بهائیت، اتهام منقد جهش نرخ دلار و سکه

نویسنده
نازنین کامدار

» ناتوانی دولت در کنترل بازار ادامه دارد

یک هفته پس از تهدید فعالان بازار ارز و سکه به اعدام از سوی رئیس قوه قضایییه و در شرایطی که به نظر می رسد سیاست تک نرخی کردن ارز از سوی بانک مرکزی، منتج به کاهش قیمت ها نشده، مدیر یک سایت اطلاع رسانی اقتصادی بازداشت شد.

 شهرام گلشنی، مدیر مسئول سایت مثقال همزمان با بازداشت متهم شده است به “بهایی گری” و مصداق “سودجویان بازار ارز” دانست. “سود جویان” همان عنوانی بود که صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه برای کسانی که به اعدام تهدیدشان کرد به کار برد.

بنا براین گزارش، سایت مثقال که طی سال های اخیر به سایت مرجع قیمت ارز و سکه و دیگر کالاهای بهادار تبدیل شده بود، کمتر از یکماه قبل و پس از آنکه کنترل بازار ارز به طور کامل از دست دولت خارج شد، فیلتر و استفاده کاربران از آن ممنوع شد.

دو روز بعد از آن که گفته شد از جانب حراست بانک مرکزی از مدیر سایت مثقال خواسته شده نرخ ها را کمتر از بازار اعلام دارد و به آرام کردن جو کمک شد، مدیر این سایت بازداشت شده است که این خود موچب التهاب در بازار ارز شد. بازاریان می گویند بازداشت شهرام گلشنی تهدید فعالان بازار است که از سیاست های دستوری دولت و بانک مرکزی اطلاعات نمی کنند.

سایت مشرق دیروز درباره بازداشت شهرام گلشنی که او را “شهرام-گ” معرفی کرده، نوشته است: “مدیر یک سایت متعلق به بهاییت که نقش موثری در افزایش قیمت‌های کاذب سکه و ارز داشت توسط دستگاه‌های امنیتی دستگیر شد. شهرام- گ با راه اندازی این سایت و هماهنگی با برخی صرافان سودجو توانست در مدت کوتاهی این سایت را به مرجع قیمت گذاری ارز و طلا تبدیل نماید. در بحران اخیر مدیر این سایت با هماهنگی برخی صرافان سودجو توانست ضمن ایجاد التهاب در بازار سودهای هنگفتی را به جیب بزنند”.

مشرق نیوز که به نوشته سایت “ندای سبز آزادی” به نیروهای امنیتی وابسته است، در حالی مدیر سایت مثقال را به بهاییت وابسته دانسته که دو روز قبل حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز در یک گفت و گو با خبرگزاری فارس از نقش بهاییان در التهابات بازار ارز سخن گفته بود. وسه روز قبل در یادداشت خود احتمال داده بود “بهائیان، وابستگان به حجتیه، عوامل صیونیزم و گروه های دیگر در التهاب بازار دست دارند و صدها تن طلا خریده اند و قصد دارند سران دولت و سپاه و نهادهای مقدس دیگر را وارد بازی کنند”.

شریعتمداری نوشته بود: “در این ماجرا 50 نفر کلان سرمایه‌دار دست‌اندرکار بودند و تنها یکی از آنها 17 میلیارد تومان سکه خریده بود و همچنین 30 تن طلا پیش‌فروش شده بود”

برخورد های امنیتی در قبال تحولات اقتصادی ایران در حالی شدت گرفته است که به گفته بسیاری از کارشناسان معتمد نظام، سیاست های اخیر دولت در حوزه ارز چندان موثر نبوده و نتوانسته است به کاهش قیمت ها منتهی شود.

در همین باره، آنطور که سایت “بورس نیوز” گزارش داده، اسد الله عسگراولادی در نشست اخیر اتاق بازرگانی ایران گفته است: “از هفته گذشته که سیاست تک نرخی ارز از سوی آقای بهمنی اعلام شده هنوز این مصوبه اجرا نشده است. این که بانک مرکزی خودش مصوبه اش را اجرا نکند درست نیست. با این قیمت ارز موفق نمی شوید التهاب بازار را بخوابانید. ارز ۱۲۲۶ تومانی باعث فروکش التهاب نمی شود. از نظر من نرخ مناسب ارز ۱۴۲۰ تومان است”.

او فزوده است: “وقتی می گویید ارز تک نرخی یعنی این که باید تمام نیاز جامعه را برطرف کنید تا دیگر کسی به دنبال خرید ارز با قیمت های دیگر نباشد. اما شما به من بگویید برای تامین ارز محصلان خارج از کشور یا بیمارانی که برای مداوا نیاز دارند به خارج سفر کنند و ارز زیادی هم لازم دارند چه کرده اید؟.بانک مرکزی در مورد ارز صادراتی چه تمهیدی اندیشیده است؟ الان با اعلام ارز تک نرخی، یعنی صادرکننده باید ارز حاصل از صادراتش را به کشور بیاورد و به نرخ ۱۲۲۶ تومان بفروشد؟ اصلا چگونه صادرکننده ارز خود را به کشور بیاورد؟”

انتقاد هایی مشابه این موجب شده است که بانک مرکزی در برابر نابسامانی مزمن بازار ارز سکوت کرده و وزیر اقتصاد نیز در سخنان بی سابقه ای از عدم تاثیر قیمت دلار حتی به نرخ 10 هزار تومان بر بازار ایران سخن بگوید.

سخنانی که با تعجب ناظران سایت های خبری مواجه شده است.

شمس الدین حسینی آنطور که سایت آفتاب گزارش داده، گفته است: “با سیستمی که ما راه اندازی کرده‌ایم اگر قیمت دلار در بازار آزاد به 10 هزار تومان برسد، هم بر بازار تاثیری ندارد. امروز ارز یک وسیله مبادله است و اگر کسی بخواهد مبادله قانونی و مشروع انجام بدهد، ما دلار هزار و 226 تومانی به او می‌دهیم، ولی شاید کسی بخواهد خودش روی دلار قیمت بگذارد”.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در باره علت این بی تاثیری گفته است: “علتش این است که دلال‌ها کار غیر قانونی انجام می دهند و با قانون مواجهه می‌کنند. وقتی کشور قانون دارد، همه باید از آن اطاعت کنند. کجای دنیا و در کدام اقتصاد سالم، افراد در کنار خیابان ارز خرید و فروش می‌کنند؟ در حال حاضر ما بازار را به این سمت می‌بریم که اگر کسی ارز را غیر قانونی خرید و فروش کند، حتی نتواند از ارزی که در دستش دارد استفاده کند”.

او نیز وعده برخورد امنیتی داده و گفته است: “برخورد با سودجویان آغاز شده و دلال های ارز باید هزینه کار خود را بپردازند”.

به نظر می رسد که سخنان تهدید آمیز وزیر اقتصاد و نیز تهدید بازار ارز به اعدام از سوی صادق لاریجانی، بخشی از برنامه امنیتی حکومت برای مهار نوسانات ارزی است که هم اکنون با بازداشت مدیر سایت مثقال وارد مرحله تازه ای شده است.