ریاست حسن خمینی
بر خبرگان رهبری؟

نویسنده
جلال یعقوبی

» دعوت به استان گلستان برای سخنرانی

کانون حزب‌الله استان گلستان با انتشار نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام سید حسن خمینی از او خواست علی‌رغم “ بی نزاکتی عده‌ای اوباش” به این استان سفر کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در اطلاعیه این گروه آمده است: “در روزهای گذشته متاسفانه پس مانده های آن تفکری که در زمان مرادمان خمینی کبیر مدام در حال تخریب و توهین نماینده معزز و تام الاختیار ایشان در شرق مازندران (گلستان فعلی) بودند امروز نیز با کینه توزی نسبت به بیت محترم امام و شخص جنابعالی بیانیه ای تهدید آمیز صادر کردند تا مانع حضور آن جناب در بین عاشقان خمینی در گرگان باشند لیکن تعداد اندک مخالفان خط امام در این خطه مانع حضور جنابعالی در این مراسم نخواهد بود.”

 این گروه که خود را “یکی از قدیمی ترین تشکل های سیاسی پیرو خط امام و اصلاح طلب در کشور” معرفی کرده، در این نامه افزوده است: “رسما از حضرتعالی جهت شرکت در مراسم بزرگداشت شهدای یاک ۴۰ و ایراد سخن دعوت بعمل می آورد، یقین داریم آن جناب بی نزاکتی عده ای اوباش را به پای همه مردم استان نخواهید گذاشت و تقاضا داریم به این دعوت پاسخ مثبت دهید، به شما و ملت شریف ایران اطمینان می دهیم مردم گرگان آرزوی دیدن یادگار عزیز امامشان را دارند و در صورت تشریف فرمایی آماده چنان استقبالی از حضرتعالی هستند که در تاریخ این استان ثبت خواهد شد.”

اطلاعیه کانون حزب‌الله استان گلستان در واقع بخشی از کشمکش پشت صحنه در شهرستانها و در آستانه انتخابات آینده را آشکارتر کرده است. حساسیت راستگرایان به سیدحسن خمینی، در سال‌های اخیر و به دلیل نزدیکی او با اصلاح‌طلبان افزایش یافته است. در سال ۱۳۸۸ سیمای جمهوری اسلامی برای توجیه سرکوب منتقدان و معترضان طی برنامه‌های مختلف به روش آیت الله خمینی استناد کرده بود. پس از آن بود که سیدحسن خمینی طی نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما تاکید کرد که روایت تلویزیون از پدربزرگ او خلاف واقع است و “بدون اشاره به شرایط زمانی خاص به بزرگ نمایی غلط و تحریف گونه قضایای گذشته همت می‌گمارید و به غلط درصدد مشابه‌سازی تاریخی هستید.”

این نامه و دیگر مواضع او، خوشایند هواداران آیت الله خامنه‌ای نبود. به همین دلیل در خردادماه سال ۱۳۸۹ سخنرانی او در مراسم سالمرگ روح‌الله خمینی و در حضور سیدعلی خامنه‌ای توسط گروه‌های موسوم به حزب‌الله برهم خورد و در واقع پیام نارضایتی رهبر با صدای بلند اعلام شد.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، بعد از این مراسم نوشته بود: “در ابتدای سخنرانی سیدحسن خمینی مردم شعارهایی ازجمله «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «مرگ بر موسوی»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، «خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست»، «ما اهل کوفه نیستیم، علی(ع) تنها بماند، نواده روح الله سید حسن نصرالله، ای یادگار امام رهبر ما خامنه ای والسلام، بصیرت حاج احمد هدیه به بستگانش… و شعارهایی نیز علیه سران فتنه و در حمایت از رهبر فرزانه انقلاب سر دادند.”

در آن زمان حتی سایت الف، وابسته به احمد توکلی هم با اشاره به برهم خوردن سخنرانی حسن خمینی از این ماجرا دفاع کرده و نوشته بود: “سرانجام با ادامه یافتن شعارها سخنان سیدحسن خمینی در این مراسم در حالی ناتمام ماند که اگر چه در شأن مراسم سالگرد حضرت امام(ره) نبود که چنین برخوردی از سوی جمعی از حضار انجام پذیرد، اما باید توجه داشت که به هر حال سید حسن خمینی در یک سال گذشته هیچگاه حاضر نشد به طور صریح و شفاف اقدامات خلاف قانون فتنه گران را محکوم کرده و با تکیه بر روش و منش امام بزرگوار امت، با وجود برخی دلخوری ها، راه هرگونه سوء استفاده از جایگاه خود و بیت امام را ببندد.”

از همان زمان نگرانی راستگرایان از خاندان خمینی و نحوه مواجهه آنها با تحولات سیاسی در ایران آشکار شده بود. گرچه اختلاف خاندان خمینی با خامنه‌ای به پیش از این داستان نیز بازمی گردد. آنچنان که حسن خمینی هم تایید کرده است، سعید امامی در اعترافات خود حتی به قتل احمد خمینی هم اذعان کرد و همین مساله نشان می‌دهد که ریشه ماجرا عمیق‌تر از مواضع حسن خمینی در سال ۱۳۸۸ است.

پس از انتخاب حسن روحانی و فراهم شدن زمینه بازگشت دوباره اصلاح‌طلبان به عرصه سیاسی، به نظر می‌رسد که سیدحسن خمینی هم یکی از گزینه‌های اصلی این گروه‌ها برای شرکت در انتخابات است.

اواخر مهرماه سال گذشته، آیت‌الله موسوی‌بجنوردی، از اعضای مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با روزنامه آرمان با اشاره به اینکه “مجمع روحانیون برای انتخابات خبرگان برنامه دارد”، اعلام کرد: “مجتهد داریم و فراوان هم داریم. مجتهدانی درجه یک داریم که مسائل روز را می‌توانند اجتهاد کنند و مورد قبول مردم هم هستند.” او در این گفتگو از عنوان آیت‌الله برای حسن خمینی استفاده کرده بود.

چندی بعد و در آذرماه سال گذشته، گروهی از اعضای حزب “وحدت و همکاری ملی” از جمله دبیر کل آن محمدرضا راه‌چمنی، با سیدحسن خمینی ملاقات و از او برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری دعوت کردند.

در ماه های گذشته نیز احتمال شرکت حسن خمینی در انتخابات بیش از گذشته مطرح شده است. برای نمونه، سایت نامه در گزارشی با عنوان “ترس دلواپسان از حضور یک «خمینی جوان» در مجلس خبرگان ” نوشت: “آیت‌الله جوان، همچون عموی خود آیت‌الله مصطفی خمینی، میراث‌دار شخصیت کاریزماتیک امام خمینی است. رهبر کبیر انقلاب، سید مصطفی را امید اسلام می‌دانست و بسیاری از پیروان امام امروز سیدحسن خمینی را از امیدهای آینده ایران و اسلام می‌دانند. کسی که از هم از نظر چهره کاریزماتیک هم از نظر بیان و هم قدرت علمی شباهت فراوانی به پدربزرگ خود دارد.”

نویسنده این گزارش اضافه کرده بود: “بحث حضور سید حسن در مجلس خبرگان و احتمال ریاست او بر این مجلس باعث شده است تا دلواپسان رفتار خمینی جوان، سعی کنند مسیر را برای ورود او به این عرصه ناهموار کنند. آنها می‌دانند که با رسیدن سید حسن به صندلی ریاست مجلس خبرگان بسیاری از نقشه‌های آنها نقش برآب خواهد شد، به خاطر همین سعی می‌کنند با مسموم کردن فضا سید حسن را از ورود به مجلس خبرگان منصرف کند.”