تاوان همکاری با نامزد اصلاح‌طلبان

نویسنده
مریم زمانی

» تخریب غرفه اطلاعات در نمایشگاه کتاب

دو روز پس از آنکه وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد، موسسه روزنامه اطلاعات را به تبدیل شدن به ستاد انتخاباتی یک کاندیدا متهم کرد، افراد ناشناس شبانه به غرفه انتشارات این موسسه در نمایشگاه کتاب تهران حمله کردند و به تخریب کتاب‌ها و وسایل موجود در آن پرداختند. مسئولان دولتی ادعا کرده‌اند تخریب غرفه روزنامه اطلاعات، کار متصدیان این موسسه بوده که با “چیدمان نادرست و تعمدی” قصد ایجاد هیاهو داشته‌اند.

 

چند ساعت پس از آنکه نمایشگاه کتاب اولین روز پرکار خود را در چهارشنبه گذشته به پایان رساند و غرفه‌ها تعطیل و سالن‌های نمایشگاه پلمب شدند، غرفه روزنامه اطلاعات مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.این افراد نه تنها قفسه‌های این غرفه را بر زمین انداختند، کتاب‌ها را روی زمین ریختند و مانیتورها و رایانه‌ها را از محل غرفه خارج کردند، بلکه تعدادی از کتاب‌های موسسه اطلاعات را نیز پاره کردند تا به رفتار خود آشکارا رنگ و بویی ویژه داده باشند.

 

این اقدام بی‌سابقه در شرایطی صورت می‌گیرد که نمایشگاه کتاب، امسال با توجه به در پیش بودن انتخابات و نیز ادعای وزیر اطلاعات در خصوص تلاش متهمان بمب‌گذاری شیراز برای بمب‌گذاری در محل نمایشگاه کتاب تهران، با حساسیت‌های ویژه امنیتی و حفاظتی کنترل می‌شود؛ به طوری که در زمان حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاه، علاوه بر کنترل سالن‌ها و محوطه با دوربین‌های مداربسته، مأموران و خودروهای نیروی انتظامی هم حضور پررنگی دارند و با پایان زمان برگزاری نمایشگاه در ساعت 8 شب نیز تمام سالن‌ها با حضور نیروهای حراست تخلیه و سپس پلمب می‌شوند.

 

اما با تمام این تمهیدات، غرفه روزنامه اطلاعات در نیمه‌های شب هدف حمله افرادی قرار گرفت که “ناشناس” معرفی شده‌اند و آنطور که مقامات دولتی برگزارکننده نمایشگاه کتاب می‌گویند، هیچ‌یک از دوربین‌های مداربسته هم چهره آنها را ضبط نکرده‌اند!

 

جالب اینجاست که مسئولان دولتی در اطلاعیه‌ای که به نام روابط عمومی نمایشگاه منتشر کرده‌اند، خبر تخریب غرفه موسسه اطلاعات را تکذیب کرده و حادثه پیش آمده را به گردن خود مسئولان موسسه اطلاعات انداخته‌اند که با “قرار دادن بار فراوان در قفسه‌های کم‌توان، به امید آنکه در نیمه‌های شب فرو ریخته و منجر به خسارت و در پی آن ایجاد هیاهو شود”، “پروژه راه انداختن هیاهو و جنجال برای طرح کاندیدای مورد علاقه ایشان” را کلید زده‌اند.

 

یک روز قبل هم مدیر کمیته ناظران داخلی به حضور خود تا ساعت 11 و گشت‌زنی مأموران حراست در محوطه تا ساعت دو و نیم نیمه‌شب اشاره و تاکید کرده بود که: “تا آن موقع هیچ اتفاقی نیفتاده بود.”

 

این مقام دولتی همچنین ادعا کرده که: “این قضیه شکل خرابکاری ندارد و تنها جلد چند کتاب پاره شده”، اما مدیر توزیع انتشارات موسسه اطلاعات به موارد متعدد تخریب‌ها اشاره کرده که باعث شده آنها غرفه را از نو بچینند.

در این حال، سایت فرهنگی “سرو” روز پنجشنبه خبر داد که محمود دعایی، مدیر موسسه اطلاعات، در اعتراض به این حمله تصمیم گرفته است فعالیت انتشارات اطلاعات در نمایشگاه کتاب را متوقف کند.

 

هرچند این تصمیم به دلایل نامشخصی عملی نشد، اما به نظر می‌رسد این نماینده سابق مجلس نیز که همیشه میانه‌روی و آرامش را مبنای رفتارهای خود قرار داده، این بار از کوره در رفته و واکنش عناصر ناشناس به همکاری خود با ستاد میرحسین موسوی، او را عصبانی کرده است.

 

جرم؛ همکاری با رقیب احمدی‌نژاد

 

مدیر موسسه اطلاعات، در شرایطی که هچ‌یک از سالن‌های بزرگ دولتی شهر تهران اجازه ندارند فضای خود را در اختیار نامزدهای رقیب احمدی‌نژاد قرار دهند، سالن 500 نفره این موسسه را در دو مقطع در اختیار موسوی قرار داد: یکی برای اولین نشست مطبوعاتی او که نامزدی‌اش در آن اعلام شد، و دیگری برای جلسه دیدار و گفت‌وگو با هنرمندان و اهالی فرهنگ.

 

برگزاری این دو جلسه در سالن موسسه اطلاعات، اعتراض حامیان دولت را برانگیخت که در سایت‌های خود، ستاد موسوی را به استفاده انتخاباتی از امکانات دولتی موسسه اطلاعات متهم کردند.

 

اما پاسخ مدیرمسئول روزنامه اطلاعات این بود که:” ستاد موسوی برای هرکدام از این جلسات، دو میلیون تومان پول پرداخت کرده و هریک از نامزدهای محترم دیگر هم می‌توانند با همین ترتیب از سالن موسسه اطلاعات استفاده کنند.”

 

استفاده انتخاباتی از امکانات دولتی؟

 

محمدحسین صفار هرندی که سال‌ها سردبیری روزنامه کیهان را برعهده داشت، هفته پیش در روز افتتاح آخرین نمایشگاه کتاب در دولت نهم، در جمع اصحاب رسانه‌ها به سؤال خبرنگاری که درباره علت کم بودن متراژ غرفه موسسه اطلاعات و ارتباط آن با مسائل سیاسی می‌پرسید، پاسخ غافلگیرکننده‌ای داد. او در عین رد ارتباط محدود شدن فضای غرفه این موسسه با مسائل انتخاباتی، موسسه روزنامه اطلاعات را متهم کرد که به ستاد انتخاباتی یک کاندیدا تبدیل شده است.

 

این اتهام در شرایطی به موسسه اطلاعات وارد شد که جناح‌های رقیب رئیس دولت فعلی معتقدند نزدیکان احمدی‌نژاد به جای تأسیس یک ستاد رسمی، قصد دارند ستادهای غیررسمی را به شکلی به نفع او فعال کنند که بتوان در آنها از امکانات دولتی دور از چشم ناظران استفاده کرد.

 

اشاره منتقدان دولت نهم به چهار ستادی است که تاکنون به نام “ستاد مردمی” تشکیل شده‌اند و چهره‌های شاخص دولتی و مدیران مؤسسات دولتی پولداری همچون سایپا و شستا در آنها حضوری فعال دارند.

 

به هر روی متهم شدن روزنامه‌هایی همچون اطلاعات و جمهوری اسلامی به استفاده از امکانات دولتی به نفع یک نامزد انتخاباتی، در حالی از سوی حامیان رئیس دولت مطرح می شود که اوتا همین هفته پیش با امکانات دولتی به سفرهای استانی می‌رفت.

 

دومین بحران در نمایشگاه کتاب

 

اما برخورد با موسسه اطلاعات، اصلا شوخی نبو؛چنانکه پیش از چشم‌پوشی حراست وزارت ارشاد، اداره دیگری نیز در این وزارتخانه، موسسه اطلاعات را مورد عنایت ویژه قرار داده و باعث شده بود به این انتشاراتی بزرگ کشور، تنها 39 مترمربع فضا اختصاص یابد.

 

طبق عرف ناشران، فضای نمایشگاه کتاب با توجه به میزان فعالیت ناشر و تیراژ و عناوین کتب چاپ اول بین صدها انتشارات متقاضی حضور در نمایشگاه تقسیم می‌شود و اگر همین معیار مورد نظر می‌بود، متراژ غرفه موسسه اطلاعات نباید کمتر از 400 مترمربع می‌شد.

 

به همین خاطر بود که یک خبرنگار در اولین روز نمایشگاه به صفار هرندی گفت: “چگونه است که انتشارات اطلاعات امسال با 800 عنوان کتاب، 39 مترمربع غرفه دارد و انتشارات قدیانی با 500 عنوان کتاب، 600 مترمربع غرفه دارد؟ آیا گرایش سیاسی انتشارات اطلاعات و اجاره‌ دادن مکان این موسسه به یک ستاد انتخاباتی در این امر تأثیر داشته است؟”

 

پاسخ وزیر ارشاد، بیان لفظی همان موضعی بود که کمتر از دو شبانه‌روز بعد در حمله به غرفه این موسسه تکرار شد: “به ما ربطی ندارد که مؤسسه اطلاعات اموال عمومی‌اش را در اختیار ستاد انتخاباتی قرار دهد!”

 

مدیر دولتی کمیته ناشران داخلی نمایشگاه نیز همین را گفت: “این قضیه شکل خرابکاری ندارد… ربطی به مسائل سیاسی هم ندارد.”