کارکنان اتوبوسرانی: مسکن می‌خواهیم

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تجمع صدها تن مقابل شهرداری

صدهاتن از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با تجمع در مقابل ساختمان شهرداری تهران به نادیده‌گرفتن وعده‌ها پیرامون تسهیلات مسکن کارکنان این شرکت اعتراض کردند؛ اعتراضی که به جلسه علنی شورای شهر هم کشیده شد اما نهایتا با دخالت اعضای این شورا به صورت موقت خاتمه یافت.

 روز سه‌شنبه، ۱۶ دی ماه، صدها تن از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برای دومین بار در ماه‌های گذشته در اعتراض به دریافت نکردن تسهیلات مالی مربوط به مسکن برخی از رانندگان این شرکت، مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران تجمع کردند.

آنا، خبرگزاری ‌وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد شرکت کنندگان در این تجمع را۳۰۰ تن اعلام کرده است.

ایلنا، خبرگزاری حکومتی کار ایران هم به نقل از منابع خود گزارش داده که همزمان با این تجمع، محمد حقانی، از اعضای فراکسیون کارگری شورای شهر تهران، در جلسه علنی امروز شورای شهر خواستار آن شد که مسئولان شهرداری و شرکت واحد در ارتباط با مشکل پیش آمده پاسخگو باشند.

به نوشته این خبرگزاری پس از آنکه در صحن شورای مجلس قرار شد تا از مسئولان مربوطه در مورد مشکل مسکن کارگران شرکت واحد توضیح خواسته شود؛ کارگرانی که در بیرون ساختمان شورای شهر تجمع کرده‌بودند اجتماع صنفی خود را به مقابل ساختمان شهرداری تهران منتقل کردند.

همچنین گزارش شده که معترضان با اشاره به قول محمد باقر قالیباف، ‌شهردار تهران، در سال ۸۴ از او خواستند تا مشکل مسکن آنها را برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری آنا محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در تجمعی که در سال ۸۴ برگزار شد، به کارگران شرکت واحد قول تامین مسکن این پرسنل را داده بود.

در تصاویری که از این تجمع منتشر شده، کارگران با حمل پلاکاردهایی با مضامینی مانند “قالیباف تجمع یادت نره” نسبت به عملکرد شهردار تهران اعتراض کرده‌اند.

این کارگران که پیشتر نیزبه همین علت تجمع کرده بودند به تقسیم ناعادلانه تسهیلات مربوط به مسکن اعتراض دارند؛ تسهیلاتی که بعد از اعتراضات سندیکای شرکت واحد در سال ۸۴ به تصویب کمیته مسکن شهرداری رسیده و قرار بود به‌شکل بلاعوض بابت کمک‌هزینه خرید مسکن به کارگران پرداخت شود.

پیشتر در آذر ماه هم جمع دیگری از کارگران شرکت واحد با اجتماع در مقابل ساختمان شهرداری خواستار رسیدگی به این مشکل صنفی شده بودند.

آنزمان، داوود رضوی، فعال کارگری و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره سابقه مطالبات مربوط به مسکن به روز گفته بود: “بعد از اعتراضات سال ۱۳۸۴ سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی، یک سری تسهیلات مربوط به مسکن در اختیار شرکت گذاشته شد تا بتوان کارگران بی‌خانمان و آنهایی را که مشکل مسکن دارند،صاحب‌خانه کرد. متاسفانه این تسهیلات به طور عادلانه در شرکت واحد تقسیم نشد. در همین راستا یک سری سوء‌استفاده‌ هم انجام شد.”

خبرگزاری فارس روز سه‌شنبه، ۱۶ دی ماه به نقل از یک کارگر معترض به مشکلات توزیع این تسهیلات اشاره کرده و نوشته است: “برای مسکن کارگران شرکت ۷۵ میلیارد تومان درنظر گرفته بودند، ولی این مبلغ تنها به یک گروه خاصی داده شد.”

داوود رضوی می‌گوید: “یک تعداد از رانندگان با وجود پرداخت چهل پنجاه درصد هزینه مسکن به تعاونی مسکن شرکت واحد، خانه‌هاشان نیمه‌ساز و تقریبا در بلاتکلیفی رها شده است. شرکت‌ها در صرف اعتبارات کم آورده‌اند ولی چون این شرکت ها زیر مجموعه شهرداری است، شهردار باید پاسخگو باشد. در همین راستا ما چندین‌بار به شهرداری مراجعه و با آنها نامه‌نگاری‌های مختلفی انجام داده‌ایم اما چون به این نامه‌ها توجهی نشد برای چندمین‌بار دست به تجمع زدیم.”

مسولان شهرداری و نماینده شورای شهر، در تجمع دیروز هم بار دیگر به کارگران معترض شرکت واحد وعده دادند که مطالبات آن ها را پیگیری می‌کنند.

مسکن همواره یکی از مشکلات اصلی کارگران بوده اما طی چند سال اخیر آمار تولید مسکن در ایران به شدت پایین آمده و میزان ساخت‌وساز از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۸۹ سیر نزولی داشته است.

اعضای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از سال ۱۳۸۴ تا کنون چندین مرتبه دست به اعتصاب‌های صنفی زده‌اند. این سندیکا چهل سال پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ تأسیس اما در دوران جمهوری اسلامی منحل شد و جایش را به خانه کارگر و شورای اسلامی کار داد. این سندیکا حدود ده سال پیش توسط کارکنان این شرکت بازسازی شد و به عضویت رسمی فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل در آمد.