مناقشه منطقه ای یا تحریم ایران؟

نویسنده

» تحلیل فایننشیال تایمز از موضع اخیر هیلاری کلینتون

دنیل دامبی

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نسبت به خطر مناقشه منطقه ای در صورت وضع نشدن تحریم های سازمان ملل علیه برنامه هسته ای تهران هشدار داد. کلینتون به فایننشیال تایمز گفت «نادیده گرفتن تهدید ایران، دنیا را ظرف شش ماه تا یک سال آینده در موضع خطرناک تری قرار خواهد داد.»

مقامات ارشد پنتاگون نیز هفته گذشته اعلام کردند، ایران می تواند ظرف یک سال سوخت لازم برای تولید یک بمب هسته ای را در اختیار داشته باشد. با این حال، تولید یک سلاح کاربردی برای ایران، احتمالاً به سه تا پنج سال دیگر زمان احتیاج دارد.

خانم کلینتون در مصاحبه هفته گذشته خود با این نشریه، در واکنش به تردیدهای چین، ترکیه و برزیل، خواستار وضع تحریم ها “در زودترین زمان ممکن” شد.

او پرسید: “راه حل جایگزین چیست؟ راه حل موازی این است که به آنها اجازه پیگیری تسلیحات هسته ای، به صورت واقعی و یا با حداکثر توان را بدهیم که خود سبب به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی در میان همسایگان می شود. این روند یکی از آسیب پذیرترین نقاط دنیا را در معرض خطر قرار می دهد. این وضع می تواند حتی به مناقشه منجر شود. من فکر نمی کنم این گزینه ارزش امتحان کردن داشته باشد.”

دولت باراک اوباما با نگرانی از کشیده شدن پای آمریکا به ماجرا، از اسرائیل خواسته است دست به حمله نظامی علیه ایران نزند. ایران اصرار دارد برنامه آن کشور صلح جویانه است. با این حال، خانم کلینتون گفت: “چیزی که ما به آن اعتقاد داریم، متحد شدن جامعه جهانی و اتخاذ همین موضع است، شاید در آنصورت بتوانیم توجه ایرانی ها را جلب کنیم و بتوانیم نوعی مذاکرات با حسن نیت داشته باشیم؛ چیزی که رئیس جمهور اوباما 15 ماه پیش خواستار انجامش شده بود.”

وی با اشاره به هزینه “نادیده انگاشتن ایران”، گفت: “با فرض اینکه بتوانیم تحریم های مورد نظرمان را وضع کنیم، آیا می شود اینجا بنشینم و به شما بگویم دقیقاً چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پاسخ منفی است… اما من کسی هستم که به وضع تمهیدات پیشگیرانه اعتقاد دارد و سعی می کنم در بین گزینه های دشوار و کمتر رضایتبخش، برای دستاورد بهتری کار کنم.”

نشریه نیویورک تایمز روز شنبه گزارش داد رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده، نسبت به فقدان یک خط مشی درازمدت  در قبال ایران در واشنگتن هشدار داده است. البته آقای گیتس بعداً اعلام کرد این نشریه یادداشت وی را «مخدوش» کرده است. گیتس در عوض گفت: “وی گام های بعدی در فرایند طرح ریزی دفاعی را بررسی کرده … و (به این نتیجه رسیده که) تصمیم گیری های بیشتری در هفته ها و ماه های آینده لازم خواهد بود.”

وی افزود: “ایالات متحده به طور مناسب و با انرژی کافی بر روی این مسأله متمرکز است.”

 

منبع: فایننشیال تایمز- 18 آوریل