تکنیک های جدید برای سانسور

نویسنده

» گزارش لوپوئن از محدودیت های تازه جمهوری اسلامی

گریک پونسه

تکنیک “تفتیش عمیق بسته های اطلاعاتی” [DPI] هیچ گاه تا این میزان توسط حکومتی به مورد اجرا گذاشته نشده است. در این راستا، برخی شرکت های غربی مظنون به کمک به دولت تهران هستند.

کارشناسان کامپیوتر ایرانی پس از اینکه توسط ویروس استاکس نت به چالش کشیده شدند، اکنون درصدد واکنش برآمده اند. طی هفته های اخیر، مسؤولان جمهوری اسلامی موفق شده اند شبکه تور [Tor] را که بسیار مورد استفاده مخالفان دولت محمود احمدی نژاد است از کار بیندازند. تور در اینترنت قرار دارد، ولی دقیقاً از مکانیسم آن استفاده نمی کند. این شبکه به استفاده کنندگان اینترنت این امکان را می دهد که به صورت کد و رمز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این شبکه بسیار مورد توجه فعالان اینترنتی و روزنامه نگاران قرار دارد. به نوشته دیلی تلگراف، در حدود ۲۵۰ هزار کامپیوتر در جهان به صورت دائم به آن متصل اند.

تمییز دادن میان اطلاعات کد شده توسط شبکه تور و اطلاعات کد شده توسط یک سایت معمولی تجارت الکترونیکی یا بانک بدون استفاده از یک سیستم پیچیده تقریباً غیرممکن است. و مشکل در همین جاست: جمهوری اسلامی توانسته منحصراً شبکه تور را قطع کند و دیگر داده ها به صورت عادی در گردش اند. برای این منظور، مهندسان احتمالاً از تکنیک “تفتیش عمیق بسته های اطلاعاتی” که یک تکنیک بسیار نفوذی است، استفاده کرده اند. در این تکنیک، هر یک از بسته های اطلاعاتی که در شبکه درحال گردش است باز می شود و محتویات آن اعم از فرستنده و گیرنده مورد کنترل قرار می گیرد.

 

مسابقه امنیتی

تجهیرات مورد نیاز برای این منظور بسیار سنگین است، زیرا سیستم های تحلیلگر باید بسیار قدرتمند باشند تا خدشه ای به مجموعه اطلاعات درحال گردش وارد نکنند. در جهان، تنها چندین سازنده، ازجمله شرکت آمریکایی “سیسکو سیستمز” یا شرکت اروپایی “نوکیا- زیمنس”، بر این فن آوری اشراف دارند. شرکت اول به این متهم شده که برای چین تجهیزات فیلترینگ تأمین کرده و دومین شرکت نیز پس از فروش تجهیزات شنود به جمهوری اسلامی در پارلمان اروپا مورد مؤاخذه قرار گرفت.

آندرو لیومن، مدیر اجرایی پروژه تور به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، می گوید: “از نظر فنی، کاری که آنها انجام داده اند بسیار جالب است.” ازنظر او، “ایران از این پس در زمینه فیلترینگ اینترنت از چین پیش افتاده”. این شبکه به خوبی از نقاط ضعف خود آگاه است و انتظار حمله از طریق این نقطه ضعف ها را نیز داشت. شبکه تور به سرعت تغییر کرد تا مورد شناسایی قرار نگیرد و تعداد اتصالاتی که از سوی ایران صورت می گرفت نیز به حالت عادی بازگشت. ولی به نظر می رسد که کابوس بزرگ تور به وقوع پیوسته: دولت ها، و احتمالاً شرکت های بین المللی، یک “مسابقه امنیتی” را با شبکه های کد شده آغاز کرده اند.

جمهوری اسلامی درخلال سال ۲۰۱۰ یک حمله پیچیده کامپیوتری را تجربه کرد. کرم استاکس نت، که گفته می شود توسط کارشناسان غربی ساخته شده، به برنامه های کنترل تأسیسات هسته ای ایران نفوذ کرد. کشف این حمله و سطح بالای فنی آن باعث شد تا شیوه تدافعی و امنیتی دولت ها و شرکت های بین المللی دستخوش تغییر شود.

منبع: لوپوئن، ۳۰ مارس