جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهل فرهنگ…

احمد محمود: متوقف شدن تجدید چاپ آثار

فرزند احمد محمود با بیان این‌که تجدید چاپ آثار این نویسنده‌ی فقید فعلا متوقف شده است، از تدوین شناخت‌نامه‌ی احمد محمود با عنوان “جان جاری جنوب” خبر داد.

بابک اعطا درباره‌ی وضعیت تجدید چاپ آثار احمد محمود به ایسنا، گفت: در صحبتی که با ناشر آثار پدرم داشتم، به من گفتند که فعلا دست نگه دارید.

او که نخواست در این‌باره توضیح بیش‌تری بدهد، افزود: بر این اساس، فعلا انتشار چاپ‌های مجدد کتاب‌های پدر متوقف شده است و تعدادی نیز در انتظار مجوزند.

همچنین به گفته‌ی بابک اعطا، شناخت‌نامه‌ی احمد محمود‌ به کوشش کیوان باژن و در طول چندین سال تهیه، تنظیم و برای چاپ آماده شده است.

این کتاب با نام “جان جاری جنوب” چند بخش دارد؛ در بخش “تاریخ شفاهی”، زندگی محمود از زبان خانواده، برادر، دوستان و آشنایان او، چه کسانی که در اهواز و بندر لنگه با او بوده‌اند و چه کسانی که در تهران او را می‌شناختند، روایت می‌شود. در بخش دوم کتاب که “محمود از نگاه دیگران” نام دارد، در قالب گفت‌وگوهایی که با نویسندگان مختلف انجام شده، آثار این داستان‌نویس نقد می‌شود.

همچنین در بخش‌های دیگر این کتاب هفتصدصفحه‌یی، اولین داستان منتشرشده از احمد محمود به همراه نمونه‌های دیگری از داستان‌هایش، و فهرست کاملی از افرادی که در زمان‌های مختلف درباره‌ی محمود مطلبی نوشته‌اند و یا آثار او را نقد کرده‌اند، آمده است.

از سوی دیگر، تمام نامه‌های احمد محمود به خانواده و دوستانش، همچنین نامه‌های خانواده و دوستانش به او به همراه آلبوم کاملی از عکس‌های این داستان‌نویس در پایان کتاب ضمیمه شده است.

محمدرحیم اخوت : گله مند و ناامید از دریافت مجوز

محمدرحیم اخوت که رمان “نامه‌ی سرمدی”اش غیرقابل چاپ اعلام شده است، از مکتوب کردن سرگذشت خود خبر داد.

این داستان‌نویس که نگارش کتاب زندگی‌اش را با عنوان “کودکی، جوانی، پیری” (یک سرگذشت مصور)، به پایان رسانده و آن را برای چاپ آماده کرده است، گفت، تا مشخص شدن وضعیت مجوز کتاب‌های در انتظارش قصد ندارد این کتاب را منتشر کند؛ چرا که به عقیده‌ی او، این کتاب هم مانند سایر آثارش بایگانی خواهد شد.

اخوت همچنین از صادر نشدن مجوز برای آثار داستانی‌اش و روند طولانی دریافت مجوز انتقاد کرد و به ایسنا گفت: دیگر امیدی به انتشار آثارم ندارم؛ اولین رمان از سه‌گانه‌ام با عنوان “نامه‌ی سرمدی” پس از این‌که بیش از دو سال منتظر بود، غیرقابل چاپ اعلام شد، رمان دوم با عنوان “تا وقتی کسی هست” با اصلاحیه‌های زیاد و مفصلی مواجه شد که حاضر نیستم این اصلاحیات را حتا اگر کم هم باشد، اعمال کنم و رمان سوم هم که “تماشا” نام دارد، حدود یک سال است که به ارشاد فرستاده شده؛ ولی هنوز هیچ پاسخی نداده‌اند.

این نویسنده در ادامه یادآور شد: بیش‌ترین زمانی که کتابم در انتظار مجوز مانده، به مجموعه‌ی داستان “داستان‌های نانوشته” مربوط است که چهار، پنج سالی می‌شود منتظر دریافت مجوز نشر است، ضمن این‌که داستان بلند “تعلیق” هم حدود دو سال است برای تجدید چاپ منتظر مانده است.

 

 

محمود حسینی‌زاد: سه سال در انتظار مجوز

محمود حسینی‌زاد با اشاره به این‌که با گذشت سه سال، از مجوز کتاب‌هایش خبری نیست، از ارائه‌ی مجموعه‌ی داستان تازه‌ای برای چاپ خبر داد.

حسینی‌زاد که در کنار ترجمه به نویسندگی نیز می‌پردازد، می‌گوید، مجموعه‌ی داستان “هنوز هم گاهی” و رمان “بوی چسبیده به این دست” را دست کم از سه سال پیش به نشر آگاه سپرده که چند بار رفته و برگشته‌اند و بخش‌هایی را که گفته شده، اصلاح کرده؛ اما هنوز خبری نیست.

او در عین حال از سپردن مجموعه‌ی داستان دیگری به نشر چشمه خبر داد و عنوان کرد: نمی‌شود دست روی دست گذاشت و کار نکرد؛ برای همین تازه‌ترین مجموعه‌ی داستانم را با نام “این برف کی آمده است” مدتی است که برای کسب مجوز فرستاده‌ام. اصلاحاتی جزیی را به کتاب وارد کرده‌اند که اعمال شده است و امیدوارم به زودی منتشر شود.

همچنین به قلم این مترجم، سه نمایش‌نامه‌ی “بازگشت به خانه” اثر ورنر کورزینگر، “ویروس” اثر آلبرت اوسترمایر و “فقط یک تکه نان” نوشته‌ی راینرورنر فاسبیندر، از آثار ادبیات نمایشی آلمانی، اخیرا از سوی نشر نیلا برای دریافت مجوز ارسال شده‌اند. این نمایش‌نامه‌ها در سال‌های اخیر در آلمان اجرا شده و به گفته‌ی حسینی‌زاد، قرار است در ایران هم اجرا شوند.

 

 

ترانه علیدوستی: فیلتر شدن وبلاگ به دلیل حمایت از اصغر فرهادی

ترانه علیدوستی از اظهارات اصغر فرهادی کارگردان منتقد سیاست های وزارت ارشاد در جشن خانه سینما حمایت کرده بود.وبلاگ ترانه علیدوستی در سرویس خدمات وبلاگی “بلاگفا” قرار داشت.ترانه علیدوستی فرزند حمید علیدوستی، فوتبالیست قدیمی و مربی تیم ملی فوتبال جوانان است و متولد 1362 است و یکبار سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن از بیستمین جشنواره فیلم فجر را کسب کرده است.

در ادامه بازتاب های مربوط به جشن خانه سینما، وبلاگ ترانه علیدوستی، بازیگر سینما و تاتر از سوی مقامات مسئول فیلتر شد.

ترانه علیدوستی از اظهارات اصغر فرهادی کارگردان منتقد سیاست های وزارت ارشاد در جشن خانه سینما حمایت کرده بود.

وبلاگ ترانه علیدوستی در سرویس خدمات وبلاگی “بلاگفا” قرار داشت.

گفتنی است دکتر سید محمد حسینی وزیر ارشاد در واکنش به وقایع جشن خانه سینما گفته بود: این که بعد از گذشت یک سال و خُرده‌ای از داستان انتخابات یکی بیاید و با دستبند سبز برود بالای سن درست نیست. سال گذشته که این اتفاقات در مورد بعضی از هنرمندان افتاد، گفتیم اینها به هر حال روح لطیفی دارند و شاید به طور عمیق وارد مباحث سیاسی نشده‌اند اما الان دیگر اگر کسی بخواهد جنبش مُرده سبز را زنده کند، معنی ندارد.

 

 

سیدعلی صالحی: در انتظار مجوز

منظومه‌ی بلند “گزارش به نازاده‌گان” صالحی از سوی انتشارات جان شیفته به چاپ چهاردهم خواهد رسید.

همچنین به گفته مدیر مؤسسه‌ی انتشاراتی نگاه، “مجموعه‌ی اشعار” هزارصفحه‌یی این شاعر (جلد اول) به چاپ چهارم رسیده و هم‌اکنون مراحل انتشار را می‌گذارند.

گزیده‌ی شعرهای او هم از سوی انتشارات مروارید به چاپ چهارم رسیده و آخرین مراحل انتشار را طی می‌کند.

همچنین در ادامه‌ی تجدید چاپ آثار صالحی، انتشارات ابتکار نو چاپ چهارم دفتر “دعای زنی در راه…” را به زودی آماده می‌کند تا بعد از کسب مجوز، به بازار کتاب عرضه شود.

این شاعر دو مجموعه‌ی شعر را هم در نوبت کسب مجوز نشر دارد. به گفته‌ی او، بنا بر آن‌چه ثبت شده، فروردین‌ماه سال 1388 گفته شده که دفتر “ردپای برف تا بلوغ کامل گل سرخ” گم شده و ناشر مجددا در همین تاریخ، نسخه‌ی دیگری از این دفتر سیصدصفحه‌یی را برای کسب مجوز ارائه داده؛ اما هنوز پاسخی دریافت نشده است. او همچنین اشاره کرد که “ردپای برف…” یک سال پیش‌تر از دفتر “انیس آخر همین هفته می‌آید” به ارشاد رفته، سه‌هزار نسخه از “انیس…” در حال اتمام است؛ اما هنوز از “ردپای برف…“خبری نیامده است.

او در ادامه عنوان کرد: مجموعه‌ی شعر “ما نباید بمیریم، رؤیاها بی‌مادر می‌شوند” هم قبلا توسط انتشارات آگاه مجوز نشر گرفته بود؛ اما مجوز این انتشارات دچار مشکل شد و با اجازه‌ی این ناشر، کتاب به انتشارات نگاه سپرده شد و دوباره برای کسب مجوز نشر رفت.

صالحی در توضیحی عنوان کرد: “ما نباید بمیریم رؤیاها بی‌مادر می‌شوند” به همراه دو مجموعه‌ی “رد پای برف تا بلوغ کامل گل سرخ” و “انیس آخر همین هفته می‌آید” سروده‌های سال‌های 84 تا 87 مرا دربر می‌گیرند.

 

 

شماره‌ی جدید نشریه‌ی “جهان کتاب” انتشار یافت

شماره‌ جدید نشریه‌ی “جهان کتاب” با نگاهی به کتاب‌های “در فرهنگ خود زیستن و به فرهنگ‌های دیگر نگریستن؛ سی گفتار درباره‌ی فرهنگ” علی بلوک‌باشی، “سرگذشت یک سرباز” سیدمهدی طباطبایی، “ایران‌شناس مجله‌نگار؛ زندگی و کارنامه‌ی‌ مطبوعاتی ایرج افشار” فرید قاسمی، “ببر سفید” آراویند آدیگا ترجمه‌ی مژده دقیقی، “یکی مثل همه”ی فیلیپ راث ترجمه‌ی پیمان خاکسار، “درس حافظ؛ نقد و شرح خواجه‌ شمس‌الدین محمد حافظ” محمد استعلامی و “گفت‌وگوهایی درباره‌ی‌ انسان و فرهنگ” گزیده و ترجمه‌ی ناصر فکوهی همراه است.

همچنین هزار و یک داستان، گشت‌وگذاری در یک کتابخانه‌ی دیجیتالی، یادداشت محمدرضا بایرامی درباره‌ی رمان “مردگان باغ سبز” در پاسخ به کاوه بیات - تاریخ‌پژوه -، یادی از عنایت‌الله رضا، رحیم رضازاده ملک و خوزه ساراماگو، تازه‌های بازار کتاب، کافه لبخند و اخبار ادبیات کودک و نوجوان، از دیگر بخش‌های این مجله هستند.

“جهان کتاب” با صاحب‌امتیاری و مدیرمسؤولی طلیعه خادمیان زیر نظر مجید رهبانی و فرخ امیرفریار با قیمت 2500 تومان منتشر ‌شده است.

برندگان جایزه ادبی “روزی روزگاری” معرفی شدند

اسامی برندگان چهارمین دوره از جایزه ادبی “روزی روزگاری” در چهار بخش رقابتی این دوره اعلام شد.

نامزدهای تندیس جایزه ادبی “روزی روزگاری” در بخش رمان ایرانی به (ترتیب حروف الفبا) عبارت بودند از “آفتاب پرست نازنین” نوشته محمد رضا کاتب(نشر هیلا)، “توپ شبانه” نوشته جعفر مدرس صادقی (نشر مرکز) و “شب ممکن” نوشته محمد حسن شهسواری (نشر چشمه) که از این میان رمان “آفتاب پرست نازنین” برنده تندیس این بخش از جایز شد.

همچنین نامزدهای تندیس جایزه ادبی روزی روزگاری در بخش مجموعه داستان (به ترتیب حروف الفبا) از “برو ولگردی کن رفیق” نوشته مهدی ربی (نشر چشمه)، “روباه و لحظه‌های عربی” نوشته مرتضا کربلایی‌لو (نشر افراز) و  “شاخ” اثر پیمان هوشمندزاده (نشر چشمه) تشکیل شده بود که از این میان مجموعه داستان “شاخ” برنده تندیس این بخش از جایزه شناخته شده است.

نامزدهای تندیس جایزه ادبی روزی روزگاری در بخش اثر داستانی غیرایرانی (به ترتیب حروف الفبا) عبارت بودند از  “آلیس” نوشته بودیت هرمان با ترجمه محمود حسینی‌ِاد (نشر افق)، “استالین خوب” اثر ویکتور ارافیف ترجمه زینب یونسی (نشر نیلوفر) و “جاده” اثر کورمک مک‌کارتی ترجمه حسین نوش آذر (نشر مروارید) که از میان “آلیس” با ترجمه محمود حسینی‌زاد به‌عنوان برنده تندیس در این بخش معرفی شد.

و همچنین نامزدهای تندیس جایزه ادبی روزی روزگاری در بخش ادبیات نمایشی (به ترتیب حروف الفبا) شامل نمایشنامه‌های اجرا شده “اتاق صدا” از رضا سرور و “خانه” از نغمه ثمینی و  همچنین “رقصی چنین…” اثر محمد رضایی‌راد (نشر افراز) بود که از این میان نمایشنامه “رقصی چنین…” به‌عنوان برنده شناخته شد.

گفتنی است تاریخ برگزاری مراسم پایانی چهارمین دوره جایزه ادبی روزی روزگاری متعاقبا از سوی دبیرخانه این جایزه اعلام خواهد شد.

معرفی نامزدهای جایزه منتقدان مطبوعات در آبان 

نامزدهای یازدهمین دوره جایز‌ه ادبی”نویسندگان و منتقدان مطبوعات” احتمالاً نیمه آبان‌ معرفی می‌شوند و تا پایان آبان‌ماه، برگزیدگان معرفی خواهند شد. یونس تراکمه عضو هیات داوران جایزه ادبی نویسندگان و منتقدان مطبوعات، به ایسنا گفت: کار داوری آثار ادبیات داستانی یازدهمین دوره در بخش رمان و مجموعه داستان، برخلاف دوره‌های گذشته از اردیبهشت‌ماه آغاز شده و هم‌اکنون داوری در مرحله پایانی است و انتظار می‌رود در یکی دو نشست آینده اعضای هیات داوران تکلیف نامزد‌های این دوره احتمالاً تا نیمه آبان‌ماه معلوم شود. او با بیان اینکه در بزرگداشت و تجلیل از یک عمر فعالیت ادبی حتماً سراغ نویسنده‌ای پیشکسوت را می‌گیریم، گفت: هنوز این مساله روشن نشده و تصمیم گرفته نشده که از کدام نویسنده پیشکسوت تجلیل شود. از سویی هنوز معلوم نیست کدام ناشران و فعالان حوزه کتاب تقدیر خواهند شد.

 انتشار مجلات “نافه” و “مهرنامه” متوقف شد  

انتشار مجلات “نافه” و “مهرنامه” به دلیل برخی مشکلات از جمله مسائل مالی متوقف شد.

به گزارش مهر، سه شماره از دوره جدید دوماهنامه نافه منتشر شده بود که آخرین آن طی هفته گذشته به روی دکه رفت.

از چندی پیش بحث‌هایی درباره شخصیت حقیقی صاحب امتیاز نشریه و نیز مدیر مسئول آن وجود داشت که به دلیل بی‌سرانجام ماندن این بحث‌ها، شورای سردبیری تصمیم به توقف انتشار “نافه” گرفت.

دوره جدید انتشار مجله نافه از خرداد ۱۳۸۹ آغاز شده بود و سه شماره آن چاپ شد.

همچنین مجله “مهرنامه” از انتشار بازماند.

شنیده‌ها حاکی از این است که مسائل مالی اصلی‌ترین علت توقف انتشار مهرنامه بوده است.

نخستین شماره مهرنامه نیز که نشریه‌ای در حوزه علوم انسانی است، اسفند ۱۳۸۸منتشر شد و تاکنون هر ماه یک شماره آن به روی دکه رفته بود.

جایزه ادبی “واو”: فراخوان هفتمین دوره

جایزه ادبی “واو” طی فراخوانی از ناشران و نویسندگان برای شرکت در هفتمین دوره داوری و بررسی رمانهای ایرانی متفاوت دعوت کرد.

فائزه شاکری دبیر جایزه “واو” ضمن اعلام فراخوان این جایزه که به منظور معرفی بهترین رمان متفاوت و بهترین ناشر رمان متفاوت برگزار می‌شود عنوان کرد: امسال در مرحله اول داوری این جایزه اتفاق متفاوتی روی خواهد داد.

وی توضیح: در دوسال گذشته نویسندگانی از استان گیلان و خوزستان در مرحله اول یا دوم داوری، داوران این جایزه را یاری می‌کردند اما امسال قصد داریم تا مرحله اول داوری را تنها به نویسندگانی از استان فارس و بوشهر بسپاریم. بدین منظور در این مرحله از داوری هیچ‌یک از داوران قبلی این جایزه در این امر مشارکت نخواهند داشت.

شاکری افزود: داوری این مرحله از جایزه به سه داور شیرازی، یک داور از استان بوشهر و یک داور از شهر آباده سپرده خواهد شد.

در فراخوان این جایزه از نویسندگان و ناشران تقاضا شده است تا 5 نسخه از رمانهای ایرانی خود را که چاپ اول آنها در سال 1388 بوده است تا تاریخ 15 آبان ماه به نشانی صندوق پستی 597-19585 ارسال کنند.