شورای نگهبان تایید کرد، بیت خامنه‌ای اطلاعیه داد

نویسنده
مریم کاشانی

» نهایی شدن مصوبه مربوط به توافقنامه

مصوبه جنجال برانگیز مجلس شورای اسلامی درباره توافقنامه اتمی با غرب، که در یک نمایش عجیب و طی بیست دقیقه به تصویب نهایی رسیده بود، به فاصله تنها یک روز بعد به تایید شورای نگهبان نیز رسید و نهایی شد.بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌های داخلی ایران، شورای نگهبان برای بررسی مصوبه مجلس جلسه فوق‌العاده برگزار کرده است.

در همین فاصله یک روزه، برخی از راستگرایان از شورای نگهبان خواسته بودند مصوبه مجلس را تایید نکند، اما تایید سریع مصوبه مجلس زمینه مانورهای بیشتر مخالفان را کاملا از بین برد.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در اصلاعیه‌ای خطاب به شورای نگهبان نوشته بود: “پس از تلاش‌های فراوان و هشدارهایی دلسوزانه متاسفانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیریت آن به نحوی دیگر تصمیم گرفتند و در برابر یکی از نقاط بسیار مهم تاریخ به آنچه وظیفه مسلم قانونی، شرعی و ملی خود بود عمل نکردند و البته چنین عملکردی هرگز در پیشگاه بیدار جامعه و آیندگان مخفی نخواهد ماند و فراموش نیز نخواهد شد. اما اکنون که بار این امر مهم بر دوش شورای محترم نگهبان قرار گرفته است همگان منتظرند تا آن شورا به همه وظایف خویش به درستی عمل کند.”

 پیش از آن هم خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با انتشار یادداشتی ادعا کرده بود که شورای نگهبان مصوبه مجلس را تایید نخواهد کرد. سایت جهان‌نیوز وابسته به علیرضا زاکانی هم در گزارشی از “فشار دولتی ها به شورای نگهبان برای تصویب طرح برجام” خبر داده بود. با اینهمه تصویب سریع‌السیر مصوبه مجلس در شورای نگهبان فرصتی برای ادامه این ماجرا نداد.

گفته می‌شود همانگونه که کنار گذاشتن مصوبه کمیسیون برجام و طرح جدید متحدان علی لاریجانی و در نهایت تصویب آن در مجلس با اشاره سیدعلی خامنه‌ای صورت گرفته، تصویب برق‌آسای شورای نگهبان نیز با اشاره او بوده است.

 در جریان مذاکرات مجلس، برخی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری ادعا کرده بودند که تصویب طرح در مجلس به خواست علی لاریجانی (رئیس مجلس)، علی شمخانی(رئیس شورای عالی امنیت ملی) و اصغرحجازی (از مسئولان بیت خامنه‌ای) صورت گرفته است. کشیده شدن پای حجازی به این مساله از نقش خامنه‌ای در این ماجرا خبر می‌داد و مشخص می‌کرد که او علی‌رغم نمایش اولیه در دادن اختیار به مجلس برای بررسی توافقنامه، در نهایت تصمیم گرفته به این موضوع پایان داده شود و البته مطابق معمول مجلس نیز اراده‌ای از خود ندارد.

با اینهمه نمایندگانی که این ماجرا را افشا کردند، تاکید داشتند که نظر حجازی، نظر خامنه‌ای نبوده و رهبر جمهوری اسلامی همچنان در این مورد بی‌طرف است. هرچند این اظهارات با توجه به ساختار قدرت در ایران، جدی به نظر نمی رسید،اما به هر حال نمایندگان مخالف طرح با این سخنان تلاش ‌کردند تا از اتهام ضدیت با دستور خامنه‌ای کناره‌گیری کنند. در حالی که تلاش می‌شد نامی از خامنه‌ای و مسئولیت او در این زمینه برده نشود، اما مطابق معمول، شواهد کافی از دخالت رهبر جمهوری اسلامی وجود داشت. برای نمونه علی لاریجانی هم تاکید داشت که نمایندگان باید تابع “قواره خود” باشند و همچنین یادآوری می‌کرد که “کشور” تصمیم به این اقدام گرفته است.

دیروز اما همزمان با انتشار اخباری در زمینه نقش حجت‌الاسلام اصغر حجازی در این ماجرا، بیت رهبر جمهوری اسلامی اطلاعیه‌ای معنی‌دار صادر کرد. در این اطلاعیه تاکید شده بود: “هرگونه اطلاع رسانی و بیان مطالب غلط و مغشوش مبنی بر نقش مستقل برخی از مسئولین دفتر معظم‌له در روند بررسی طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» خلاف واقع بوده و فاقد اعتبار است و انتظار دارد صاحبان تریبون ها و رسانه‌ها و سایت های خبری، احتیاط و دقت لازم را در نقل مطالب مربوط به دفتر مقام معظم رهبری بعمل آورند.”

این اطلاعیه به آن معنی بود که برخلاف ادعای برخی نمایندگان وابسته به جبهه پایداری، حجت‌الاسلام اصغر حجازی نقشی “مستقل” در این زمینه نداشته و در واقع نماینده فرد دیگری بوده و بصورت مستقل تصمیمی نگرفته است.

افشای چندین باره نقش خامنه‌ای در تصمیم‌گیری‌های پشت صحنه، بار دیگر مسئولیت او در قبال تمامی سیاست‌های جاری حکومت در ایران را یادآوری کرده است. خامنه ای و متحدان او تلاش می‌کنند در هر ماجرایی مسئولیت رهبر جمهوری اسلامی نادیده گرفته شود. البته بیش از هر کسی این خود اوست که خواستار اختیارات بدون مسئولیت است. در هر ماجرایی، خامنه‌ای بگونه‌ای موضع گیری می‌کند که گویی او همه چیز را از قبل می‌دانسته و دیگران به فرامین او گوش نکرده‌اند. برای نمونه در ماجرای فساد گسترده مالی و اداری که در سالهای اخیر گوشه هایی از آن فاش شده ، خامنه‌ای چندین بار یادآوری کرده است که او قبلا گفته بود باید با فساد مقابله شود، پس لابد او دیگر مسئولیتی در قبلا فساد گسترده نظام جمهوری اسلامی ندارد.

خامنه‌ای در حوزه اختیارات خود نیزحاضر به مسئولیت پذیری نیست. برای نمونه او هیچگاه اجازه نظارت بر نهادهای تحت فرمان خود را نداده است. رئیس شورای نگهبان چند سال پیش  فاش کرد که یکبار برخی اعضای مجلس خبرگان، خواستار نظارت بر نیروهای مسلح، به عنوان نهادهای زیر مجموعه رهبری شده‌اند، اما سیدعلی خامنه‌ای مخالفت کرده است. جنتی گفته بود: “در مورد نیروهای مسلح فرمودند: اصلاً حرفش را نزنید، برای این که در نیروهای مسلّح امکان این که کسی تحقیق و سؤال کند، نیست. نیروهای مسلّح، جای این حرفها نیست. مگر می‌شود کسی در میان نیروهای مسلّح وارد شود و راجع به مسائلی ایجاد شبهه کند؟ در این صورت فرمانده نمی‌تواند کار کند. به هر حال طی دو ـ سه جلسه‌ای که با ایشان داشتیم و بحث‌های زیادی شد، با این موضوع مخالفت کردند.”

جنتی اضافه کرده بود: “البته نظر برخی دوستان در هیأت تحقیق این بود که ما حق داریم بر دستگاه‌های زیرنظر رهبری نظارت کنیم، استدلال می‌کردند و دلایل خود را می‌گفتند. ولی نتیجه این شد که مقام معظم رهبری فرمودند: اگر بنا بر بررسی و سؤال و اقدامی است، با دفتر من در ارتباط باشید و از دفتر سؤال کنید، ببینید من درباره این تشکیلات چه کرده‌ام. درباره مراکزی که زیر نظر من است، چگونه عمل کرده‌ام.”