به دولت مشکوکم

نویسنده
مهناز ملکوتی

» انتقادهای "شیخ قدرت" ازاحمدی نژاد

به دنبال افزایش قیمت ارز و رسیدن آن به بالاترین نرخ خود از یک سو، و پایین آمدن ارزش پول ایران از سوی دیگرکه شرایطی بحرانی را بر ایران تحمیل کرده، قدرت الله علیخانی نماینده سابق و از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس هشتم اعلام کرد به کارهای دولت “مشکوک” است.

این نماینده اصلاح طلب که به “شیخ قدرت” شهرت دارد، گفته: “من به کارهای دولت مشکوکم و زمزمه‌هایی هم می‌شنوم مبنی بر اینکه نکند خدایی ناکرده برخی از آنها عمدی باشد. چراکه بانک مرکزی هر روز یک بخشنامه جدید اعلام می‌کند با این وضع باید منتظر روزی باشیم که دلار به بیش از این قیمت فعلی برسد.”

او همچنین وضعیت فعلی را “تحفه ای” دانسته که دولت با برخی بی سیاستی ها و بی برنامگی هایش نصیب ایران کرده است.

این عضو مجمع روحانیون مبارز و نماینده سه دور مجلس که با خبرگزاری ایلنا گفتگو کرده، افزوده است: “با وجود اینکه در زمان دولت نهم و دهم شاهد برخی اختلاس‌ها و مفاسد اقتصادی هستیم، می‌بینیم که رئیس جمهور به راحتی مدعی می‌شود که دولت من پاک‌ترین دولت است.”

اشاره وی به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی گروه امیرمنصور آریا و بیمه ایران است که در نتیجه اولی خواهرزاده اسفندیار رحیم مشایی در بازداشت است و در دومی محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی نژاد متهم ردیف اول پرونده محسوب می شود هر چند به دستور رهبر جمهوری اسلامی از تعقیب مصون مانده است.

علیخانی با طرح این پرسش که “باید از آقای احمدی‌نژاد پرسید دادگاه فساد مالی و بیمه مربوط به کدام دولت است؟” گفته: “علاوه بر این پرونده‌های بسیاری نیز از سوی مجلس به قوه قضاییه ارجاع داده شد که ظاهرا هنوز به جریان نیفتاده‌اند. پیش از این هم سیدعباس نبوی از شاگردان مصباح یزدی اعلام کرده دولت ۱۰ پرونده اقتصادی دارد که با حکم حکومتی آیت الله خامنه ای به محکمه نرفته است.”

 بیشتر انتقادهایی که مقامات مختلف جمهوری اسلامی در مجلس یا سایر نهادها از دولت احمدی نژاد دارند به شیوه اداره کشور و مسایل اقتصادی برمی گردد.

براساس آمارهای اعلام شده، حدود نیمی از درآمدهای نفتی ایران در ۱۰۳ سال گذشته از ابتدای دولت نهم تا به امروز کسب شده است. کل فروش نفت ایران طی یک قرن ۱۱۱۶ میلیارد دلار و سهم دولت احمدی‌نژاد ۵۳۱ میلیارد دلار اعلام شد.

اما با وجود درآمدهای افسانه ای حاصل از فروش نفت در دولت احمدی نژاد، نرخ تورم از سوی مرکز آمار ایران ۲۶ درصد اعلام شده هر چند منابع غیر رسمی آن را بالای چهل درصد می دانند. همچنین آمار بانک مرکزی نشان می دهد که بدهی های خارجی ایران که احمدی نژاد وعده داده بود به سرعت آن را به صفر برساند، در پایان سال گذشته به مرز ۴۲ میلیارد دلار رسید.

با این حال اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت که از منتقدان جدی احمدی نژاد محسوب می شود، شرایط حال جمهوری اسلامی را بدتر از دوران جنگ نمی داند.

به اعتقاد هاشمی رفسنجانی “شرایط کنونی کشور از لحاظ داخلی و خارجی قطعا بدتر از دوران پایان دفاع مقدس که بسیاری از زیربناهای اساسی کشور تخریب شده و کشور با کسری ۵۰ درصدی بودجه مواجه بود، نیست.”

این در حالیست که هاشمی رفسنجانی سه سال پیش و چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری دهم در نامه ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، هشدار داده بود که “اینجانب قصد ندارم که دولت موجود را مثل دولت بنی‌صدر معرفی کنم و یا سرنوشتی شبیه آن دولت را برای این دولت بخواهم، بلکه مقصود این است که باید مانع گرفتار شدن کشور به سرنوشت آن روزگار شد.”

با وجود انتقادهای اصلاح طلبان از دولت و برنامه های احمدی نژاد بخصوص در دوره نخست ریاست جمهوری وی، این اصولگرایان بودند که گوی سبقت از رقیب ربودند و دولت دهم را آماج انتقادهای خود قرار دادند. افزایش قیمت ارز، مسکن، سکه، تورم و عدم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از جمله درگیری های اصلی آنها با دولت دهم محسوب می شود.

افزایش لحظه ای قیمت های ارز و سکه باعث شده تا اصولگرایان سیاست های دولت و بانک را عامل بروز نابسامانی اقتصادی معرفی کنند. در حال حاضر یک دلار آمریکا به قیمت ۲ هزار و ششصد تومان به فروش می رسد و قیمت سکه تمام بهار آزادی هم به یک میلیون تومان رسیده است. بدین ترتیب ارزش پول ایران بیش از هفتاد درصد نسبت به مدت زمان مشابه سقوط کرده است.

 احمد توکلی از نمایندگان اصولگرای مجلس در همین راستا گفته است: “متاسفانه در این شرایط جناب آقای رییس جمهور به جای اینکه به دردهای اصلی مردم و بحث گرانی و تورم و بیکاری جوان‌ها بپردازد، در تلویزیون ظاهر می‌شود و مثل اغلب اوقات در تعطیلات مجلس هرچه دلشان می‌خواهد می‌گویند.”

به گفته رییس سابق مرکز پژوهش های مجلس، یکی از دلایل افزایش کنونی قیمت ارز این است که از دو هفته پیش به بانک مرکزی دستور داده شده از عرضه ارزهای خارجی خودداری کند.

این اقدام بانک مرکزی در حالی است که پیش از این رییس کل بانک مرکزی از منابع “تمام نشدنی” ارز و طلا خبر داده بود که طی سال های اخیر بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته و بانک مرکزی از این جهت دغدغه ای نداشته است.

از همین روست که برخی ناظران نسبت به کنترل نبض بازار از سوی دولت مشکوک اند و افزایش یا کاهش نرخ ارز و سکه را بازی دولت می دانند. اما به گفته محمود بهمنی “گرچه اگر قیمت ارز افزایش یابد به نفع دولت است اما در عین حال از افزایش کاذب قیمتها جلوگیری می کند. دولت از افزایش قیمت های ارز درآمد خواهد داشت، زیرا حاصل فروش نفت است اما برای تعادل قیمت ها وارد این عرصه می شود.”

این در حالیست که به گفته مهدی غضنفری وزیر صنعت معدن و تجارت، “تغییرات نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر صنعت معدن و تجارت گذاشته است و همگان باید مراقب اظهارنظرهای خود در رابطه با مسایل ارزی کشور باشند، چرا که بیان حتی یک ایده هم می تواند منجر به التهاب در بازار شود‏.‏”

بحران های اقتصادی دولت به جز سکه و ارز در حوزه های دیگری چون مرغ، مسکن، تولید و… هم رخنه کرده است. چندی پیش کشور دچار بحران قیمت مرغ شده بود تا جایی که نرخ این محصول به هشت هزار تومان در هر کیلو هم رسید. مرغداری ها گران شدن مواد اولیه را عامل افزایش قیمت ها می دانستند و دولت واسطه ها را متهم می کرد.

نرخ خرید و اجاره مسکن نیز از زمانی که احمدی نژاد اعلام کرد قصد دارد نرخ زمین را از مسکن حذف کند تا خانه دار شدن برای همه امکان پذیر شود، با رشد بیش از سیصد درصد مواجه بوده است.

با این حال افزایش بی سابقه نرخ ارز علاوه بر انتقادهای اصولگرایان، قضیه را به جلسه مشترک روسای قوای سه گانه کشاند و احمدی نژاد پس از پایان جلسه خطاب به خبرگاران گفت: “من نگفتم قیمت ارز کاهش می یابد، ولی تلاشمان را می‌کنیم وضعیت بهتر شود.”

بی جهت نیست که قدرت الله علیخانی سخنان متناقض احمدی نژاد در خصوص تحریم ها را یکی دیگر از دلایل شک خود نسبت به رییس دولت می داند. وی گفته: “اخیرا آقای احمدی‌نژاد اعلام می‌کند فشارهای دشمن و تحریم‌ها تاثیر زیادی بر شرایط کشور گذاشته است اما باید از وی پرسید که آقای رئیس جمهور مگر شما نبودید که بار‌ها گفتید قطعنامه‌های علیه ایران چیزی جز کاغذ پاره نیست.”

احمدی نژاد پیش از این خطاب به دولت های غربی گفته بود: “اینقدر قطعنامه صادر کنید تا قطعنامه دانتان پاره شود.”

تحریم ها باعث شده تا ایران نتواند پول نفت فروخته شده را از کشورهایی چون هند و چین پس بگیرد و به جای آن برنج، گندم، چای و جنس چینی وارد می کند.

علیخانی با بیان اینکه “آقای احمدی‌نژاد کار را به جایی رسانده که امروز حتی اسرائیل نیز به خود جرات می‌دهد که ما را تهدید به حمله نظامی کند” چنین نتیجه گیری کرده: “من به کارهای دولت مشکوکم و زمزمه‌هایی هم می‌شنوم مبنی بر اینکه نکند خدایی ناکرده برخی از آنها عمدی باشد.”