به کابوس هاله اسفندیاری پایان دهید

نویسنده

kaboshale.jpg

مریم دستگیر

موسسه ویدروویلسون دیروز اظهارات مقامات ایرانی رادرخصوص اینکه شواهد جدیدی درمورد دکترهاله اسفندیاری،مدیر برنامه خاورمیانه این موسسه درواشنگتن به دست آمده، رد کرد. طی هفته های گذشته، برخی ازمقامات امنیتی ایران از پیشرفت هایی درپرونده این محقق آیرانی- آمریکایی خبرداده و گفته اند اقدامات هاله اسفندیاری برضد امنیت ملی بوده است.

در همین ارتباط لی اچ هامیلتون، رییس موسسه ویدروویلسون روزگذشته با اعتراض به ادامه بازداشت همکار خود گفت: “ما عمیقا نگران خبرهای جدید ازایران هستیم واینکه هاله هنوز درزندان به سر می برد؛ با اینکه هیچ کدام از اتهاماتی که علیه وی مطرح شده ذره ای ازحقیقت درآنها نیست. ما عمیقا نگران وضعیت روانی وفیزیکی هاله هستیم. طی ماه های گذشته کسی نتوانسته او را ببیند و وضعیت سلامتی اش را برای ما گزارش کند. گزارش هایی که ما ازهاله دریافت کرده ایم نشان می دهد که او وزن کم کرده و توجهات پزشکی مناسب ویا داروهایی راکه به آن نیازدارد دریافت نمی کند. من ازدولت ایران می خواهم به این کابوس برای هاله ودیگر ایرانی-آمریکایی ها پایان دهد. همچنان که به کرات گفته ام، هاله محقق است. او جاسوس نیست. بگذارید به خانه برگردد.”

لی هامیلتون، که به همراه جیمز بیکر ریاست گروه مطالعه عراق را چند ماه پیش به عهده داشتند، پس ازمطالعه وبررسی وضعیت خاورمیانه به دولت بوش توصیه کردند برای حل مساله عراق با دولت ایران به گفت وگو بنشیند. اگر چه دولت بوش از انجام این کار طفره رفت، اما به اعتقاد بسیاری مواضع واقع بینانه نسبت به وضعیت ایران درمنطقه و برگزیدن راه مذاکره به جای روش های قهری، ازجمله دستاوردهای بخش خاورمیانه به ریاست دکتراسفندیاری بود که طی سالها فعالیت، بسیاری از محققین آمریکایی را نسبت به رویدادهای ایران واقع بین کرد. براساس همین رویکرد مثبت بود که وی طی ده سال گذشته، سالی دوبار به ایران سفرمی کرد.

شائول بخاش، همسرخانم اسنفدیاری که استاد تاریخ دانشگاه جورج میسون آمریکاست نیز اقدامات اخیردولت ایران را محکوم کرده است. او بارها ازبی گناهی همسرخود سخن گفته وازدولت ایران خواسته است وی را آزاد کند: “خیلی مشخص است که وزارت اطلاعات ایران هیچ شاهد ودلیلی برای نگهداشتن همسر من ندارد….و دارد سعی می کند با ادعای تحقیقات یک چیزی را بیرون بکشد.”

او درگفت وگوبا واشنگتن پست اضافه کرد: “بعد ازصدها ساعت بازجویی که مثلا تحقیقات است، چه چیزی از آن بیرون آمده؟ هدف مقامات امنیتی آشکارا این است که همسرم را به زور به اعترافات اجباری وادار کنند ویا بی دلیل قصد دارند تا زمانی که می توانند او رادرزندان نگهدارند. این شگفت آور است که رهبران سیاسی ایران اجازه می دهند این بازی ادامه پیدا کند”.

شیرین عبادی وکیل هاله اسفندیاری، روزچهارم ژوئیه (هفته گذشته) با افرادی که روی پرونده این محقق ایرانی- آمریکایی کارمی کنند، گفت وگو کرد. تا امروز، او نتوانسته با موکل خود ارتباط داشته باشد. وقتی خانم عبادی ازمسئولین دادگاه خواست که اجازه ملاقات وی با موکلش را بدهند آنها گفتند باید درخواست کتبی بدهد. عبادی درنامه ای علاوه بردرخواست ملاقات، خواستار آزادی وی همراه با وثیقه شد. اتفاقی که هنوز روی نداده است.

چندی پیش نوام چامسکی با انتشار یادداشتی درخصوص دستگیری دکتراسفندیاری گفت: “هم صدا با سازمان دیده بان حقوق بشر و انجمن آکادمیک مطالعات خاورمیانه، بشدت آزار و اذیت و بازداشت هاله اسفندیاری را محکوم می کنم.”

این استاد برجسته دانشگاه های آمریکا درادامه آورده بود: “اینگونه اقدامات نه تنها بسیار تاسف آور بلکه هدیه ای به تندروهای غرب است که تلاش برای سازماندهی حمله نظامی به ایران را دارند. همانگونه که اراده اکثریت قاطع مردمان ایران و امریکا در نظرسنجی های اخیر نشان داده، اکنون فرصتی است برای دیپلماسی، مذاکره و کاستن تنش ها. بدرفتاری غیر قابل قبول صورت گرفته با این کارشناس برجسته و شخصیت محترم به شدت موجب تحلیل و تضعیف تلاش های آنهایی می شود که بدنبال صلح، عدالت و آزادی در منطقه و درسطح دنیا هستند.”

علاوه برهاله اسفندیاری، دکتر کیان تاجبخش محقق شهرشناس ومشاور برخی سازمان های بین المللی همچون “جامعه باز” وعلی شاکری شهروند دیگر ایرانی- آمریکایی هم اکنون در زندان به سر می برند.