خوشوقت از پشت پرده رفت

محمد رهبر
محمد رهبر

آیت الله خامنه ای، یاران بسیاری دارد که پرده نشین هستند و خواصِ سیاست آنها رامی شناسند و ازنفوذ شان با خبرند، یاران پرده نشین کمتر پایشان به رسانه ها می افتد و گاهی حجاب عرفان و سیر و سلوک نیز بر سر می کنند و آن وقت که مرگ در می رسد، از میزان فغانها و ارادتها، شاید بتوان دانست که کدام سایه ازپشت پرده رفته و حالا آیت الله عزیز الله خوشوقت از دنیا رفته است و بیت رهبری سوگوار است، چه او از بستگانِ سببی بیت هم بود و سید مصطفی خامنه ای، دامادش.

 اما گویا رابطه ی خوشوقت با آیت الله خامنه ای به کلی متفاوت بوده از حداد عادل که او هم از قضا پدر زن مجتبی خامنه ای است و هر چه حداد عادل، ریسمانی به گردن انداخته و مرید وار در پی رهبری است، خوشوقت قدری نیز مرادی می کرده و اگر حداد دو زانو در محضر ولی فقیه می نشسته اما در همین چند عکس معدود خانوادگی که از خوش وقت و خامنه ای انتشار یافته است، او را در کنار رهبری و با فراغ و خالی از هیبت زدگی دیگران در حضور مقام ولایت نشان داده است.

 نمی دانیم که آیا رابطه ی خوشوقت با رهبر جمهوری اسلامی به سالهای دور باز می گردد و آنگاه که سید علی خامنه ای در جلسات درس علامه طباطبایی با هیاتی روشنفکرانه حضور پیدا می کرد و پیپی رو شن می کرد و اهل مباحثه با علامه سیاست گریز بود یا که نه. اما دور نیست که باب آشنایی ازهمان جاها باشد و آیت الله خوشوقت که از همراهان و اولین شاگردانِ علامه طباطبایی بوده از همان جا این طلبه ی سیاسی را می شناخته که بیشتر اهل شعر و شاعری و سیاست ورزی بود تا فقه و اصول.

آیت الله خوشوقت، زاده ی تهران بود و تا دوم اسفند سال ۹۱ که درگذشت، ۸۶ سالی عمر کرد، با این حال در تمام عمر طول و دراز آیت الله، چندان نشانی از سیاست دیده نمی شود الا پس از انقلاب که حتی علمای حاشیه نشینِ سیاست هم وارد گود شدند وگرنه خوشوقت پیش از انقلاب بیشتر خوش نشین بود و پس از آنکه از قم به تهران آمد، در مسجد امام حسن و سه راه طالقانی، امام جماعت شد و همین که در حلقه ی علامه طباطبایی بود، نشان می داد که راه و رسم استادش آیت الله خمینی را کناری گذاشته و فارغ از این ماجراست. بااین حال پس ازانقلاب و پس از آنکه استاد سابقش به مقام امامت رسید او نیز حکمی دریافت کرد تا در شورای انقلاب فرهنگی بنشیند که وظیفه اش پاکسازی دانشگاهها از اساتید و دانشجویان دگر اندیش بود و این مسوولیت آنقدر ها طولانی نشد و آیت الله باز به مسجد بازگشت.

تاریخ خصوصی خانواده ی رهبری از اسرار ناموسی نظام به شمار می رود و نمی دانیم، سید مصطفی خامنه ای، چگونه با دختر آیت الله خوشوقت آشنا شد و خاندانِ خامنه ای از چه سالی با خوشوقت ها وصلت کرد، هر چند می توان گمان برد که این ازدواج رابطه ی نزدیکی بین پدر زن و پدر شوهر برقرار کرده است و اگر در نظر بگیریم که یکی از علایق آیت الله خامنه ای عرفان و سیر و سلوک است، آیت الله خوشوقت که نامبردار به این امورات بود، می توانست وقت خوشی برای رهبر جمهوری اسلامی بسازد.

 نام این پیش نماز مسجد امام حسن، با قتل های زنجیره ای بر زبانها افتاد و در افشاگری های سالهای اولیه اصلاحات شنیده می شد که سعید امامی پیش از مرگ، از صاحبان فتوایی نام برده است که خونِ روشنفکران را مباح می دانستند و نام خوشوقت هم در راس این سلسله بود.

 شاید همین خاطرات بود که خبرنگار سایت اصولگرای تسنیم را به این صرافت انداخت که از خوشوقت بپرسد، حکم فتنه گران – نامی که حکومت بر معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نهاد- چیست و آن طور که این خبرگزاری منتشر کرد، آیت الله فی الفور گفته بود کفر و ارتداد. این نقل قول البته از سوی خوشوقت تکذیب شد و در دو خطی که برای رسانه ها نوشت، صرفِ فتنه گر بودن را نشانه ی ارتداد و کفر ندانست، با این حال همین پرسش و پاسخ و میل آیت الله به صدور حکم، برای ناظران شاید نشانه ای بود تا به آیت الله مظنون شوند که نکند باز هم از این قبیل استفتائات شده است و نکند آیت الله در دفعات گذشته، حکم ارتداد و کفر را هم صادر کرده و اجرا هم شده باشد.

پیش نماز مسجد امام حسن، کرامات دیگر نیز داشت و سال۸۹ و درست پس از تعطیلات نوروز، پا منبری هایش شنیدند که آیت الله همه ی مردم تهران را به بلای الهی بشارت می دهد و زلزله مهیبی را پیش بینی می کند که در پی گناهان بزرگ تهرانی و بدتر از همه بد حجابی و فسق و فجور خواهد آمد، کار بالا گرفت و احمدی نژاد هم در سخنرانی بی آنکه نامی از خوشوقت ببرد از زلزله ی قریب الوقوع تهران گفت و حتی یکی از مشاوران را به حضور پیش نماز فرستاد تا شاید وقتِ زلزله را هم بداند و به تهرانی ها هم وعده داد که به وقتش می گوید تهران را کی ترک کنند.

 آنها که به حاج آقا معتقد بودند چند وقتی از تهران رفتند، زلزله نیامد و لابد بازگشتند. این نیز گذشت تا اینکه بار دیگر آیت الله خوشوقت در برنامه ای تلویزیونی که حوزه ی درس ایشان را نشان می داد، اظهار نظری جنجالی کرد و “رقیه” را دختر امام حسین ندانست و همین کافی بود تا علمای قم سر برسند از ناصر مکارم شیرازی تا نوری همدانی و خوشوقت را تکذیب کنند و رقیه را همچنان دختر امام حسین بدانند و شاید هم همان درگیری بین علمای قم و این روحانی تهرانی، باعث شده که هنوز پیام تسلیتی از اعاظم قم صادر نشده باشد.

اما چه باک که هنوز یک روزی از مرگ آیت الله نگذشته است که روحانیان نزدیک به بیت رهبری، خوشوقت را عارفی واصل دانسته اند و مرگش را ضایعه ای جبران ناپذیر برای اسلام ارزیابی کرده اند. آیت الله خامنه ای در پیامی که نسبت به تسلیت های مختصر برای دیگران، قدری مفصل بود از اولین تسلیت گویان شد و سپس آیت الله صدیقی در مناقب خوشوقت خاطره ای از رهبری نقل کرد که گواهی است بر اینکه خوشوقت، پرده نشین بلند مرتبه ای بوده است.

 صدیقی گفته بود که رهبری امثال او را در توفان ها و تلاطمات، نصیحت کرده که به آیت الله خوشوقت متوسل شوند و خودشان را به ایشان وصل کنند. نمی دانیم آیا دیگر ارکان نظام نیز پیشتر به آیت الله خوشوقت وصل می شدند و درحوادث بزرگ سیاسی، مثل برخورد با معترضان به انتخابات یا حذف روشنفکران به او تاسی می کرده اند یا نه؟

گویا پیش نماز چندان هم غیر سیاسی نبوده است، آن طور که حجت الاسلام محمد رجبی از شاگردان مصباح یزدی گفته است، خوشوقت به خوبی جریان ها و افرادی که با ولایت زاویه داشته اند را می شناخته است و آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان هم خوشوقت را شاخصی برای تقوای سیاسی دانسته که افراد مرتبط با او در صراط مستقیم بوده اند، با این حساب باید تا روز قیامت منتظر ماند و خوشوقت را درروز واقعه دید.