اعتراض همه‌جانبه به صدا و سیما

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ارتباط مستقیم مخالفان رسانه ملی صدای همه را بلند کرد

نحوه برخورد صدا و سیما با برجام و حواشی آن نه تنها با اعتراض دولت روحانی مواجه شده، بلکه صدای اصول‌گرایان را نیز درآورده و آن‌ها این سازمان را متهم به جانبداری از سعید جلیلی و اطرافیان او می‌کنند. اعتراض‌هایی که پس از عدم ضبط بخشی از جلسه کمیسیون بررسی برجام شدت گرفته است.

داستان از آن‌جا آغاز شد که یک عضو کمیسیون برجام در گفت‌وگو با ایسنا، خبر از آن داد که بخشی از جلسه این کمیسیون ضبط نشده و همین اعتراض نمایندگان را برانگیخت. به گفته این نماینده مجلس، محمدحسن ابوترابی‌فرد در اعتراض به این تصمیم گفت: “چرا وقتی سعید جلیلی در جلسه حضور دارد همه دوربین‌ها حاضر هستند اما حالا حضور ندارند”. رسانه‌ها پس از انتشار این خبر، نوشته بودند که چنین تصمیمی از سوی اعضای کمیسیون برجام اتخاذ نشده و احتمالا صدا و سیما منشا آن است.

اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و اظهارنظرها درباره مقام مسئولی که چنین تصمیمی اتخاذ کرده،‌ ادامه یافت. ایرنا - خبرگزاری وابسته به دولت - به نقل از مسوول اداره اخبار مجلس نوشت که فقط بخش‌هایی از نشست ضبط شده و “نبود دوربین‌های صدا و سیما و ضبط نشدن کامل نشست برجام با درخواست هیات رییسه کمیسیون ویژه بررسی برجام بوده است”. هم‌زمان مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که روابط عمویم مجلس و کمیسیون برجام تصمیمی برای عدم پخش تلویزیونی نداشته‌اند و صدا و سیما این تصمیم را گرفته است.

این نخستین بار نیست که درباره چگونگی پخش جلسه‌های کمیسیون بررسی برجام و پوشش صدا و سیما از مسایل مربوط به گفت‌وگوهای هسته‌ای، با انتقادهای مختلفی مواجه شده بود. حامیان دولت صدا و سیما را بارها متهم کرده‌اند که موضع مخالف در این زمینه دارد. حامیان سعید جلیلی پس از حضور او در کمیسیون برجام از عدم پخش سخنان او انتقاد کرده‌ بودند. برخی نمایندگان اصول‌گرای مجلس نیز سازمان صدا و سیما را به حمایت از سعید جلیلی و سیاست‌های او متهم می‌کنند. گرچه این سازمان همواره چنین اتهام‌هایی را رد کرده است.

چند ساعت پس از انتشار خبر عدم ضبط جلسه کمیسیون برجام، خبرگزاری مهر نوشت که دستور توقف ضبط جلسه‌های این کمیسیون توسط علی لاریجانی، رئیس مجلس صادر شده است.

وب‌سایت خبر آن‌لاین به نقل از “تحلیل‌های برخی سایت‌های خبری” نوشت: “پاسخ‌های قاطع و روشن‌گرانه ظریف و همکارانش به ادعاهای تیم مذاکره‌کننده پیشین، منجر به قطع پخش تلویزیونی این جلسات شده است. چرا که تاثیر انتشار جلسات با حضور جلیلی بر افکار عمومی را به نوعی تحت‌الشعاع قرار داده بود”.

با این حال سخنان مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما خط پایانی بر این مباحثه‌ها بود. داوود نعمتی به ایسنا گفت که صدا و سیما تاکنون “وظیفه ذاتی خود را نسبت به پوشش خبری جلسات بررسی برجام انجام” داده است و درباره نشست‌های بعدی برجام نیز “در حد پوشش خبری و اطلاع‌رسانی مناسب” اقدام خواهد کرد.

به گفته نعمتی “در چند جلسه بررسی برجام مسوولانی که مستقیما در روند مذاکرات هسته‌ای حضور داشتند سخنان و دیدگاه‌شان با هماهنگی کمیسیون برجام به صورت کامل و بدون هیچ‌گونه دخل و تصرف پخش شده است. حال ممکن است کمیسیون بررسی برجام بخواهد از دیدگاه کارشناسان مختلف به این موضوع بپردازد. بنابراین صدا و سیما بر اساس صحبت‌های آن‌ها و مباحث‌شان، گزارش‌های خبری را طبق وظیفه ذاتی خود تهیه و پخش می‌کند”.