حزب علی لاریجانی تشکیل شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سخن‌گوی هیات‌رییسه مجلس:

بعد از چند ماه انتشار اخبار مختلف درباره امکان تشکیل حزب یا جبهه سیاسی توسط علی لاریجانی و حامیان وی، سخن‌گوی هیات‌رییسه مجلس خبر داد که این حزب تشکیل شده است.

بهروز نعمتی، سخن‌گوی هیات‌رییسه مجلس نهم، با اشاره به تشکیل این حزب، گفت که کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، در روزهای آینده بیشتر پیرامون این حزب توضیح خواهد داد. به گفته نعمتی “اعضای این حزب را جمعی از فراکسیون رهروان ولایت و طرفداران علی لاریجانی در خارج از مجلس تشکیل می‌دهند”.
زمزمه‌های تاسیس حزب یا جبهه سیاسی توسط حامیان علی لاریجانی چند ماه است که شنیده می‌شود. پیش از این برخی از اصول‌گرایان و حامیان روحانی در مجلس، به دنبال تشکیل فراکسیون اعتدال و سپس حزبی با همین نام بودند، مساله‌ای که پس از مخالفت برخی از اعضای فراکسیون رهروان ولایت - فراکسیون اکثریت مجلس که حامی لاریجانی است - منتفی شد. پس از این مساله، بحث تشکیل حزبی با محوریت علی لاریجانی جدی‌تر شد.
کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌ها و رئیس فراکسیون رهروان ولایت که از نزدیکان علی لاریجانی است، چند ماه پیش به روزنامه ایران گفته بود: “در مورد آقای دکتر لاریجانی، ایشان در جبهه اصولگرایی پر اقبال‌ترین فرد است و به او فشار می‌آورند که جریان معتدل و عقلانی اصولگرایی را تدبیر کند”. به گفته جلالی در غیاب شخصیت‌هایی چون مهدوی‌کنی، عسگراولادی و ناطق‌نوری “کسی که بیشترین نقش را بهتر می‌تواند ایفا کند و سابقه و وزانت هم داشته باشد شخص آقای دکتر لاریجانی است”.
زمستان گذشته نیز جواد هروی، از اعضای فراکسیون رهروان ولایت، با اشاره به این‌که اساس‌نامه و مرام‌نامه این حزب آماده شده و تا پیش از عید روال اداری آن در وزارت کشور نیز انجام خواهد شد درباره این تشکل جدید سیاسی گفته بود: “رویکرد حزب رهروان ولایت به سمت اعتدال خواهد بود یعنی حزب اصولگرایی که مبتنی بر اعتدالگرایی باشد”. به گفته این نماینده مجلس، علی لاریجانی دبیرکل این حزب خواهد بود.
از ماه‌ها پیش، گفته می‌شد که علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی در حال آماده کردن زمینه تاسیس حزبی جدید است. قرار بود متحدان لاریجانی در فراکسیون رهروان ولایت مقدمات تاسیس حزب را فراهم کنند و او نیز یا پشت صحنه این حزب و یا حتی به عنوان دبیر کل آن، وارد عمل شود.
او درباره احتمال تشکیل حزب جدید توسط لاریجانی هم تاکید کرده بود: “می‌توان پیش‌بینی کرد که بخش‌هایی از اصولگرایان مانند جمعیت ایثارگران، رهپویان و جبهه پایداری قطعاً روی خوشی نسبت به ایفای نقش جدید دکتر لاریجانی نشان ندهند. مشکل ما در جریان اصولگرایی این است که عده‌ای می‌خواهند اصولگرایی را به گروگان خود بگیرند و بگویند اصولگرا و ولایتمدار ما هستیم و دیگران اگر موضع ما را تکرار کردند و ما را قبول داشتند اصولگرا هستند.”
سال گذشته اما علی لاریجانی پس از حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به این‌که خود مدافع تاسیس حزب است، گفته بود: “من خودم هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که می‌توانم حزب تشکیل دهم شاید هم مقداری تنبلی است اما عقیده دارم اگر واقعا احساس کنیم وجود من می‌تواند کمکی به حزب کند حتما این کار را می‌کنم”.
با این حال هم‌چون زمان تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس، چندین بار نیز زمزمه‌هایی مبنی بر متوقف شدن روند تشکیل این حزب منتشر شده بود. مساله‌ای که اکنون مشخص شده صحت نداشته.
خبر تشکیل این حزب البته واکنش‌هایی هم میان اصول‌گرایان داشته است. از آن جمله وحید فیاضی، از اعضای فراکسیون اصول‌گرایان مجلس، درباره این حزب و نسبت آن با اصول‌گرایان گفت: “مدت‌هاست که درباره تشکیل حزب آقای لاریجانی صحبت می‌شود اما تاکنون این اتفاق نیفتاده. البته اگر چنین حزبی اعلام موجودیت کند قطعا این حزب کاملا اصول‌گراست و در مدل و رویه‌ای که همین الان وجود دارد تغییری ایجاد نخواهد کرد و به شکل همان فراکسیون رهروان ولایت به فعالیت خود ادامه می دهد. حزب رهروان ولایت در صورت تشکیل می تواند چتر بازی داشته باشد و طیف های بیشتری را در خود جای دهد”.
هم‌زمان منصور حقیقت‌پور، از اعضای فراکسیون رهروان مجلس، ائتلاف حزب لاریجانی با دیگر گروه‌های اصول‌گرا نظیر جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری را “غیرممکن” توصیف کرده است: “متاسفانه برخی از جریان‌های اصول‌گرا واقعیت‌ها را فقط در یک جمعیت محدود نفره ۲۰ می‌بینند درحالی که اگر این جمع محدود واقعیت بودند می‌توانستند در انتخابات ریاست جمهوری و دیگر انتخابات گذشته تاثیرگذار باشند… حزب آقای لاریجانی نمی تواند دارای یک نقشه راه اصولی و سیاسی با آنها باشد”.