خطر حذف کشتی از المپیک جدی تر شد

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» شعارهای تماشاگران این طوری نبود!

پس از تصمیم کمیته بین المللی المپیک در مورد حذف رشته کشتی از المپیک ۲۰۲۰ به بعد و شکست تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقه پایانی جام جهانی کشتی از روسیه در تهران، خبرگزاری فارس خبر داد که محمد علی آبادی به عنوان رییس کمیته ملی المپیک اعلام کرده: “صدای اعتراض‌ها را به گوش مسئولان فدراسیون جهانی کشتی و کمیته بین المللی المپیک می‌رسانیم. از احمدی ‌نژاد می‌خواهم برای جلوگیری از حذف کشتی ورود کند. از او درخواست می‌کنم برای مقابله با حذف کشتی از المپیک نامه نگاری کند.”

در پی اعتراض و کناره گیری محمد بنا از سرمربیگری تیم ملی کشتی فرنگی، تیم ایران در حالی شکست سختی از روسیه خورد که بیش از ۱۲۰۰۰ نفر به حمایت تیم ملی آمده بودند. اما شکست در همان چهار مسابقه نخست باعث ترک تالار آزادی از سوی تماشاگران و فریادهای اعتراض آمیز به حمایت از بنا شد. اما محمد علی آبادی در گفت و گو با خبرنگاران گفته شعارهای تماشاگران در حمایت از محمد بنا و اعتراض به ناتوانی مدیریت کشتی در ایران نبوده است.

در دوران احمدی نژاد و پس از دخالت های وی و منصوبان وی در ورزش کشور،ورزش ایران با بحران های فراوان مدیریتی درگیر بوده که از جمله می توان به تحمیل علی آبادی بر سازمان تربیت  بدنی اشاره کرد؛فردی که باعث رو در رو شدن فوتبال کشور با محرومیت جهانی شد.با این حال او با دخالت  احمدی نژادبر کرسی ریاست کمیته ملی المپیک تکیه زد.

علی آبادی اینک در شرایطی که احتمال حذف کشتی از مسابقات المپیک وجود دارد و دیگر کشورهای جهان هم در تدارک ممانعت از اجرایی شدن این پیشنهاد هستند،گفته: “امروز قرار شد اعتراضات مردمی را به هر طریق ممکن به گوش فیلا و کمیته بین‌المللی المپیک برسانیم و اعلام کنیم که فضا آنطور که شما فکر می‌کنید نیست. چراکه فقط در ایران دهها میلیون نفر طرفدار کشتی هستند. ضمن اینکه در سایر کشورها مانند روسیه، ترکیه، آمریکا، کوبا، مصر و حتی عراق هم این رشته ورزشی طرفدار داشته است و کشتی‌گیران با سابقه و قهرمانان المپیک را پرورش داده اند.”

 

تماس احمدی نژاد با آمریکا و روسیه

به نوشته فارس علی آبادی در عین حال خواسته است از وضعیت موجود هم نمدی برای کلاه احمدی نژاد بسازد و  گفته است: “شنیده‌ام رئیس جمهور با یکی دو کشور مثل روسیه و آمریکا دراین مورد مکاتبات لازم را با نهادهای مرتبط انجام داده‌است. از رئیس ‌جمهور کشورمان که همیشه حامی ورزش بوده است درخواست می‌کنم تا ایشان هم در این زمینه مکاتباتی را به عمل آورده تا با این حمایت همچنان شاهد حضور کشتی در المپیک باشیم.”