افزایش حملات نظامیان به احمدی نژاد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» رییس جمهور نباید حاشیه ساز و خودخواه باشد

با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، فرماندهان نظامی و منصوبان آیت الله خامنه ای انتقادات خود به محمود احمدی نژاد را گسترش داده و در دور تازه حملات خود او را “رییس حرف و سخنرانی” و کسی که “سیم ترمز” قطع کرده خوانده و گفته اند که احمدی نژاد و رحیم مشایی با تعریف و تمجید از یکدیگر به دنبال “فرقه سازی” در جمهوری اسلامی هستند.

در این ارتباط رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشور طی اظهاراتی در جمع اعضای سپاه پاسداران گفت: “رئیس‌جمهور، رئیس قوه مجریه است نه “رییس حرف و سخنرانی”. رئیس‌جمهور کار رهبری ندارد بلکه کار اجرایی دارد و بایستی بودجه، طرح‌های عمرانی و ملی را اجرا کنند. او باید دارای قدرت و بنیه اجرایی و عملی باشد.”

حسن فیروزآبادی همچنین تاکید کرده: “ما نمی‌گوییم رئیس‌جمهور بله قربان‌ گو باشد. ولی او باید ولایت و نظام را قبول داشته باشد و ریل را کج و «سیم ترمز» را قطع نکند. رئیس‌جمهور بایستی هماهنگ با نظام ولایی حرکت کند.”

او که با گرفتن لقب “سرلشکر بسیجی” از سوی آیت الله خامنه ای به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شده است با اشاره به اینکه “رئیس‌جمهور نباید حاشیه‌ساز و خودخواه باشد” تصریح کرد که “اشتباهی که برخی از رئیس‌جمهورها کرده‌اند، این است که فکر کردند حالا که مثلا ۲۰ میلیون نفر به آنها رای داده‌اند، حیات سیاسی‌شان بر پایه آن است.”

وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر اینکه “انتخابات در زمان خود با شور و حضور مردم برگزار می‌شود” درباره نگرانی های موجود در انتخابات آینده هم گفت: “مردم خوب تشخیص و رای می‌دهند و ما از آنهایی که به دنبال فتنه، بدخواهی، تخریب، دشمنی و خودخواهی هستند، ترسی نداریم و«آمادگی داریم جلویشان را بگیریم» و امنیت مردم را حفظ کنیم.”

گفته های حسن فیروز آبادی در این مورد در حالی است که اخیرا با نزدیکتر شدن به زمان برگزاری انتخابات و عدم تشکیل هیات اجرایی مرکزی انتخابات از سوی دولت، نگرانی های گذشته درباره احتمال عدم برگزاری انتخابات در صورت رد صلاحیت کاندیدای مورد نظر احمدی نژاد افزایش بیشتری پیدا کرده است.

همزمان با اظهارات حسین فیروزآبادی، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح نیز در جمع هادیان سیاسی نیروهای مسلح کشور با اشاره به انتخابات پیش رو مدعی شد: “دشمن تلاش دارد با تبدیل فرصت انتخابات به تهدید، مشروعیت، کارآمدی، مردم سالاری دینی، آزادی، وحدت جامعه ونظام را با چالش مواجه کند اما بدون تردید با هوشمندی مردم توطئه دشمن بخودش برگشت خواهد کرد.”

سرتیپ پاسدار مسعود جزایری بدون اشاره مستقیم به محمود احمدی نژاد و نگرانی های موجود درمیان مقامات نظامی و منصوبان رهبری از واکنش های احتمالی رییس دولت در انتخابات پیش رو همچنین اضافه کرد که “مردم ایران اجازه تکرار مدل فتنه 88 و سایر مدل‌های تخریبی و ایجاد انحراف و هرگونه التقاط در حرکت رو به جلوی نظام را به فتنه‌گران و منحرفین نخواهند داد.”

وی در ادامه در تشریح خصوصیات رییس جمهور آینده، خطاب به هادیان سیاسی نیروهای مسلح تاکید کرد که “از جمله شاخص‌های مهم یک رئیس جمهور در ایران اسلامی میزان نزدیکی و «تطبیق ذهنی و عملی» وی با نظام ولایت فقیه است. همچنین داشتن فهم و درک صحیح از شرایط کشور و اولویت‌های هر دوره از دیگر شاخص‌های مهم بشمار می‌آید.”

مسعود جزایری همچنین گفت: “دشمن با همه توان علیه اصول، ارزش‌ها، باورها، افکار و رفتار جامعه را هدف قرار داده و از آنجا که می‌داند با جنگ نظامی و اقتصادی نمی‌تواند مانع حرکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بشود، سناریوی اصلی «برخورد دراز مدت» خود با انقلاب اسلامی را هجمه به آموزه‌های اسلام ناب قرار داده و در این راستا با به‌کارگیری ابزارهای مختلف رسانه‌ای، سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی و فرهنگی درصدد وارد کردن ضربه به اسلام عزیز و دستیابی به تغییرات دلخواه است.”

اما تندترین حملات از جانب مقامات ارشد نظامی به محمود احمدی نژاد از سوی نماینده آیت الله خامنه ای در بسیج صورت گرفت که در جمع نمایندگان رهبرجمهوری اسلامی در رده های مختلف بسیج مطرح شد.

حجت الاسلام محمدرضا تویسرکانی با انتقاد از سفرهای استانی محمود احمدی نژاد، برخی اظهارات وی در سفرهای اخیرش را “بدعت خطرناک و زشت” توصیف کرده و گفته: “هیچ رئیس جمهوری این کارها را نکرده است.ما مردم ایران مگر نادانیم؟ چه فکری می‌کنید و آیا برای ما شعور قائل نیستید؟”

او که در واپسین روزهای فروردین ماه احمدی نژاد را منافق خوانده بود با اشاره به مطرح کردن “مکتب ایرانی” از سوی دولت محمود احمدی نژاد اظهار کرد: “اسلام و ایران کلمات ارزشی هستند، ولی ترکیب اسلام ایرانی متحجرانه، منافقانه و التقاطی است. مشایی در کنار رئیس‌جمهور مکتب اسلامی ایرانی را مطرح و روی موضوع ایران، فرهنگ و کرامت سخنرانی کرد. والله قسم این شهدا برای ایران شهید شدند. قرار بود ایران اسلامی شود نه اینکه اسلام ایرانی شود. امام زمان در آینده ظهور خواهد کرد تا جهان را اسلامی کند، نه اینکه جهان را ایرانی کند؛ چرا در دین خدا دست می‌برید؟ این بد است”.

نماینده رهبرجمهوری اسلامی از تعریف و تمجیدهای احمدی نژاد از اسفندیار رحیم مشایی هم به شدت انتقاد و اضافه کرد: “این همه تعریف از یک فرد به چه انگیزه‌ای است؟ اینها خطا است و ما نصیحت می‌کنیم، این موارد مسائل پشت پرده نیست که افشاگری کنیم. ما در اسلام افشاگری نداریم و این مسائل علنی است و مخفی نیست. چرا دین‌سازی می‌کنید و یک نفر را اینقدر برجسته می‌کنید؟ چرا غلو، تعریف و تمجید می‌کنید و انسان‌های عادی را در حد انسان‌های متعالی بالا می‌برید؟ هدف پشت پرده از این تعریف و تمجیدهای افراطی چیست؟”

این مقام ارشد در بسیج در ادامه افزود: “آقای مشایی در جایی مصاحبه کرده و گفته که مقام آقای احمدی‌نژاد از مقام رئیس جمهور بالاتر است و هیچ مقامی در دنیا برازنده‌ احمدی‌نژاد نیست. آقای احمدی‌نژاد نیز ۵۰ تا ۶۰ صفت برای آقای مشایی تعریف می‌کند؛ این کارها فرقه‌سازی است. آنها فرقه‌سازی می‌کنند و می‌گویند پایان دنیای اسلام است و دنیای اسلام‌گرایی تمام شده است و می‌گویند که انسان جای اسلام می‌نشیند و بیداری انسانی رخ داده است.”

این بخش از گفته های محمدرضا تویسرکانی متوجه اختلاف نظر دولت احمدی نژاد با رهبر جمهوری اسلامی درباره تحولات دو سال اخیر کشورهای منطقه است که رهبر جمهوری اسلامی تحولات و تغییر حکومت ها در منطقه را متاثر از “انقلاب اسلامی” و با عنوان “بیداری اسلامی” توصیف می کند اما محمود احمدی نژاد و نزدیکان وی از این تحولات با عنوان” بیداری انسانی” خوانده و در مواردی نیز همانند کشورهای غربی “بهار عربی” یا “بهار انسانی” توصیف می کنند.

نماینده ارشد آیت الله خامنه ای در بسیج همچنین با تهدید احمدی نژاد و نزدیکان وی و گفتن اینکه “دست بردن در دین خدا خوش عاقبت نیست” گفته است: “آقای هاشمی می‌خواستند دو دوره ریاست جمهوری خود را بیشتر کنند. وی کارگزاران، آقای خاتمی مشارکت و آقای احمدی‌نژاد مشایی را درست می‌کنند. به ملت ایران جواب دهید که چرا این کار را می‌کنید؟ آیا می‌خو اهید ایران به مصر دیگری تبدیل شود؟ بدانید که ولی فقیه نمی‌گذارد. تا ولی فقیه در کشور وجود دارد اجازه نخواهد داد که از رانت قدرت و ثروت استفاده شود.”