعه کردیم. قاضی مرتضوی در این دیدار اعلام کرد که مصطفی تاج زاده وبسیاری دیگر از فعالان سیاسی بازداشت شده ممنوع الملاقات هستند. وی به ما قول داد که همان روز امکان تماس تلفنی تاج زاده با خانواده وی را فراهم سازد، اما متاسفانه تاکنون این اقدام صورت نگرفته است.

همسر تاج زاده در ادامه با اشاره به اینکه حتی به وکیل همسرش هم اجازه ملاقات با وی را نداده اند گفت: وکیل تاج زاده نتوانست با وی ملاقات داشته باشد وهمچنین پرونده وی را مطالعه کند اما با توجه به اتفاقات صورت گرفته نسبت به قرار بازداشت در مدت زمان قانونی اعتراض کرده است.

فخر سادات محتشمی پور در خصوص تحت فشار قرار گفتن همسرش و بسیاری از فعالان سیاسی دستگیر شده برای اخذ اعتراف گفت: هر نقل قول ویا سخنی از این افراد در وضعیت موجود فاقد اعتبار بود وپیشاپیش این گونه رفتارها را محکوم می کنیم. تنها جرم تاج زاده وبقیه بازداشت شدگان تلاش همه جانبه برای مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده است.

به گزارش سایت امروز، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در پایان گفتگوی خود با اشاره به رویکرد رسانه های حامی دولت از جمله فارس، کیهان و ایران علیه اصلاح طلبان و زمینه سازی برای دستگیری آنان، ضمن ابراز انزجار هشدار داد که این روش ها خشم ملت را افزون خواهد کرد.

فاطمه شمس همسر محمدرضا جلالی پور، یکی دیگر از فعالان اصلاح طلب نیز روز گذشته به دنبال بی خبری مطلق از همسرش و بعد از انتشار سخنان تهدید آمیز معاون قوه قضائیه، خطاب به سعید مرتضوی نامه ای اعتراض آمیز نوشت و خواستار روشن شدن وضعیت همسرش شد. وی در  این نامه با تاکید بر اینکه همسرش به دستور مرتضوی شش روز است که بازداشت شده و از او هیچ خبری در دست نیست، خبر داده که “حتی امکان یک تماس پنج‌ دقیقه ‌ای هم از او سلب شده است.”

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و مسئولان قضائی تاکنون نه تنها به خواست هیچ یک از خانواده های دستگیرگان پاسخی نداده اند، بلکه کماکان در سطح تهران و شهر های دیگری نظیر اصفهان، تبریز و شیراز اقدام به دستگیری اصلاح طلبان هوادار موسوی کرده اند.

در چند روز گدشته تنی چند از مسئولان اعلام کرده بودند در یکی دو روز اخیر بسیاری از دستگیر شدگان آزاد خواهند شد، اما تاکنون حتی یک نفر هم آزاد نشده است