تازه چه خبر

نویسنده
پرستو سپهری

با وجود مخالفت اهالی تئاتر؛ سرانجام عملی شد

تئاتر شهر زیر پس لرزه های شدید مترو…

 

 

قسمت ابتدایی حیاط تئاتر شهر از تقاطع چهارراه ولی عصر تا ابتدای حوض این مجموعه، توسط کارکنان متروی شهری تهران فنز‌کشی شده و تابلوی نصب‌شده در برابر آن خبر ازافتتاح پروژه شهرداری برای راه‌اندازی متروی چهارراه ولی عصر می‌دهد.

درنخستین سال ریاست محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور کودتایی دولت ایران، اول بار طرح ساخت ایستگاه متروی چهارراه ولی عصر در حیاط مجموعه تئاتر شهر مطرح شد که با پیگیری‌های تئاتری ها و توجیه مسئولین شهرداری درباره ی آسیب‌هایی که این ساخت و ساز به سازه‌های ساختمان قدیمی تئاتر شهر وارد می‌کند، پروژه متوقف و مذ اکرات آن برای ساخت ایستگاه مترو در سمت دیگر چهارراه پیگیری شد.اما توافقات اولیه میان هنرمندان تئاتر ومدیران شهرداری زمان زیادی دوام نیاورد و پس از چهار ماه آغاز ساخت و ساز درمحوطه تئاتر شهر به مرحله عملیاتی رسید.

 

 

هم زمان با این رویداد 12 آذر ماه ـ سال 86 در محوطه داخلی مجموعه تئاتر شهر گردهمایی هنرمندان تئاتر شکل گرفت وافرادی همچون حمید سمندریان، رضا کیانیان، پرویز پرستویی، ایرج راد، عزت الله انتظامی، رویا تیموریان، مسعودرایگان درمیان صدها تئاتری به سخنرانی پرداختند.این گردهمایی در جهت درخواست هنرمندان تئاتر برای حفظ مجموعه تئاترشهر به عنوان بنای ارزشمند و تاریخی تئاتر انجام شد.

در پی این اقدام اعتراض آمیز مدیرعامل مترو تهران درجلسه مشترک خود بابزرگان هنرهای نمایشی گفت: بحثی برای جابه‌جایی مطرح نیست، می‌توان با اندکی انعطاف خروجی را جابه‌جای کرد، اما اطمینان دارم روزی که مترو راه‌اندازی شود، تمام کسانی که از تئاتر شهر استفاده می‌کنند، می‌گویند چرا تئاتر شهر ورودی مترو ندارد؟ هاشمی درادامه به خانواده تئاترمتعهد شد که ورودی وخروجی مترو ازبیرون دیده نشود و در طراحی های به عمل آمده برای برنامه‌های بیرونی تئاتر در داخل ایستگاه‌های مترو مکان‌هایی هم پیش‌بینی شود.

احمد مسجد جامعی، رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیزبا ارسال نمابری به همه هنرمندان تئاتر اطمینان خاطر داد که هیچ مشکلی برای خانه ی شما پیش نخواهد آمد و درنامه خود نوشت: انتقال در خروجی ایستگاه مترو به ضلع شرقی پارک دانشجو و قرار گرفتن آن دورتر از حریم تئاتر شهر، نام گذاری ایستگاه به نام تئاتر شهر، نصب و احداث نمادهایی متناسب با فعالیت تئاتر شهر از جمله بندهای تفاهم‌نامه دولت وهنرمندان تئاتر است. قرار است مسیر مترو به گونه‌ای طراحی شود که به بنا صدمه‌یی نزند و در صورت ضرورت در جهت استحکام‌ بخشی‌های مورد نظر تمهیداتی انجام شود.

اما پس از گذشت دوسال از اعتصاب خانواده تئاتر وهمه جلسات هماهنگی برای تغییر محل خروج مترو، آن‌چه در حال وقوع است سازه‌ای است که ازمیان محوطه بیرون آمده و به شکل ناهمگونی ایجاد برجستگی کرده است.

 

 

درهمین رابطه ایرج راد دیروز درجلسه مطبوعاتی خانه تئاتر گفت: “ سه سال قبل جلسه‌یی در دفتر مهندس هاشمی برگزار شد و بعد از گفت‌وگو با مهندسان مترو مقرر شد از فضای جلوی تئاتر شهر برای ورودی مترو استفاده نشود و ما دو محوطه‌ی دیگر که یکی محوطه‌ی گرد مانند مجاور تئاتر شهر است و دیگری خروجی قسمت شرقی پارک دانشجو را به مهندسان مترو پیشنهاد کردیم تا به حیاط و فضای جلوی تئاتر شهر لطمه‌ای وارد نشود. تئاتر شهر تنها محدود به فضای داخلی نمی‌شود، بلکه فضای بیرونی آن هم مدام در حال استفاده است و اگر قرار باشد ورودی و خروجی مترو در مجاور آن قرار بگیرد، مشکل عجیبی برای تئاتر شهر که مجموعه‌ی منحصر به فرد تئاتری در کشور ماست و قدمتی 40 ساله دارد، به وجود خواهد آمد. در سال‌های اخیر به راه‌های گوناگون به تئاتر شهر هجوم آورده شده است. پارکینگ این مجموعه خراب شده و هم‌اکنون نیز کندن خیابان باعث ترک برداشتن تالار چهارسو شده و دیگر کنده‌کاری‌ها نیز باعث ترک‌خوردن سقف تئاتر شهر شده است.”

به این ترتیب تا چند روز آینده شاهد جشن افتتاحیه ایستگاه مترویی در چهارراه ولی عصر خواهیم بود که بی توجه به همه انتقادات و ضرورت های مطرح شده آغاز به کار خواهد کرد.