مردم اعتراض کردند، مسئولان سکوت

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» چینی ها هم اسم خلیج فارس را عوض کردند

بازیهای آسیایی 2010 گوآنگژو در حالی با شکوه کم نظیری در کشور چین آغاز شد که در مراسم گشایش آن، چین نام خلیج فارس را تغییر داد و به همراهی با اعراب پرداخت. در این میان اما آن چه بیش از برخورد چینی ها باعث جلب توجه شد، واکنش معاونان دیروز و امروز احمدی نژاد، به عنوان سران ورزش ایران به این تغییر نام بود.

پس از تعویض نام خلیج فارس که به خواسته اعراب و  توسط کمیته برگزاری بازیها و در مراسم گشایش انجام شد، رسانه های رسمی دولتی نوشتند که علی سعیدلو (رییس تربیت بدنی و معاون رییس جمهوری اسلامی)،  محمد علی آبادی (رییس پیشین سازمان و رییس فعلی کمیته ملی المپیک) و بهرام افشارزاده (دبیرکل کمیته ملی المپیک) تنها برای لحظاتی مراسم را ترک کردند اما سپس به محل خود بازگشتند.هر چند  خبرگزاری ایلنا از زبان مهدی صفری، سفیر جمهوری اسلامی در پکن ترک اعتراض آمیز ورزشگاه توسط مدیران ورزش جمهوری اسلامی را هم شایعه خواند و آن را تکذیب کرد. وی گفته است: “همه مسوولان اعم ازعلی سعیدلو، محمد علی آبادی و دیگر مقامات ورزشی ایران لحظه ای جایگاه خود را ترک نکردند و تا پایان مراسم افتتاحیه حضور داشتند!”

بر پایه این گزارش “سفارت جمهوری اسلامی در چین یادداشت اعتراض آمیزی ر تسلیم وزارت خارجه این کشور و مسوولان برگزاری بازیها کرده و آنان اظهار تاسف کرده اند.”
صفری در ادامه به روابط “دوستانه و خوب” ایران و چین در زمینه های مختلف اشاره کرده است.

خبرآنلاین در همین ارتباط نوشت: “به هنگام تغییر نام خلیج فارس، خبرنگاران عربی با حالتی خاص به خبرنگاران ایرانی نگاه کردند. عربها پیش از این به خاطر استفاده از نام خلیج فارس توسط ایران توانسته بودند میزبانی بازی‌های کشورهای اسلامی را از ایران بگیرند.”

در ادامه گزارش خبرآنلاین می خوانیم: “ون‌جیابائو، نخست‌وزیر چین، که در مراسم حضور داشت، از مسئولان ورزش ایران عذرخواهی کرده‌اما این خبر به تایید هیچ منبع دیگری نرسیده است! این درحالی است که سایت های کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی هنوز هیچ خبری در این باره منتشر نکرده اند.“   

خبرگزاری کار ایران هم گزارش داده است که محمد علی آبادی اعتراض کتبی خود را به مسوولان برگزاری بازیها داده است.علی آبادی در عین حال به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است که “مدال ‌آوری ورزشکاران ایران پاسخ کوبنده‌ای به کسانی است که با اقدامات مذبوحانه خود تاریخ کهن و پرافتخار ایران را تحریف می کنند.” البته معاون احمدی نژاد مشخص نکرده که منظور وی ازاین “کسان” چینی ها هستند یا عربها.

این در حالیست که به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای امنیتیـ نظامی، در جریان مسابقه دیروز ایران با ویتنام، وقتی تماشاگران ایرانی شعار خلیج فارس ایران را سردادند، پلیس چین از ورود پرچم هایی با نام خلیج فارس به داخل ورزشگاه جلوگیری کرد.

در چنین فضایی خبرنگار اعزامی خبرگزاری مهر به گوانگژو گزارش داده است که “نشست اضطراری مسئولان کاروان ورزش ایران در مورد درج نام مجعول به جای خلیج فارس بر روی نقشه ایران، با ارسال یادداشت اعتراض آمیز به وزارت امور خارجه چین به پایان رسید.”

در این نشست اضطراری علاوه بر مسئولان کاروان ورزش ایران، نماینده سفارت ایران  درچین و نماینده  مجلس اسلامی نیز حضور داشتند.