شورای نگهبان مصوبه اجرای توافق برجام را تایید کرد

نویسنده

شورای نگهبان در ایران که مطابق قانون اساسی مسئول بررسی مصوبات مجلس این کشور است، مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی درباره اجرای توافق جامع اتمی ایران با گروه ۱+۵ را تایید کرد.

نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان به خبرگزاری تسنیم گفته که جلسه شورا برای بررسی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) از صبح امروز ۲۲ مهرماه (۱۴ اکتبر) آغاز شد و ادامه بررسی آن به جلسه عصر کشید.

آقای ابراهیمیان به خبرگزاری فارس گفته اعضای شورای نگهبان “با اکثریت آراء” مصوبه مجلس را تایید کردند. شورای نگهبان دیروز پس از مصوبه مجلس اعلام کرده بود به محض وصول، آن را در دستور کار خود قرار می دهد.

نمایندگان مجلس ایران دیروز در یک جلسه کوتاه با ۱۶۱ رأی موافق در مقابل ۵۹ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع، طرح “اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام” را به تصویب رسانده بودند.

به این ترتیب دولت ایران می تواند طبق زمانبندی مورد توافق با قدرت های جهانی، اجرای برجام را از هفته آینده آغاز کند

در متن برجام آمده بود که حد اکثر ۹۰ روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تأیید برجام، این توافقنامه واجد اثر می شود و کشورهای طرف توافق می بایست تا آن تاریخ روندهای حقوقی داخلی برای تأیید یا تصویب آن را طی کرده باشند. این مهلت روز ۲۶ مهر، ۱۸ اکتبر به سر می آید.

بی بی سی