حمایت از بشار اسد ادامه‌دار است

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» نگاه آی ۲۴ نیوز

ایران و روسیه، به عنوان دو کشور حامی رییس جمهور سوریه، همچنان به حمایت های خود از حکومت وی ادامه می‌دهند. مسؤولان اسراییلی، علی رغم شکست های نظامی قابل توجهی که حکومت بشاراسد طی ماه های اخیر متحمل شده، شرایط را اینگونه برآورد می کنند.

به گفته اسراییلی ها، مسکو و تهران همچنان به دیکتاتور سوریه مشاوره و اطلاعات می دهند و تسلیحات تأمین می کنند تا بلکه حکومت او ثبات یابد و بتواند از پیشروی شورشیان سنی در مناطقی که هنوز تحت کنترل دمشق است جلوگیری کند.

طی ماه های اخیر، نیروهای اسد شکست های سنگینی را در منطقه ادلب در شمال سوریه و در شهر باستانی پالمیرا در جنوب شرقی و همچنین در شمال شهر درعا در جنوب کشور متحمل شده اند. ارتش سوریه در این مناطق و همچنین در کوه های دروز، در نزدیکی مرز اردن، مجبور به عقب‌نشینی شد تا با جمع آوری و استقرار نیروهای خود بتواند از دمشق و مقر علویون در شمال غربی سوریه دفاع کند.

با این حال، به نظر می رسد که ایران و روسیه، بنا به دلایل خاص خودشان، هر دو مصمم به حفظ بقای حکومت دمشق‌اند. به همین دلیل است که ارتش سوریه درحال استقرار در خطوط جدیدی در شرق دمشق است تا بتواند از پیشروی شورشیان جلوگیری کند.

تهران هنوز برای حفظ تسلط خود بر منطقه و پیشبرد اهداف اش در مبارزه علیه کشورهای عربی سنی، ازجمله عربستان و مصر، به حکومت دمشق نیاز دارد.

برای مسکو نیز، بندر طرطوس، در قلب منطقه علویون، دارای اهمیت استراتژیک بسیاری است. درواقع این تنها بندر نظامی روسیه در دریای مدیترانه محسوب می شود.

از آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱، حکومت اسد مقادیر هنگفتی از تسلیحات و مهمات را از ایران و روسیه دریافت کرده. به نوشته روزنامه هارتص، این رویه طی ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت. این روزنامه معتقد است تهران علی‌رغم درخواست‌های مکرر بشاراسد از آیت الله ها برای افزایش حضورشان در عملیات رزمی، قصد ندارد سپاهیان خود را به محل اعزام کند و تنها به ارائه مشاوره در پشت صحنه بسنده خواهد کرد.

به نظر می رسد که ایران نگران حضور مستقیم نظامیان اش در سوریه است، چرا که این مسأله می تواند بر روابطش با قدرت های جهانی که درحال حاضر با آنها مذاکره می کند نیز تأثیر بگذارد.

در همین راستا، به گزارش روزنامه هارتص، یک مسؤول عالی رتبه اسراییلی اظهار داشته: “ایرانیان آماده اند تا آخرین قطره خون داوطلبان حزب الله در سوریه مبارزه کنند، ولی حاضر نیستند نظامیان خود را در این جنگ قربانی کنند”.

 

دفاع سربازان وظیفه سوری از روستاهای خود

حکومت دمشق یک استراتژی نظامی جدید نیز اتخاذ کرده تا در برابر شورشیان سنی بتواند برخی بخش ها و جامعه ها را که هنوز تحت کنترل خود دارد همچنان حفظ کند.

به گفته اعضای جامعه مسیحی و دروزها که این رویدادها را برای خانواده های خود در اسراییل نقل کرده اند، ارتش سوریه اعلام کرده که سربازان وظیفه جوانی که ازسوی شورشیان سنی تهدید می شوند، ازاین پس می توانند با انجام وظیفه پاسداری از جوامع خود، بجای پیوستن به ارتش در جبهه های دیگر، مشغول به خدمت شوند.

این سیاست جدید باعث شده تا بسیاری از جوانانی که از تعهدات خود شانه خالی کرده یا در روستاهای خود مخفی شده بودند، به عنوان پیکارجو به ارتش بپیوندند.

این سیاست جدید ودرعین حال مشوقانه یکی از تلاش های دمشق است که برای جلوگیری از پیشروی شورشیان سنی در مناطقی که اقلیت های حامی حکومت بشاراسد در آن سکونت دارند انجام می دهد.

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۲۲ ژوئن ۲۰۱۵