جوانان کرد همچنان محارب قلمداد می شوند

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» محاکمه جمعی پنج نفر در سنندج

پنج جوان کرد  18 تا26  ساله روز دو شنبه به اتهام محاربه در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شدند.  بر اساس گزارش های منابع محلی این پنج نفر که بیشتر از سه ماه است در زندان بسر می برند برای پذیرفتن این اتهام تحت فشار و شکنجه هستنداماهیچ کدام از آنها تاکنون اتهامات وارده را نپذیرفته اند.

بنا بر آنچه از سوی منابع خبری محلی در مناطق کردنشین منتشر شده است بهمن سعیدی 20 ساله، جهانبخش احمدی 26ساله، هوشیار احمدی 19 ساله، سیوان رحیمی20 ساله و سیروان محمودی 26 ساله، دو روز پیش در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی سنندج از سوی قاضی پرونده با اتهام محاربه روبرو و با این اتهام محاکمه شدند.

منابع خبری در خصوص اتهام این پنج نفر که همگی از اهالی یک روستای کوچک از توابع سنندج هستند، نوشته اند: درمناطق کردنشین اتهام محاربه توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی به کسانی نسبت داده می شود که وابسته به احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی هستند، این اتهام بدون بررسی لازم به تائید مراجع قضائی می رسد و تاکنون احکام سنگینی نظیر اعدام، حبس ابد و حبس های طویل المدت برای فعالان کرد و حتی فعالان مستقل مانند دانشجویان، معلمان، زنان و روزنامه نگاران به همراه داشته است. اما دراکثر موارد چنین اتهامی علیه فرد متهم شده در دادگاه به اثبات نرسیده است.

همین منابع می افزایند :دستگیری چند جوان در یک روستای دور افتاده و متهم کردن آنها به محاربه اولین بار نیست که در مناطق کردنشین اتفاق افتاده است و مطمئنا آخرین بارهم نیست. در مورد این پنج جوان هم هنوز مشخص نیست که دادگاه با تفهیم چه نوع فعالیت ها و یا مواردی که در قوانین قضائی اتهام تعریف می شود و شخص با آنها در جایگاه محارب قرارمی گیرد، آنان را متهم به محاربه کرده است.

با آنکه گفته می شود این پنج نفر در طول این سه ماه بارها از زندان سنندج به یکی از بازداشتگاه های اداره اطلاعات سپاه جهت شکنجه برای اقرار به اتهاماتی همچون همکاری با یکی از احزاب کرد، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ تجزیه طلبی انتقال داده شده اند، اما هیچ کدام اتهامات مزبور را نه در بازجوئی ها و نه در دادگاه نپذیرفته اند. به همین دلیل آنها بلافاصله بعد از پایان جلسه دادگاه به جای بازگردانده شدن به زندان مرکزی سنندج، به یکی از بازداشتگاه های اطلاعات سپاه پاسداران انتقال یافته اند.

مراجع قضائی و امنیتی تاکنون به طور رسمی اتهامات این پنج جوان کرد را اعلام نکرده و از هر نوع هیچ نوع اظهار نظری در مورد آنان و جلسه رسیدگی به اتهامات نسبت داده شده خودداری کرده اند.

این پنج نفر با وجود اینکه سه ماه از زمان بازداشت شان می گذرد، هنوز اجازه ملاقات با خانواده و وکلایشان را نداشته اند. درمیان آنها هوشیار احمدی 19 ساله که مبتلا به بیماری دیابت است، در تمام مدت حبس و شکنجه، از هر گونه امکان دسترسی به دکتر و دارو محروم بوده است.

خانواده این جوان نوزده ساله که تاکنون امکان ملاقات با فرزند شان را نیافته اند به شدت نگران وضعیت او هستند اما کماکان مسئولان و مراجع قضائی استان کردستان پاسخی به آنان نمی دهند. آنها می گویند فرزندشان هرگز هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و بی گناه است.

گفتنی است تاکنون 12  زندانی کرد که به اتهام فعالیت های مسالمت جویانه مدنی دستگیر شده اند، در دادگاه انقلاب به اتهام محاربه محاکمه و به اعدام محکوم شده اند.