مصلحی گفت مأموران مقصّر بودند

نویسنده
حسین محمدی

» روایت علی مطهری از مرگ هاله سحابی

هم‌زمان با نقل قول علی مطهری از وزیر اطلاعات درباره مقصر بودن ماموران امنیتی در مرگ هاله سحابی، یک سایت نزدیک به نهضت آزادی خبر داد که مقامات قضایی با اظهار عجز برای جمع آوری شواهد کافی، مرگ هاله سحابی را بنا به شواهد موجود طبیعی دانسته‌اند.

هاله سحابی، فرزند عزت‌الله سحابی، در مراسم تشییع جنازه پدر خود، بر اثر درگیری‌هایی که میان مشایعت کنندگان و ماموران امنیتی به وجود آمد، جان سپرد در حالی که برای این مراسم از زندان به مرخصی آمده بود.

اکنون علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس اعلام کرده است که “درباره مرگ هاله سحابی از وزیر اطلاعات سئوال کردیم که به کمیسیون آمده و توضیحاتی را ارایه بدهد و قرار بر این شد که سی دی را به ما داده و ما آن را مشاهده و بعد اظهارنظر کنیم و در صحن علنی اعلام شود نباید از این‌گونه مسایل گذشت”.

وی همچنین اضافه کرده بود: “حرف این بود که نمی‌خواستند وی از دنیا برود و آنچه اتفاق افتاده بی‌توجهی مامور بوده است و اگر مامور خطایی انجام داده باید برای مردم توضیح داده شود و از مردم عذرخواهی شود. آنقدر نترسید و قداست بیجا برای نظام ایجاد نکنید، اگر بگوییم که اشتباه کرده‌ایم نظام آسیب نمی‌بیند”.

پس از مرگ هاله سحابی، افرادی که در مراسم حضور داشتند، برخورد ماموران و سپس درگیری با هاله سحابی را علت اصلی مرگ وی اعلام کرده بودند.

احمد منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری، همان زمان گفته بود: “من در دو سه متری خانم سحابی بودم. درگیری سر جنازه بود و یکباره با فریاد پزشک بیارید و… متوجه شدم که ایشان افتاده اند بالای سرشان رفتم روی زمین افتاده بودند و کسانی که شاهد بودند میگفتند یکی از ماموران عکس عزت الله سحابی را از دست ایشان گرفته، پاره کرده و بعد به او ضربه ای زده و خانم سحابی را زمین انداخته است. ماموران می خواستند جنازه را سوار آمبولانس کرده و ببرند و جوانانی که زیر جنازه بودند اجازه نمی دادند و درگیری شده بود و به این قضیه منتهی شد”.

مقامات قوه قضاییه اما آن زمان جان باختن هاله سحابی را “طبیعی و بر اثر سابقه بیماری قلبی، گرمای هوا و شوک ناشی از مرگ پدر” دانسته بودند.

اما اکنون علی مطهری به نقل از حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات می‌گوید که ماموران امنیتی “نمی‌خواستند او از دنیا برود و آنچه اتفاق افتاده، بی توجهی مامور بوده است”.

این جملات از زبان حیدر مصلحی در حالی توسط علی مطهری نقل شده است که مقامات قضایی به خانواده هاله سحابی گفته‌اند: “نیروهای انتظامی و امنیتی از دادن فیلم‌های خود که از صحنه مرگ هاله سحابی داشته‌اند، خودداری کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند ما بر اساس شواهد موجود مرگ ایشان را طبیعی می‌دانیم، مگر اینکه خود خانواده به دادگاه شاهد معرفی کند”.

پیکر هاله سحابی، شبانه تشییع شد. آن زمان یک شاهد عینی اعلام کرده بود: “انواع ماموران امنیتی، انتظامی، لباس شخصی و… را در آپارتمان 100 متری هاله ریخته بودند ما نشسته بودیم آنها مدام می گفتند باید همین امروز هاله را دفن کنید بعد از ظهر پیکر هاله را از منزل آوردیم سوار آمبولانس کنیم که جلوی منزل، جسد را گرفتند و با خود بردند تا ساعت ها نمی دانستیم کجاست. بعد گفتند برای پزشکی قانونی برده بودند کهریزک. نزدیک غروب برگرداندند. شب در غسالخانه کوچک قبرستان که نور نداشت شستند و اینقدر شرم آور بود که غسالخانه تاریک را با نور چراغ های ماشین روشن میکردند و دو پروژکتور نیز آوردند که قبرستان تاریک را روشن کنند و… همه اینها نشان میدهد که ایست قلبی عادی نبوده و از چه می ترسند”.

پس از مرگ هاله سحابی، هدی صابر و امیرخسرو دلیرثانی، دو زندانی سیاسی در بند 350 زندان اوین، اعلام کردند که در اعتراض به مرگ وی دست به اعتصاب غذا خواهند زد. اعتصاب غذایی که در نهایت منجر به مرگ هدی صابر، دیگر فعال ملی – مذهبی شد.