نقشه های نظامی پنتاگون علیه ایران

نویسنده

» گزارش سی ان ان از به روز شدن طرح های آمریکا

باربارا استار

یکی از مقامات کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که پنتاگون و مرکز فرماندهی آمریکا برنامه هایشان را برای حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران به روز می کنند و در صورتی که اوباما تصمیم به چنین کاری بگیرد، این نقشه را در اختیارش قرار خواهند داد.

این تلاش از هفته های گذشته آغاز شده بود و با تشدید نگرانی ها در میان تیم امنیت ملی آمریکا در کاخ سفید، مطرح شد و یکی از مقامات آمریکایی که از نزدیک شاهد این تلاش ها بود، گفت که در صورتی که رئیس جمهور آمریکا بخواهد حمله با تاسیسات ایران را به رای بگذارد، بعنوان اطلاعات بروز شده در اختیارش قرار خواهند داد.

در عین حال محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران هم همچنان به سخنان ستیزه جویانه اش علیه غرب ادامه می دهد وی ابراز داشت که ایران، امروز آنقدر قدرت گرفته است که هیچ کشوری جرات حمله به آن را ندارد. وی در یک سخنرانی گفته است: “ارتش ایران امروز چنان قدرتمند شده است که هیچ دشمنی این فکر احمقانه به سرش نمی زند که به خاک ایران تجاوز کند”.

احمدی نژاد، بعد از اینکه به اجلاس اتمی که در واشنگتن برگزار شد، دعوت نشد لحن گفتگویش را با اوباما و دیگر رهبران کشورهای غربی تغییر داد. اوباما شورای امینت سازمان ملل را تحت فشار گذاشته است تا برنامه های اتمی ایران را با تشدید تحریم ها، تحت فشار قرار بدهند. ایران می گوید که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است.

در ماه ژانویه، رابرت گیتس وزیر دفاع در یادداشتی به کاخ سفید، این نگرانی را تشدید کرد که آیا دولت آمریکا در کنار حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران برنامه کارآمد دیگری را در نظر دارد یا نه.

جف مورل، سخنگوی وزات دفاع ابتدا منکر وجود این یادداشت شد ولی گیتس در نامه ای اعلام کرد که منابع خبری نیویورک تایمز که یادداشت را فاش کرده اند، محتوی آن را تغییر داده اند.

گیتس می گوید: “با چرخش دولت به سمت فشار بر ایران که ار ابتدای سال آغاز شد، این یادداشت در مورد قدم های بعدی برای دفاع صحبت می کند و اینکه آیا به یک تصمیم گیری مناسب و یک سیاست درست طی ماه های آینده نیازمند هستیم یا نه. این یادداشت را نباید یک “زنگ خطر” تلقی کرد و یا مانند آنچه تیم امینت ملی کاخ سفید از آن برداشت کرده اند. در عوض، این یادداشت حاوی ارقام و سووالات و پیشنهاداتی است که برای کمک به گرفتن یک تصمیم مناسب و بموقع، بکار می آید”.

“این یادداشت نباید باعث اشتباه متحدان و دشمنان آمریکا بشود و آنان را به این فکر بیاندازد که آمریکا با شدت زیاد بر روی این مسئله متمرکز شده است و خود را آماده می کند تا برای منافع اش وارد عمل بشود”.

مقامات آمریکایی می گویند که برنامه ریزی برای حمله احتمالی به ایران از مدت ها پیش در مد نظر قرار گرفته است.

در ماه دسامبر، دریاسالار مایکل مولن اعلام کرد که او معتقد است که این برنامه ها به اندازه کافی جدی گرفته نمی شود و باید درباره چگونگی حمله به تاسیسات اتمی ایران در شرایطی که رئیس جمهور دستور حمله را صادر کند، داشته باشیم.

این مقام رسمی معتقد است که ارتش آمریکا همواره نقشه های نظامی بروز شده را در اختیار رئیس جمهور می گذارند. اگر اوباما قصد حمله به ایران را داشته باشد به یکی از این سه نفر و نقشه هایشان رجوع خواهد کرد: مولن، گیتس و پترائوس. وی توضیح نداد که تفاوت این نقشه های بروز شده در صورت شدید  تر شدن احتمال حمله به ایران در چیست.

مولن و سایر مقامات پنتاگون دائما بر روش دیپلماسی بعنوان راه مناسب برای برخورد با ایران، صحه می گذارند. در ماه فوریه مولن طی یادداشتی اعلام کرد که حمله نظامی برای متوقف کردن برنامه های اتمی ایران کارساز نیست و فقط آن را به تعویق می اندازد.

گیتس اخیرا در مورد اینکه قصد واقعی ایران چه می تواند باشد، بشدت ابراز نگرانی کرده است.

وی هفته گذشته در برنامه “دیدار با رسانه‌ها” در شبکه تلویزیونی آمریکائی ان.بی.سی، بخشی از نگرانی‌های خود را مطرح کرد و گفت: “اگر سیاست ایران رسیدن به آستانه بمب اتمی باشد اما آن را سوار نکند، چه اطمینانی هست که به راستی بمب را ترکیب نکرده باشد؟ من خودم  نمی‌دانم که چگونه می‌شود به چنین اطمینانی رسید”.

وی در ادامه ابراز داشت: “ممکن است ایران روند برنامه هایش را آرام کند. برنامه هایش کند تر از پیش بینی ها پیش می رود اما در همان جهت است”.

معمولا ارتش آمریکا یک پرونده در مورد محلی که باید مورد حمله قرار بدهد، تهیه می کند. این پرونده شامل همه دانسته ها در مورد هدف است: محل دقیق، عمق تاسیسات زیر زمینی، جمعیت منطقه، نوع خاک و مصالح بکار رفته در ساخت هدف و جزئیات در مورد سلاحی که آمریکا باید در منهدم کردن هدف استفاده کند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا اخیرا در بروز کردن نقشه ارتش همکاری می کنند و آخرین جزئیات درمورد پیشرفت های اتمی ایران و سایت های اتمی اطراف ایران را به این اطلاعات می افزایند.

شواهد زیادی در مورد بروز شدن این پرونده ها وجود دارد. هفته گذشته یک مقام پنتاگون طی یادداشتی به کمیته نیروهای مسلح سنا نوشت که ما از طریق برنامه ریزی دقیق نظامی به دفاع از آمریکا و متحدانش در مقابل حمله ایران ادامه می دهیم.

در ماه دسامبر، مولن با اشاره به ایران در مقاله ای که در اینترنت در اختیار مردم قرار گرفت گفت که اگر پرزیدنت اوباما ارتش را فرا بخواند، باید آن را آماده کنیم.

در ایران هم نشانه هایی مبنی بر تلاش این کشور برای دفاع از تاسیسات اتمی اش دیده شده است. منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داده اند که ایران برای دفاع از تاسیسات اتمی اش، از رادار و موشک استفاده می کند.

 

منبع: سی ان ان