فقط دولت حق دخالت در انتخابات را دارد

نویسنده
شیرین کریمی

» وزارت کشور علیه دستگاه قضائی

سه هفته پس از آنکه رئیس قوه قضائیه با امضای بخشنامه ای از حق نظارت این نهاد بر انتخابات مجلس نهم خبر داده بود، وزارت کشور در مواضعی صریح چنین حقی را مخدوش دانست. همزمان رئیس دستگاه قضائی نیز گفت “شیطنت” رسانه ها سبب شده است تا تصمیم قوه قضائیه برای نظارت بر انتخابات اسفند امسال مطرح شود.

“احدی غیر از مجری و ناظر حق دخالت در انتخابات را ندارد.” این را رئیس ستاد انتخابات در وزارت کشور می گوید. صولت مرتضوی که ظهر دیروز برای “توجیه” مسئولین انتخاباتی استان های البرز، سمنان و قم سخنرانی می کرد، با انتقاد از “برخورد سلیقه ای” با قانون ( انتخابات)، ابراز امیدواری کرد انتخابات مجلس نهم نیز موجب “فخر و مباهات” جمهوری اسلامی شود. آخرین “فخر” دولت احمدی نژاد به برگزاری انتخابات 22 خرداد سال 88 باز می گردد؛ انتخاباتی که مخالفان نام “کودتا” بر آن نهادند و باعث خیزش خیابانی میلیون ها شهروند در اعتراض به جابجایی گسترده آرا و متعاقبا کشتار آنان در تظاهرات خیابانی شد.

حالا معاون سیاسی وزارت کشور می گوید منتصبان محمود احمدی نژاد در وزارت کشور در “مقام اجرا” باید “امانت مردم را مانند شیره جان” نگه داری کنند و اجازه ندهند “اعتماد عمومی مخدوش” شود.

وی این سخنرانی را در تالار معصومیه قم ایراد کرد؛ همان شهری که یک ماه پیش شاگردان آیت الله مصباح یزدی ـ– پدر معنوی سابق دولت ـ– در قامت اعضای جبهه پایداری سخنرانی کردند و از محمود احمدی نژاد خواستند در انتخابات 11 اسفند امسال “رای ندزدد”.مرتضی آقا تهرانی که تا چندی پیش از وی به عنوان “معلم اخلاق” دولت محمود احمدی نژاد یاد می شددر این راستا گفته بود: “اگر واقعا بنا دارید یک آدم خوبی به مجلس برود، رأی ندزدید، رأی نخرید و تقلب نکنید. به قول فوتبالی‌ها جر نزنید. رفوزه شدن مردانه خیلی بهتر از این است که آدم دروغکی قبول شود. ”

 

لاریجانی: شیطنت رسانه ها بود

ناظران می گویند مواضع صریح وزارت کشور در منتفی دانستن “دخالت” دیگر نهاد های نظام در روند اجرایی انتخابات، پاسخی به بخشنامه ای است که اول آذر از سوی رئیس دستگاه قضائی جمهوری اسلامی منتشر شد؛ بخشنامه ای که بر اساس آن آیت الله صادق لاریجانی به دادستان کل کشور مسئولیت اداره ستاد “ویژه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی” را داده بود.

 بر اساس بخشنامه مذکور، در هر مرکز استان باید “ستاد ویژه ای” تشکیل شود تا به طور مستمر ضمن “پایش” فعالیت های انتخاباتی، وقوع “جرایم انتخاباتی” را پیش بینی و پیش گیری کند. مسئولیت این ستاد ها بر عهده “روسای کل دادگستری” مراکز استان هاست.

گرچه روز چهارشنبه همزمان با اعلام مواضع وزارت کشور که این بخشنامه را زیر سئوال می برد، آیت الله لاریجانی نیز تمهید عقب نشینی را لازم دید. وی در جلسه ای با مسئولان عالی قضایی، به “ نقل قول های نادرست” برخی رسانه‌ها مبنی بر برنامه دستگاه قضایی به “دخالت در روند انتخابات” اشاره کرد و آن را “شیطنت آمیز” خواند. وی بدون توضیح شفاف پیرامون بند های بخشنامه ای که تنها 23 روز از صدور آن می گذرد، اعلام کرد: “وظیفه نظارت بر انتخابات تنها برعهده شورای نگهبان و وظیفه اجرا بر عهده هیات های اجرایی و وزارت کشور است و دستگاه‌های دیگر از جمله قوه قضاییه حق ورود در روند نظارت و اجرا را ندارند.”

آیت الله لاریجانی که بار ها برای عقب نشینی از مواضع خود، تدبیر را در انداختن گناه به دوش رسانه ها دیده است، دیروز از یاد برد که بگوید خود در بخشنامه ای به غلامحسین محسنی اژه ای ماموریت داده تا در انتخابات پارلمانی امسال، ضمن هماهنگی با ناظران شورای نگهبان و هیات های اجرایی، بر سلامت انتخاباتی که قرار است دولت محمود احمدی نژاد برگزار کننده آن باشد” نظارت” کند. گفتنی است در سه دهه اخیر مسئولیت بررسی و تایید سلامت انتخابات بر عهده شورای نگهبان بوده و این نخستین بار بود که دستور تشکیل ستاد ویژه ای برای مقابله با تقلب های انتخاباتی داده می شد.

لاریجانی در اظهارات روز گذشته اش بدون اشاره به مختصات “نظارتی” بخشنامه ای که خود آن را امضا کرده است، خاطرنشان کرد: “در ماده 17 قانون انتخابات و خارج از بحث نظارت بر انتخابات و اجرای آن که هرکدام مسئول خاص خود را دارد، به وظایف دستگاه قضایی در انتخابات اشاره شده و آمده است که محاکم صالحه قضایی موظفند به تخلفات و جرایم انتخاباتی به صورت فوری و خارج از نوبت رسیدگی کنند.”

 

غیبت جنبش سبز در انتخابات

 پس از خیزش جنبش سبز در اعتراض به مخدوش شدن “نهاد انتخابات” در سال 88، و ایجاد شکاف شدید میان آیت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد در بهار امسال، حالا راست گرایان منتقد دولت با یک پارادوکس برای بیان مواضع خود در خصوص انتخابات پیش رو مواجه هستند. آن ها از سویی دولت را متهم می کنند که با تغییر فرمانداران وفادار، خرید رای و حتی خرید نمایندگان ولی فقیه ( امامان جمعه) می کوشد نتایج انتخابات را به نفع خود تصاحب کنند و از سویی می دانند سخن گفتن از انتخاباتی توامان با تقلب معنایی جز تایید مواضع شهروندان، نیروهای سیاسی و رهبران جبش سبز نخواهد داشت. آن هم در شرایطی که احزاب و چهره های سیاسی نزدیک به جنبش 22 خرداد و دوم خرداد صراحتا اعلام کرده اند، در انتخابات غیر آزاد شرکت نخواهند کرد.

روز سه شنبه، یک روز بعد از انتشار مصاحبه ای از مصطفی تاجزاده -ـ عضو زندانی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ـ– که رهبر جمهوری اسلامی را “مسئول درجه اول برگزاری انتخابات فرمایشی و رسوا” معرفی می کرد، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات طی بیانیه‌ای اعلام کرد در انتخابات پارلمانی نه تنها هیچ “فهرست انتخاباتی” ارائه نمی‌دهد بلکه از هیچ کاندیدایی نیز اعلام حمایت نخواهد کرد؛ موضعی که باعث شد روزنامه کیهان از این جبهه به عنوان “طیف افراطی اصلاح طلبان” نام ببرد و بنویسد آن‌ها “شیوه چراغ خاموش و موتور روشن” را درپی گرفته‌اند.

در این بیانیه خطاب به “مسئولان انتخابات” نوشته شده است که آن‌ها “‌می‌گویند اگر اصلاح طلبان توبه هم بکنند توبه آن‌ها پذیرفته نیست.”

 این بخش از بیانیه پاسخی به مواضع هفته گذشته آیت الله مهدوی کنی بود؛ کسی که از او به عنوان “مسئول اتحاد اصولگرایان” یاد می شود. او در یک مصاحبه تصریح کرده بود اگر اصلاح طلبان به “تقدس آیت الله خامنه ای” اعتقاد داشته باشند می توانند در انتخابات شرکت کنند. او به نقل از رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “ایشان گفتند اگر اصلاح طلبان آمدند و اقرار به اشتباه کردند، مسئله‌ای نیست، ولی نه اینکه بگویند ما می‌خواهیم بیاییم در انتخابات و از نان پخته شده استفاده کنیم. بیایند و بگویند ما در برهه‌ای اشتباه کردیم و حالا هم فهمیده‌ایم و دیگر نمی‌خواهیم آن اشتباهات را تکرار کنیم.”

دبیر کل جامعه روحانیت مبارز همچنین میرحسین موسوی ـ از رهبران محصور جنبش سبز ـ را به دلیل اینکه به “تقدس ولایت آقای خامنه ای” اعتقاد ندارد سرزنش کرده و گفته بود: “آقای میرحسین را از نظر اقتصادی یک آدم سوسیالیست می‌دانم؛ ایشان به آقای خامنه‌ای اعتقاد ولایی ندارد. ولایت آقای خامنه‌ای مثل ولایت بوش و مائوتسه تونگ نیست. مردم آنجا هم آنها را رهبر می‌دانند، ولی ما آقای خامنه‌ای را به معنای عام و آنچه که در دنیا مرسوم است، رهبر نمی‌دانیم، بلکه می‌گوییم ایشان نائب امام زمان«عج» است و نوعی تقدس برای این جایگاه قائلیم. این تقدس، در نظام ما کارساز است و آقای میرحسین به این اعتقاد ندارد.”

 

خاتمی: نشانی از شرایط انتخابات نیست

گفتنی است چند روز پیش محمد خاتمی در دیدار با اعضاء انجمن اسلامی معلمان، خاطرنشان  کرده بود: “نشانی از فراهم آمدن شرایط انتخابات نمی بینیم”

محمد خاتمی که از پاییز سال 89 چندین بار شرایطی همچون آزادی زندانیان سیاسی، آزادی رهبران جنبش سبز، وجود رسانه ها و احزاب آزاد و همچنین “امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد” را به عنوان پیش شرط های حضور جنبش سبز در انتخابات اعلام کرده همچنین در سخنانی که به نظر می رسد مخاطب آن نهادهای نظامی هستند گفته است: “طبیعی است ما هم خواستار ‏شرکت همگان در انتخابات سالم و آزاد هستیم، ولی امروز متأسفانه ‏نهادهای نظارتی و دارای اشراف بر انتخابات جناحی هستند و جناحی ‏عمل می کنند و نهادهایی که رسالتشان دفاع از اصل انقلاب و تمامیت ‏ارضی و امنیت است و نباید در امور سیاسی دخالت کنند این اصل را ‏رعایت نمی کنند و با همه سوابق درخشانی که دارند امروز طوری شده ‏است که نظر مردم نسبت به آنان عوض شده است و این باعث تأسف ‏فراوان است.‏”