آیا ایران با آمریکا هماهنگ کرد؟

۲۴ نیوز
۲۴ نیوز

» گزارش ۲۴ نیوز از حضور ایران در جبهه جنگ علیه داعش

براساس تصاویر فیلمبرداری شده در روز یکشنبه توسط رسانه های محلی که روز دوشنبه ازسوی الجزیره منتشر شد، هواپیماهای جنگنده ایرانی با کمک رسانی به نیروی زمینی عراق، آماج هایی از داعش را در شرق این کشور بمباران کردند.

براساس این تصاویر که در استان دیالا برداشته شده، جنگنده های ایرانی مواضع گروه موسوم به دولت اسلامی را بمباران کرده اند. این درحالی است که نظامیان عراقی درتلاش اند تا شهرهای جلولاء و سعدیه را از جهادگرایان بازپس گیرند.

این دو شهر که به عنوان مواضع کلیدی داعش شناخته می شوند، در چند کیلومتری مرز ایران قرار دارند.

به نوشته الجزیره، ۷۹ تن از نیروهای جهادگرا و ۲۸ تن از پیشمرگ های کرد و نظامیان عراقی در این عملیات کشته شده اند.

ایران در ماه اوت به نظامیان عراقی در مبارزه علیه گروه دولت اسلامی یاری رساند: اعزام صدها سرباز برای صف آرایی در کنار نظامیان عراقی و کرد در جلولاء. با این حال، این اولین عملیات هوایی ارتش ایران در عراق است.

تهران قبلاً اعلام کرده بود که در مقابله با حملات گروه های جهادگرا به بغداد و اماکن مقدس شیعیان در عراق “به طور مستقیم” وارد عمل خواهد شد.

سردار حسن فیروزآبادی، فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، در ماه نوامبر اعلام کرد که تهران “آماده است تا به نیروهای عراقی تجهیزات نظامی بدهد” و به بغداد در مبارزه اش علیه تروریسم یاری رساند.

در ماه اوت، مسعود برزانی، رهبر منطقه خودگردان کردستان، اعلام کرد که محموله ای شامل تسلیحات و مهمات ازسوی ایران برای نیروهای کردی که با جهادگرایان سنی در عراق درحال مبارزه اند، تأمین شده است. این اطلاعات ازسوی رییس دیپلماسی ایران، محمد جواد ظریف، نیز مورد تأیید قرار گرفت.

فیلیپ اسمیث، کارشناس و متخصص دانشگاه مریلند در زمینه پژوهش پیرامون گروه های تندرو، براین باور است که لازمه انجام این نوع عملیات هوایی، همکاری میان ایران و نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده است. او دراین خصوص می گوید: “من نمی دانم نیروی هوایی ایران چطور می تواند بدون هماهنگی با ایالات متحده در آسمان عراق عملیات نظامی انجام دهد. این یک شرط لازم است و آنها گزینه دیگری ندارند. این جبهه نبرد تحت تسلط آمریکایی ها و نیروهای هوایی کشورهای ائتلاف است.”

منبع: ۲۴ نیوز، اول دسامبر