رسیدن به توافق، زودتر از مهلت

نوول ابزرواتور
نوول ابزرواتور

» گزارش نوول ابزرواتور از خوش بینی جان کری

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که ایالات متحده و پنج قدرت جهانی بیش از هر زمان دیگری به توافق نهایی با ایران نزدیک شده اند. این توافق می تواند به ۱۲ سال بحران درخصوص برنامه اتمی تهران پایان دهد، ولی هنوز مذاکرات حساسی تا تاریخ ۳۰ ژوئن باقی مانده.

وزیر خارجه آمریکا در روز افتتاحیه کنفرانس یک ماهه سازمان ملل با موضوع “بیلان پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی” و قبل از دیدار با محمد جواد ظریف به سخنرانی پرداخت.

این اولین دیدار رو در روی این دو وزیر خارجه پس از مذاکرات طولانی لوزان است که در تاریخ ۲ آوریل به عقد یک پیش توافق درخصوص برنامه اتمی ایران منجر گشت.

به گفته یکی از مسؤولان عالی رتبه وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش ذکر شود، این دیدار که در نیویورک و در محل اقامت سفیر ایران در سازمان ملل انجام شد، دیداری “سازنده” بود. او دراین خصوص گفت: “آنها در مورد کاری که هفته گذشته توسط مسؤولان سیاسی و کارشناسان در وین انجام شده بود و همچنین گام هایی که باید در آینده برداشته شود به مباحثه پرداختند.”

جان کری در برابر هیأت های حاضر در کنفرانس، متشکل از ۱۹۱ عضو امضاء کننده پیمان منع گسترش گفت: “درحقیقت، ما هیچ گاه تا این حد به یک توافق خوب و جامع نزدیک نبوده ایم و اگر بتوانیم به آن دست پیدا کنیم، امنیت و اطمینان بیشتری بر کل جهان حاکم خواهد شد.”

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود: “اگر این توافق نهایی شود و به اجرا دربیاید، هرگونه امکان برای دستیابی به سلاح اتمی از ایران گرفته خواهد شد و اطمینان مورد نیاز در مورد صلح آمیز بودن برنامه اتمی این کشور را به جامعه بین المللی خواهد داد.”

 

لایحه جمهوریخواهان

با این حال، او همچنین افزود که “این کار مشکل هنوز به پایان نرسیده و برای برخی نکات کلیدی هنوز راه حلی یافت نشده.”

محمد جواد ظریف نیز پس از ورود به نیویورک درخصوص برخی مسایل حل نشده در چارچوب مذاکراتی که با ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان در جریان است ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه ایران گفت: “علاوه بر شرکت در کنفرانس، حضور ما در نیویورک به هدف شنیدن توضیحات مقامات آمریکایی درخصوص تعهدات دولت آمریکا و سیاست داخلی این کشور بوده است.”

او گفت: “ما بنابر حقوق بین المللی، دولت آمریکا را مسؤول رعایت تعهدات بین المللی اش می دانیم. هیچ دولتی نمی تواند به دلیل سیاست داخلی‌ای که دارد، خود را از تعهدات اش مبرا سازد.”

به نظر می رسد که اشاره رییس دیپلماسی ایران به تلاش سناتورهای جمهوریخواه باشد که قصد کرده اند لایحه ای را در کنگره آمریکا به تصویب برسانند و قدرت بررسی مجدد توافق اتمی با ایران را ایجاد کنند. این مسأله می تواند روند پیشروی مذاکرات را دشوار سازد.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۸ آوریل