بودجه‌بندی با اعداد و ارقام غیرواقعی

نویسنده
حسین محمدی

“لایحه بودجه‌ای که با تاخیر زیاد و همراه با نیش و کنایه‌های احمدی نژاد تحویل مجلس شده است٬ از نظر منتقدان وی مشکلات زیادی دارد٬ به گونه‌ای که احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفته است که لایحه بودجه “از جهت نقض قوانین بودجه ریزی و عدم رعایت قوانین، حیرت آور است.”

وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر٬ گفته است که دولت برخلاف قانون برنام پجم و قانون اساسی عمل کرده است و محل ایجاد درآمد و همچنین هزینه‌های خود را مشخص نکرده است. وی همچنین ارقام بودجه را غیرواقعی توصیف کرده است.

پیش از این عباسعلی نورا٬‌از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود که به دلیل محقق نشدن تمام درآمدهایی که در بودجه برای دولت پیش‌بینی شده بود، دست‌کم ۱۵ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی امسال محقق نشده است.

بودجه سال ۹۱ با تاخیری حدود دو ماهه به مجلس ارائه شد. تاخیری که با اعتراض نمایندگان مجلس نیز مواجه شد. ماه گذشته نادر قاضی پور، نماینده ارومیه نسبت به تاخیر دولت در ارائه بودجه سال آینده٬ اخطار قانون اساسی داده و گفته بود: “قانون بودجه سال ۹۱ باید قبل از ۱۵ آذر تحویل مجلس می‌شد اما دولت هنوز این کار را انجام نداده است، آیا این کار رئیس جمهور قابل رسیدگی نیست؟”

علی لاریجانی٬‌ رئیس مجلس در پاسخ به اخطار این نماینده گفته بود که قبلا هم در این مورد تذکر داده شده و افزود “متاسفانه تخلف شده است”.

پیش از این، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران گفته بود که رسیدگی به بودجه سال ۱۳۹۱ “قطعا” با تاخیر رو به رو خواهد شد.

حسین سبحانی نیا از اعضای هیات رئیسه مجلس هم گفته است که تصمیم‌گیری در مورد نحوه رسیدگی به لایحه بودجه تا زمانی که این لایحه ارایه نشود، مقدور نیست ولی نسبت به این موضوع اطمینان وجود دارد که قبل از انتخابات نمی‌توان به طور کامل لایحه بودجه را مورد رسیدگی قرار داد.

احمدی‌نژاد در زمان تحویل لایحه بودجه به مجلس گفت که بودجهبراساس قانون برنامه پنجم و “مبتنی بر پیش بینی های نسبتا دقیق از شرایط بین المللی، بازار، و قیمت نفت در سال ۹۱ انجام شده است.”

وی محور اصلی بودجه را دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد دانسته و “کاهش نرخ بیکاری، توسعه عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، افزایش سهم بهره وری و رشد اقتصادی” را از دیگر محورهای این لایحه اعلام کرده بود.

با این همه و پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس٬ شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت از این لایحه دفاع کرده و آن را شفاف خوانده است.­

اما احمد توکلی٬ معتقد است که “برداشت از صندوق توسعه ملی برای هزینه های جاری دولت، نامشخص بودن ارقام مربوط به درآمدهای حاصله از افزایش قیمت حامل های انرژی، اجازه های متعدد برای انتشار اوراق مشارکت” از جمله تخلفات دولت در لایحه بودجه است..

وی اضافه کرده که اگر بودجه خیلی شفاف و منضبط و طبق قانون به مجلس ارائه می شد فرصت کافی برای بررسی و تصویب آن وجود نداشت. توکلی همچنین لایحه بودجه را “مجموعه ای درهم ریخته و ناقص خوانده” بررسی بودجه به بعد از عید نوروز موکول خواهد شد.