بازگشت ناطق نوری برای ریاست جمهوری

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» احتمالی که نایب‌رئیس مجلس مطرح کرد

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از احتمال کاندیداتوری علی اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری در انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر داد. باهنر که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز هست و علاوه بر این، دبیرکلی جامعه اسلامی مهندسین، از تشکل های عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری را هم بر عهده دارد، گفت که نام ناطق نوری برای کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست جمهوری “قابل طرح” است.

برخی سایت های خبری اصولگرا که منتقد طیف سنتی جناح اصولگرا هستند، این سخنان باهنر را به عنوان “تمایل” جبهه پیروان خط امام و رهبری (ائتلاف احزاب و گروه های جناح راست سنتی) به نامزدی ناطق نوری در انتخابات پیش رو تحلیل کرده اند. محمدرضا باهنر، قائم مقام جبهه پیروان خط امام و رهبری است که ریاست آن را حبیب الله عسگراولادی، عضو اصلی حزب مؤتلفه اسلامی و چهره بانفوذ جناح راست سنتی بر عهده دارد.

نایب رئیس مجلس در گفت و گو با سایت خانه ملت، خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی گفت که “مصلحتنیستهاشمیواردمیدانریاست‌جمهوریشودامانامناطقنوریقابلطرحاست.”

باهنر این اظهارات را پس از آن بیان کرد که گفت “احتمال غافلگیری در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو وجود دارد”.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و قائم مقام جبهه پیروان خط امام و رهبری در عین حال گفت که این دو تشکل سیاسی جناح سنتی اصولگرا هنوز درباره مصادیق کاندیداهای انتخابات آینده بحثی نکرده اند اما گفت که احتمالا بحث روی اشخاص از مهر و آبان ماه شروع می شود.

این اظهارات تنها چند روز پس از آن بیان شد که ستاد انتخابات کشور با صدور نخستین اطلاعیه خود، ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ را به عنوان روز برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

علی اکبر ناطق نوری که هم اکنون ریاست دفتر بازرسی بیت رهبری و عضویت در شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده دارد، یک بار در انتخابات دوره هفتم ریاست جمهوری، کاندیدا شده بود.

او در آن انتخابات و در حالی که رئیس دوره پنجم مجلس شورای اسلامی بود، رقابتی پرحاشیه و تاریخی با سیدمحمد خاتمی داشت و در نهایت با حدود هفت میلیون رأی در برابر خاتمی که بیش از۲۰ میلیون رأی آورد، بازنده شد.

ناطق نوری در آن انتخابات به نمادی از اراده جناح اقتدارگرای جمهوری اسلامی به رهبری آیت الله خامنه ای در برابر جنبش پر شور و امیدی که بعدها به جنبش اصلاحات مشهور شد و بر مطالبات دموکراتیک و مدنی تأکید داشت، تبدیل شد.

رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در آن هنگام عضو بانفوذ جامعه روحانیت مبارز تهران به ریاست و دبیرکلی محمدرضا مهدوی کنی بود. مهدوی کنی که سالها بعد به ریاست مجلس خبرگان رهبری رسید و از نزدیک ترین و مورداعتمادترین روحانیون به رهبر جمهوری اسلامی است، در آستانه انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ به صراحت گفته بود که برداشت او از نظر آیت الله خامنه ای این است که وی مایل به ریاست جمهوری ناطق نوری است.

همزمان با رقابت ناطق نوری و خاتمی در انتخابات دوره هفتم ریاست جمهوری، رسانه ها و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی با تمام توان از ناطق نوری حمایت کردند.

پس از پیروزی محمد خاتمی، تحلیلگران و نیروهای سیاسی اصلاح طلب، حمایت علنی نهادها و شخصیت های نزدیک به آیت الله خامنه ای از ناطق نوری را از دلایل اصلی شکست او تحلیل کردند.

 

اضافی هم داریم

محمدرضا باهنر در گفت و گو با سایت خانه ملت که دیروز منتشر شد درباره احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، گفت: “من فکر می‌کنم مصلحت نیست که آقای هاشمی وارد میدان شود. ایشان جایگاه ویژه خودشان را داشته و باید جایگاه خود راحفظ کنند.”

نایب رئیس مجلس افزود: “نیروها هم زیاد هستند که دارند فعالیت می‌کنند. ما در این دوره کمبود کاندیدا نداریم بلکه اضافی هم داریم. می‌شود مدیریت و حمایت کرد تا انتخابات خوبی داشته باشیم.”

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اما درباره احتمال کاندیداتوری ناطق‌نوری در این انتخابات گفت: “آقای ناطق جزء شخصیت‌های سابقه‌دار و خوش‌نام مملکت است، حالی کمتی ایشان خود را از مسائل سیاسی به دلیل یکسری تألمات روحی و بعضی مسائلی که در شأن خود نمی‌دانست کنار کشید، اما آقای ناطق قابل طرح است.”

محمدرضا باهنر که چند دوره نمایندگی و نایب رئیسی مجلس را در کارنامه سیاسی خود دارد، در مجلس پنجم که ناطق نوری ریاست پارلمان را بر عهده داشت، رئیس فراکسیون اکثریت و از همکاران نزدیک او بود.

اشاره این عضو بانفوذ جناح حاکم اصولگرا به “تألمات روحی و مسائل خلاف شأن” ناطق نوری احتمالا ناظر به مجموعه اتفاقاتی است که در مقطع پیش از انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در درون جناح اصولگرا روی داد.

 

از رقابت تا حمایت

در آن هنگام ناطق نوری ریاست شورای هماهنگی نیروهای انقلاب را بر عهده داشت که مجموعه ای با حضور نمایندگان طیف ها و احزاب اصلی اصولگرا برای انتخاب نامزد واحد این جریان در آن انتخابات بود.

از میان کاندیداهای مطرح آن هنگام جناح اصولگرا، علی کبر ولایتی پس از نامزدی هاشمی رفسنجانی به نفع او کناره گیری کرد، احمد توکلی این کار را برای محمدباقر قالیباف انجام داد، محسن رضایی انصراف داد تا در نهایت علی لاریجانی به عنوان نامزدنهایی شورای هماهنگی اصولگرایان انتخاب شد.

محموداحمدی نژاد، شهردار وقت تهران تنها فردی بود که درآغاز فعالیت آن شورا، بانوشتن نامه ای سرگشاده اعلام کرد که به مکانی سم وحدت اصولگرایان به ریاست ناطق نوری پایبند نیست و مشارکتی در آن نخواهد داشت.

در درون شورای هماهنگی ن یز طیف جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی که متشکل از فرماندهای امنیتی سابق سپاه پاسداران بودند در حمایت از محمدباقر قالیباف با ناطق نوری و طیف حامی او که از گروه های سیاسی و شخصیت های اصولگرای سنتی بودند، درگیری زیادی پیدا کردند.

برخی اصولگرایان از آن درگیری ها و اهانت هایی که به ناطق نوری شد، به عنوان یکی از تلخ ترین وقایع درونی جناح اصولگرا نام می برند.

ناطق نوری پس از آن به طور کامل از فعالیت های سیاسی کنار کشید اما هر از چند گاهی با سخنرانی هایی در مقام رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به محمود احمدی نژاد، دولت او و حامیانش، تندترین حملات را انجام داد.

ضدیت او با دولت و شخص احمدی نژاد تا آنجا پیش رفت که او را پس از سالها به جناح اصلاح طلب حکومت نزدیک کرد. بیش از یک سال مانده به انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، اخبار متعددی از رایزنی ناطق، رقیب قدیمی سید محمد خاتمی با او برای قبول کاندیداتوری در انتخابات در رسانه ها و محافل سیاسی منتشر شد.

وی سپس اگرچه به طور رسمی و علنی از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت نکرد اما نقش عمده ای در به اجماع نرسیدن جامعه روحانیت مبارز، قدیمی ترین تشکل روحانی - سیاسی اصولگرا در انتخابات داشت و عباس آخوندی، باجناق و معاون سیاسی وزارت کشور در دوران ریاست او، یکی از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بود.

 

چرا موآخذه نشدم؟

شاید این ضدیت و قرابت بود که باعث شد در جریان مناظره انتخاباتی محمود احمدی نژاد با میرحسین موسوی در ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ که از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد، رئیس دولت اتهامات فساد مالی و اقتصادی را متوجه فرزندان اکبرهاشمی رفسنجانی و ناطق نوری کند.

پسرناطق نوری بعدها اعلام کرد پدرش به خاطر “رعایت مصالح کشور و نظام” ازشکایت علیه احمدی نژاد خودداری کرده است.

ناطق نوری در نماز جمعه۲۹ خرداد ۱۳۸۸ که در اوج اعتراضات به نتایج انتخابات به امامت رهبر جمهوری اسلامی برگزار شد از جمله غایبان بود و تاکنون نیز از پذیرفتن و تایید علنی نتیجه آن انتخابات خودداری کرده است.

در آخرین نمونه علنی از ادامه تقابل ناطق نوری با محمود احمدی نژاد، تصاویر ترک جلسه افتتاحیه دوره نهم مجلس در خرداد ماه امسال هنگام حضور رئیس جمهور، بازتاب گسترده ای در فضای مجازی و رسانه ها داشت.

در مرداد ماه امسال نیز گفت‌ وگویی از رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری منتشر شد که وی در آن ضمن پاسخ تلویحی به اتهامات احمدی‌نژاد در مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی٬ برخی از افرادی را که با صفت‌های غلوآمیز از رهبر جمهوری‌ اسلامی یاد می‌کنند٬ به “مزخرف ‌گویی” متهم کرده بود.

وی گفته بود: “این که کسی بیاید و بگوید وقتی مقام معظم رهبری به دنیا آمده قابله ایشان ناگهان الله اکبر گفته، برای اینکه ایشان وقتی به دنیا آمده گفته است: یاعلی. این مزخرفات است. توهین به مقام معظم رهبری است. اینجورحرفهاضد ولایت فقیه است. اتفاقاً اینجاست که باید بگوییم: مرگ بر ضد ولایت فقیه. ببینید چقدر این حرف موجب سوء استفاده قرارگرفت. البته آقایی که این حرف را زده از طرف بیت مورد توبیخ قرار گرفت ولی مردم از این توبیخ ها مطلع نشدند”.

ناطق نوری با اشاره به اتهامات مطرح شده علیه خودهمچنین افزوده بود: “واقعاً من چرا مورد سئوال قرارنگرفتم؟ چرا مواخذه نشدم؟ اگرنسبتی داده شد، چرا تحقیق نشد، بررسی نشد که این درست است یا درست نیست. واقعاً برای من سوال است و اصلاًاین برای من مسئله است، برای جامعه هم مساله است، مردم ما ها را می بینند. ما روحانی هستیم. درانقلاب هم بوده ایم. متاسفانه به ما انقلابی هم می گویند، الگوی مردمیم. خوب اگر بنا باشد یک شیخی که مردم به او دلبسته بودند، وقبل از انقلاب پای منبرش مینشستند و دنبال او آمدند و انقلاب کردند، متهم شود و اتهامش بررسی نشود، تاثیرمخربی بر ذهن آنان می گذارد”.

اندکی پس از انتشار این مصاحبه در رسانه ها، سخنرانی ناطق نوری در مشهد با اعتراض برخی حاضران در مراسم مختل شد. اعتراض ها به ناطق‌ نوری که به مناسبت شب قدر در شهر مشهد سخنرانی می‌کرد٬ به حدی بود که صدا و سیما برای دقایقی پخش زنده ‌مراسم را متوقف کرد.

معترضان به ناطق‌نوری ابتدا تلاش کردند با فرستادن صلوات در سخنرانی وی اخلال ایجاد کنند، سپس به سردادن شعار پرداختند و در نهایت بطری‌های آب را به سمت رییس بازرسی بیت رهبری پرتاب کردند.