ایران در پی فرستادن اسلحه به مرز اسرائیل

نویسنده

» گزارش تلگراف در احتمال ارتباط تهران با طالبان

کن کوگلین

بعد از اینکه مقامات کانادایی اعلام کردند که دو فرد دستگیر شده متهم به خرابکاری درقطار مسافربری که عضو بخشی از القاعده هستند که مقر آن در ایران است، باید گفت که جمهوری اسلامی با گروه های دیگر سنی نظیر حماس در غزه نیز در ارتباط است.

ایران با تکیه بر این نکته که یک کشور شیعه با القاعده که سنی است اختلاف دارند، ادعای مقامات کانادایی را رد کرده است.

اما از آنجایی که ایران با گروه های سنی دیگر در این سال ها همکاری داشته است، به همین دلیل می شود گفت که این نکته اهمیت چندانی ندارد. بعنوان مثال، ایران در گذشته با طالبان که سنی هستند همکاری داشت و برای ساقط کردن جنگنده های ناتو، موشک های ضد جنگنده در اختیارشان قرار داده بود. اگرچه طالبان مسئول قتل دیپلمات های ایرانی قبل از 11 سپتامبر بود. ایران همچنین بعد از اشغال افغانستان توسط آمریکا، مامن گروه تروریستی القاعده بود.

حالا ایران تلاش می کند تا با ایجاد یک راه جدید، برای حماس سلاح بفرستند تا علیه اسرائیل بجنگند. ایران از فرصت های زیادی برای فرستادن اسلحه به نوار غزه استفاده کرده است، اما اسرائیل مانع از این کار شده است. همچنین تلاش دیگر ایران برای فرستادن اسلحه از طریق سودان نیز بعد از اینکه جنگنده های اسرائیل در ماه اکتبر سال گذشته به انبار اسلحه در سودان حمله کردند، نقش بر آب شد.

اما این اتفاق منجر به ناامیدی سپاه قدس ایران نشد که تلاش می کرد از طریق سودان به غزه اسلحه بفرستد. به گفته گزارش ماموران اطلاعاتی، ایران و مقامات سودانی اخیرا یک دور گفتگو با حماس داشتند. در همان زمان تعدادی هواپیمای باربری بین ایران و خارطوم پرواز کرده بود. در برخی از این پرواز ها از هواپیماهای بوئینگ 747 استفاده شده بود که گفته می شود ایران با استفاده از این هواپیما ها به سودان اسلحه قاچاق کرده است.

هنوز مشخص نیست که این آیا هیچ یک از این اسلحه ها به غزه راه یافته است یا مراقبت 24 ساعته اسرائیل مانع این اتفاق شده است.

اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ایران قصد دارد راه جدیدی برای رساندن اسلحه به حماس استفاده کند:

اول: برخلاف اصرار ایران به اینکه نمی تواند با گروه های تندوری سنی مثل القاعده همکاری کند، تمایلش برای همکاری با حماس نشان می دهد که زمانی که پای منافع اش در میان باشد، به خوبی قادر است اختلافات ایدئولوژیک اش را کنار بگذارد که در این مورد این منافع، حمله به اسرائیل است.

 

دوم: نگرانی فزاینده ایران در مورد حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی اش است که برای جلوگیری از این حمله، ایران معتقد است که باید انبار اسلحه اش را در مرز های شمالی و جنوبی اسرائیل تقویت کند. ایران با این کار قصد دارد که جلوی هر نوع حمله به تاسیسات اتمی اش را بگیرد و برای ایجاد این ترس از حماس درغزه و از حزب الله در جنوب لبنان استفاده می کند.

طبق یک ضرب المثل عربی: دشمن دشمن من، دوست من است.

تلگراف، 27 آوریل