مخالفان برجام: لاریجانی اطلاعات غلط داد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادامه‌ جنجال‌ها بر سر توافق هسته‌ای

نحوه تصویب طرح مجلس شورای اسلامی درباره برجام، هم‌چنان مورد اشاره و اعتراض اصول‌گرایان است. گروهی که از انتساب این پرونده به آیت‌الله خامنه‌ای ناراضی‌اند، روش کار علی لاریجانی در مدیریت مجلس برای تصویب این طرح را مورد انتقاد قرار داده‌اند و در نهایت معتقدند این طرح با ارائه اطلاعات اشتباه به نمایندگان تصویب شده است.

یکی از مهم‌ترین مسایلی که در این زمینه مورد اشاره قرار می‌گیرد، جلسه مشترکی است که میان علی لاریجانی، علی‌اصغر حجازی و علی شمخانی یک روز پیش از برگزاری جلسه علنی مجلس برای تصویب طرح برجام، برگزار شد. برخی نمایندگان مجلس به نقل از علی لاریجانی، خبر از برگزاری این جلسه داده و حضور و سخنان یک عضو بلندپایه دفتر آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه را نشان‌دهنده عزم “کشور” برای تصویب این طرح توصیف کرده بودند.
گرچه برگزاری این جلسه نخستین بار توسط نمایندگان عضو جبهه پایداری - مهدی کوچک‌زاده و سپس حمید رسایی - و بعد از آن از سوی محمدرضا باهنر - نایب‌رئیس مجلس - مطرح شد، اما برخی از آن‌ها سپس برگزاری این جلسه را تکذیب و سخنان خود را ناشی از اطلاعات اشتباه دانسته بودند.
با این حال حسین سبحانی‌نیا - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس - به خبر آن‌لاین، وب‌سایت نزدیک به علی لاریجانی، به تکذیب برگزاری این جلسه واکنش نشان داد: “متاسفانه چند روزی است این بحث ها از ناحیه برخی دوستان مطرح شده است. اما نمی دانم برداشت آقایان از طرح این مسائل چیست؛ چراکه نمایندگان مجلس و حداقل آنهایی که با اکثریت قاطع به برجام رای دادند، در جریان ماوقع قضیه قرار دارند”.
در یکی از جدیدترین اظهارنظرها علی‌رضا زاکانی، نماینده مجلس و رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام درمجلس کفت که خبر برگزاری “این جلسه کاملا دروغ است و چنین جلسه ای تشکیل نشده است. من در جریان ماجرا بودم و چیزی که آقای باهنر گفته بود غلط بود. اطلاعات غلطی در صحن مجلس به خیلی ها از جمله آقای باهنر داده بودند”.
سبحانی‌نیا اضافه کرد که لاریجانی “در جلسه غیرعلنی و همچنین جلسات مختلف دیگر” اقدام به ارائه “توضیحات کاملی” به نمایندگان مجلس کرده و همین مساله موجب شد که نمایندگان مجلس به این جمع‌بندی برسند که “تصویب این طرح به مصلحت کشور است”.
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصویب برجام از سوی “شورای عالی امنیت ملی و شورای نگهبان” را نشان‌دهنده درست بودن اقدام مجلس توصیف کرد.
برگزاری این جلسه سه‌جانبه توسط مهدی کوچک‌زاده، از اعضای جبهه پایداری در مجلس، فاش شد. این نماینده مجلس مدعی شده بود که علی لاریجانی به وی گفته “کشور تصمیم گرفته” طرح یک فوریتی نمایندگان درباره برجام باید تصویب شود و سپس “آقای باهنر هم نزد من آمد و گفت: دیشب آقایان لاریجانی، حجازی و شمخانی جلسه داشتند و تصمیم گرفته شد این طرح تصویب شود”. گرچه علی لاریجانی در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده، دخالت آیت‌الله خامنه‌ای در تصویب این طرح را تکذیب کرده بود.
کوچک‌زاده چند ساعت بعد اما در صفحه اینستاگرام خود نوشت که تشکیل جلسه سه‌جانبه “صحت نداشته و کذب” است، گرچه “متاسفانه این ادعا و نظایر آن که در جلسه غیرعلنی روز یاد شده ابراز شد، در آرای نمایندگان تأثیر گذاشت که به نظرم قابل رسیدگی بیشتر می‌باشد”.
حمید رسایی - از نمایندگان منتقد برجام - نیز در گفت‌وگو با وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، خبر از آن داده بود که لاریجانی در جلسه غیرعلنی پیش از تصویب برجام “دو پهلو سخن می‌گفت”، به این معنا که “هم می‌گفت که من نمی‌خواهم بگویم رهبری نظرشان این است و هم طوری صحبت می‌کرد که در شورای عالی امنیت ملی به جمع‌بندی این طرح دوفوریتی رسیده‌ایم”.
رسایی همچنین اضافه کرد که لاریجانی در پایان سخنان خود “گفت که چند روز قبل آقای حجازی با من تماس گرفت و گفت که چرا مجلس زودتر تکلیف برجام را مشخص نمی‌کند”. رسایی افزود: “ببینید این حرف روی ذهن مخاطب چه تاثیری می‌گذارد. خصوصا وقتی یک عده‌ای هم در کف مجلس راه بروند و بگویند با دفتر چک شده نظر دفتر این است، نظر رهبری این است”.
رهبر جمهوری‌اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان پیرامون نظر خود درباره برجام گفته بود: “من در مورد نحوه‌ی بررسی و اینکه آن را رد کنند یا تصویب کنند هیچ توصیه‌ای به مجلس ندارم و این، نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند”. پس از آن و به دنبال انتشار نقل‌قول‌هایی پیرامون نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره برجام نیز دفتر او اطلاعیه‌ای صادر کرده و در آن با اشاره به مواضع اتخاذ شده از سوی او در چند سخن‌رانی، اعلام کرده بود: “انتساب هر مطلبی که خارج از این چارچوب باشد، فاقد اعتبار است”.
از سوی دیگر سخنان روز دوشنبه علی لاریجانی که پرونده هسته‌ای را “پرونده رهبری” تصویب کرده بود، با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شد. علی‌رضا زاکانی انتساب پرونده هسته‌ای و برجام به آیت‌الله خامنه‌ای را “ظلم مضاعف” توصیف کرد و با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر عدم دخالت در جزییات، گفت: “باید مسئولیت برجام را روحانی و لاریجانی بپذیرند”.
هم‌زمان حمید رسایی، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به سخنان جدید لاریجانی، اقدام به انتشار بخش‌هایی از متن سخن‌رانی چند ماه پیش وی در قم کرد و نوشت: “چند ماه قبل بود که آقای لاریجانی در قم، منتقدان برجام را با این سخنانش نواخت: چرا خلاف واقع می‌گویید! اگر خودتان مشکل دارید چرا پشت سر رهبری پنهان می‌شوید؟ رهبری صراحتا فرموده‌اند که حرف من در همه‌جا یکی است. بله، حرف ایشان در همه‌جا یکی است. برای همین هم ما می‌گوییم وقتی ایشان گفته‌اند من در خصوص بررسی برجام، نظری به مجلس نمی‌دهم، چرا از نام ایشان در جلسه غیرعلنی خرج کردید؟”
رئیس مجلس نهم روز دوشنبه در یک‌ سخن‌رانی و پس از آن‌که با انتقادهایی درباره نحوه برخورد مجلس و او با برجام مطرح شد، گفته بود: “من در رسیدگی به پرونده هسته‌ای دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده رهبر معظم انقلاب است”.
افشای برگزاری جلسه سه‌جانبه میان علی لاریجانی، علی شمخانی و علی‌اصغر حجازی پیش از تصویب طرح در مجلس اما موجب شد که دفتر آیت‌الله خامنه‌ای بار دیگر بیانیه‌ای در این زمینه صادر کند. این بیانیه از “اطلاع‌رسانی و بیان مطالب غلط و مغشوش مبنی بر نقش مستقل برخی از مسئولین دفتر” رهبر ایران در جریان بررسی طرح برجام انتقاد کرده و آن‌ها را “خلاف واقع و فاقد اعتبار” توصیف کرده بود.
در تحولی دیگر وب‌سایت رجانیوز - نزدیک به جبهه پایداری - با انتشار تحلیلی، از علی لاریجانی خواست که مسئولیت خود در تصویب برجام را بپذیرد و خطاب به او نوشت: “مشخص نیست هدف اصلی رییس مجلس از بیان اینکه برجام «پرونده رهبری» است چیست و با کدام منطق بیان شده است؟ آیا آقای لاریجانی به عنوان رییس قوه مقننه کشور از اظهارات علنی رهبر انقلاب در این راستا و تاکید ایشان بر عدم مداخله در جزییات مذاکرات خبر ندارد؟ یا قرار است توافق وین که شامل نقض قطعی بسیاری از خطوط قرمز رهبر انقلاب است و روند بررسی آن نیز در مجلس با حواشی بسیار صورت گرفت، در نهایت به اسم رهبر انقلاب تمام شود تا در آینده مسببان اصلی این توافق چه در مجلس و چه در دولت، راه فرار از پاسخگویی نسبت به عوارض خطرناک آن را برای خود مهیا کنند”.
حواشی تصویب برجام هم‌چنان ادامه دارد. چند ماه پیش آیت‌الله خامنه‌ای خواستار آن شده بود که در زمان بررسی برجام، کشور دچار دودستگی نشود، مساله‌ای که به نظر می‌رسد نه تنها در میان جناح‌‌های سیاسی، بلکه حتی در میان اعضای دفتر او نیز موجب دوپارگی شده است.