مرد کهنسالی که اعدام را دوست دارد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» عصبانیت احمد جنتی از اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی

آیت الله احمد جنتی دبیر 85 ساله شورای نگهبان که بهمن ماه سال گذشته از رییس قوه قضاییه برای اعدام دو تن از زندانیان سیاسی محاکمه شده پس از انتخابات ریاست جمهوری تشکر و قدردانی کرده و خواستار اعدام های بیشتر شده بود، در نماز جمعه این هفته تهران از قوه قضاییه به علت اعطای مرخصی به برخی بازداشت شدگان پس از انتخابات سال گذشته انتقاد کرد.

احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران گفت: “برخی هیاهو راه می‌اندازند تا یک فرد که به زندان افتاده آزاد شود، وقتی برای او وثیقه می گذارند برخی از آن‌ها باهم جلسه می‌گذارند و برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند و کارهای خود را ادامه می‌دهند. این درست است که یک زندانی که محکوم شده و در فتنه نقش داشته است، باز هم کارهای خود را دنبال کند و به دنبال کار خودش باشد؟ نباید به این‌ها مرخصی داد.”

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه “دشمن و فتنه‌گران بیکار ننشسته‌اند و آتش زیر خاکستر هستند” از عملکرد قوه قضاییه در این باره ابراز نارضایتی و  تصریح کرد: “مشاهده می‌کنیم مرخصی‌های بی‎موردی به زندانیان فتنه‌گر داده می‌شود و تصور می شود با گرفتن وثیقه 100 میلیونی از آنها مشکل حل می شود اما جمعی از آنها از این فرصت استفاده کرده و از کشور خارج می شوند و برخی دیگر که در داخل کشور حضور دارند، جلساتی تشکیل می‌دهند و دوباره دست به توطئه افکنی می‌زنند.”

انتقاد احمد جنتی از قوه قضاییه برای اعطای مرخصی به برخی از بازداشت شدگان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته درحالی است که دستگاه قضایی برخی از این بازداشت شدگان را پس از گذشت ماه ها تحمل سلول انفرادی و بازجویی های طولانی مدت و چند بار حضور اجباری در دادگاه های نمایشی و صدور احکام طولانی مدت با وثیقه های سنگین (500 میلیون تومان و ارقامی بالاتر) برای چند روز به مرخصی فرستاده اما بیشتر این افراد همچنان علی رغم تحمل ماه ها زندان و شرایط سخت بر مواضع پیش از بازداشت خود درباره وقوع تقلب گسترده انتخاباتی پافشاری کرده اند.

درهمین راستا هفت تن از فعالان اصلاح طلب بازداشت شده پس از انتخابات سال گذشته (محسن امین زاده، مصطفی تاج زاده، عبداله رمضان زاده، فیض الله عرب سرخی، محسن صفایی فراهانی، محسن میردامادی و بهـزاد نبـوی) درمردادماه سال جاری و در زمان مرخصی، با استناد به اظهارات فردی با نام “سردار مشفق”(یکی از عوامل اطلاعات سپاه پاسداران) از گروه نظامی– اطلاعاتی و آمران و مباشران تقلب در انتخابات سال گذشته به رئیس قوه قضاییه و سازمان قضایی نیروهای مسلح شکایت کرده  و خواستار رسیدگی قضایی پیرامون این مسائل شده بودند.

همچنین مصطفی تاج زاده، یکی امضا کنندگان این شکایت نامه و کسی که پیش از این نیز شکایتی علیه آیت الله جنتی در قوه قضاییه مطرح کرده بود، در اظهاراتی پس از بازگشت به زندان گفته بود: “بازداشت اول در فردای کودتای انتخاباتی به دلیل مقابله ما با استبداد دینی بود و بازداشت مجدد هم برای مقابله با کودتای نظامی است. من طی این مدت یک سؤال بی پاسخ از بازجوها داشتم که جرمم چیست و حالا سؤالم از قوه قضائیه این است که چرا به شکایت ما رسیدگی نمی شود.”

این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تاکید کرده بود: “من معتقد بوده و هستم که آقای جنتی متقلب است و ریشه تقلب انتخاباتی به او و حامیانش بر می گردد و در مورد این کودتا هم مشخصا باید قرارگاه ثارالله پاسخ بدهد. و رسیدگی به این شکایت باید در محکمه عدلی انجام شود که به اعتقاد من دور نیست.”

 

جنتی و بچه های اطلاعات!

احمد جنتی همچنین در ادامه اظهارات روز جمعه خود اخبارمربوط به بازگشت به کشور و بازداشت مهدی هاشمی، فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی برخی مقامات قوه قضاییه را برجسته کرد و بطور تلویحی و بدون ذکر نام وی افزود: “باید برخورد با افرادی که هنوز دستگیر نشده‌اند هم جدی گرفته شود و اگر چنین افرادی به کشور بازگشتند، باید سریعا دستگیر شوند.”

احمد جنتی افزود: “زمانی بود که بچه‌های اطلاعات می‌گفتند فسادهای گوناگونی از این فرد وجود دارد که ما جرات نمی‌کنیم دم بزنیم زیرا که ممکن است چشم ما را کور کند؛ اما حالا امنیت از فرد گرفته شده است، شرایطی برای دستگیری آن گذاشته شده که عادلانه نیست. گفته شده است که این فرد در فرودگاه دستگیر نشود چرا که هتک احترام صورت می‌گیرد. بلکه باید به خانه برود، استراحت کند و پس از بازدید با دوستانش دستگیر شود که البته گفته می‌شود نباید به زندان اوین فرستاده شود بلکه باید در خانه‌ای تحت نظر باشد و تنها تردد‌ها محدود باشد.”

دبیر شورای نگهبان در ادامه گفت: “حتی گفته شده است که پرونده‌های این فرد به وزارت اطلاعات و سپاه داده نشود چرا که این دو نهاد دارای اطلاعاتی هستند که دستگاه قضائی آنها را دارا نیست.  برخی هم مطرح کرده اند که پرونده اش در همان قوه قضاییه آن هم توسط قاضی عادل ـ از نظر این‌ها ـ رسیدگی شود. قاضی عادل از نظر این‌ها کسی است که تبرئه کند و یا محکومیت کمی بدهد والا ظالم است. چنین توقعی وجود دارد که بی‌عدالتی است.”

این اظهارات احمد جنتی در شرایطی مطرح می شود که پس از طرح اتهاماتی بر علیه مهدی هاشمی رفسنجانی در جریان دادگاه های نمایشی بازداشت شدگان پس از انتخابات اخیر، برخی از مقامات قضایی جمهوری اسلامی مانند غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه و عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اظهاراتی درباره پرونده قضایی و بازداشت وی پس از بازگشت به کشور مطرح کرده اند.

این درحالی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی در آذرماه سال گذشته اتهاماتی راکه درباره مهدی هاشمی مطرح می شود “شایعه” خوانده و گفته بود: “پرونده های مهدی در قوه قضائیه حل شده ضمن آنکه هیچ مرجع قضایی او را احضار نکرده است.”

رییس مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به اینکه فرزندش برای افتتاح و سرکشی به برخی از دفاتر دانشگاه آزاد به خارج کشور سفر کرده است درباره زمان بازگشت وی به کشور نیز تاکید کرده بود که “مهدی بعد از افتتاح دفتر لندن قرار نیست به کشور برگردد به اضافه اینکه او از لندن به لبنان رفته است و ازآنجا نیز قرار است به دبی، ارمنستان، تاجیکستان برود و دفاتر دانشگاه آزاد در این کشورها را افتتاح کند. مهدی علاقمند به بازگشت به کشور است ولی به اوگفته ام دکترا را هم بخواند و به همین جهت برای دکترا ثبت نام کرده است.”

 

آفرین اعدام کنید!

احمد جنتی، که سوم اسفند ماه امسال 86 ساله می شود درحالی در تازه ترین اظهاراتش از قوه قضاییه به دلیل اعطای مرخصی به بازداشت شدگان پس از انتخابات انتقاد کرده که 9 بهمن ماه سال گذشته، یک روز پس از اعدام دوتن از زندانیان سیاسی با نام های محمدعلی زمانی و آرش رحمانی پور(هردو نفر دوماه پیش از انتخابات بازداشت شده بودند) از تریبون نماز جمعه خطاب به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه گفته بود: “ای برادر! ما شما را می‌شناسیم، قبلا در حوزه استاد بودید و علاقه شدیدی به درس خواندن و درس دادن داشتید، اما شما مسوولیت را قبول کردی و می‌دانیم که روحیه ضدظلم و ولایی داری و برای رضای خدا همانطور که دو نفر را سریعا اعدام کردید و دستتان هم درد نکند، بایستید.”

احمد جنتی در آن اظهارات با اشاره به اینکه “اکنون جای رافت اسلامی نیست جای غلظت است” با ذکر آمار و ارقام به صادق لاریجانی یادآوری کرده بود که: “در 18 تیر ضعف نشان دادید؛ چند نفر در آن زمان اعدام شدند؟ اگر حالا هم ضعف نشان دهید آینده بدتری در انتظار شماست. در عین حال قانون هم باید رعایت اما قرآن و اسلام و ولایت هم باید حفظ شود و نباید به کسانی که مفسده می‌کنند رحم کرد، زیرا علی(ع) هم در عین داشتن رافت اسلامی چند هزار نفر را در یکی از جنگ‌ها کشت و لذا نه می‌توانیم افراط در مجازات داشته باشیم و نه تفریط.”

البته این گونه اظهارات و درخواست اعدام برای زندانیان و بازداشت شدگان در اظهارات احمد جنتی تازگی ندارد. او پیش از این در 5 مردادماه 1385 نیز از اعدام 29 نفر از کسانی که در جریان طرح ارتقای امنیت اجتماعی نیروی انتظامی دستگیر شده بودند به وجد آمده و در خطبه های نماز جمعه تهران گفته بود: “آفرین بر دستگاه قضایی و نیروی انتظامی که طرح امنیت اجتماعی را اجرا می‌کنند.  اگر علی(ع) بود بیش از این‌ها اعدام می‌کرد، ایشان مردی نبود که با کسانی که امنیت جامعه را برهم می‌زنند سازش کند. اگر امنیت نباشد حکومت به هدف خود نمی‌رسد؛ لذا این نوع کارها باید ادامه یابد.”

علاقه آیت الله جنتی به برخوردهای خشن با منتقدین و مخالفان و زندانیان البته درباره خانواده خودش نیز صدق می کند، چنانکه به گفته برخی از زندانیان سیاسی(خاطرات عزت شاهی) او پیش از دستگیری فرزندش محدحسین جنتی و کشته شدن وی و همسرش در سال 1360 نیز اعلام کرده بود که اگر فرزندش دستگیر و اعدام شود 40 روز روزه شکر خواهد گرفت.

محمد حسین جنتی فرزند آیت الله جنتی که از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود بنا بر گفته آیت الله حسین موسوی تبریزی “در حمله نیروهای کمیته انقلاب، سپاه و دادستانی به خانه های تیمی سازمان مجاهدین خلق همزمان با موسی خیابانی و اشرف ربیعی زده شد.”

آیت الله موسوی تبریزی که از شهریور سال 60 دادستانی کل انقلاب را بر عهده داشته در سال 83  در گفت و گویی با “ماهانامه چشم انداز ایران” گفته بود که “حسین جنتی در خانه مخفی که موسی خیابانی و اشرف ربیعی نبود اما در یکی دیگر از 80 خانه مخفی مجاهدین که در یک روز ( 19 بهمن 60) مورد حمله قرار گرفت دستگیر شد. حسین جنتی یکی از سران بود. همسرش هم در همان روز کشته شد و نوه‌اش محسن را که سه‌ساله بود تحویل آقای جنتی دادیم.”

البته برخی منابع علت خوشنودی آیت الله جنتی از کشته شدن فرزند و 40 روز روزه شکرانه وی را اطلاع محمدحسین جنتی از روابط آیت الله احمد جنتی با ساواک در پیش از انقلاب اسلامی سال 57 نیز مربوط می دانند.