پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

مگس ها در بهار رم

 

 

پاسخ به تاریخ

نویسنده: محمد رضا پهلوی

مترجم: حسین ابوترابیان

ناشر: زریاب

تعداد صفحه: ۴۶۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۱

پاسخ به تاریخ (به فرانسوی: Réponse à l «histoire) (به انگلیسی: Answer to History: The Shah» s Story) نام کتاب خاطراتی نوشته محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران است که در اصل به زبان فرانسه و پس از وقوع انقلاب (۱۳۵۸) نگاشته‌شده‌است. این کتاب بعداً به زبان انگلیسی و زبان فارسی برگردانده‌شد.

 

 

طرد اجتماعی

نویسنده: سیداحمد فیروزآبادی - علیرضا صادقی

ناشر: جامعه‌شناسان

تعداد صفحه: ۳۱۲

سال انتشار: ۱۳۹۲ - دوره چاپ: ۱

واژه “طرد” به این معناست که کسی یا چیزی توسط دیگری رانده شده است. طرد اجتماعی نیز به‌معنای محروم شدن از مشارکت در نهادهای اجتماعی و نقض حقوق انسانی و مدنی تعریف شده است؛ و به تعریف دیگر طرد اجتماعی به‌معنای فرایند جدایی و گسست از بازار کار، اجتماعات و سازمان‌های اجتماعی است.

ایدۀ طرد ­اجتماعی که اکنون نیز مورد استفاده سیاستمدران نیز قرار می‌گیرد اما برای نخستین‌بار از سوی جامعه­‌شناسان و برای اشاره به منابع نوین نابرابری مطرح شد؛ اکثر پژوهشگران اروپایی ترجیح می‌­دهند به‌جای مفهوم زیرطبقه از مفهوم طرد اجتماعی استفاده ­کنند. اصطلاح زیرطبقه اغلب برای توصیف بخشی از جمعیت به‌کار می‌­رود که در پایین­‌ترین لایه­ساختار طبقاتی قرار دارند. استانداردهای زندگی اعضای زیرطبقه بسیار پایین‌تر از اکثریت مردم جامعه است.

 

 

بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ ۱۱

نویسنده: داوود علی بابایی

ناشر: امید فردا

تعداد صفحه: ۶۴۷

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

ادامه ریاست جمهوری آیت الله سیدعلی خامنه‌ای و نخست وزیری میرحسین موسوی

مجموعه “۲۵ سال در ایران چه گذشت؟” شامل چندین جلد می‌باشد که جلد یازدهم آن هم اکنون در اختیار دانش پژوهان و اهل تحقیق قرار می‌گیرد.

در این مجموعه نویسنده سعی نموده است بدون گرایشات فردی و گروهی و بیطرفانه با توجه به منابع و مآخذ و مشاهدات خود یک تاریخ سیاسی کامل را از دوران بعد از انقلاب به رشته تحریر در آورد.

 

گریخته

نویسنده: مارسل پروست

مترجم: مهدی سحابی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۳۵۴

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۳

گریخته مجلد، ما قبل آخر در جستجوی زمان از دست رفته است و با انتشار آن به تکمیل این اثر عظیم نزدیک می‌شویم. در پی اسیر که کتاب آلبر تین، کتاب عشق و حسادت بود، مجلد حاضر کتاب مرگ و فراموشی است، شرح واپسین لحظه‌های ویرانگر زمان پیش از توصیف آواره‌های ن‌هایش در زمان باز یافته و پیش از پیروزی پایانی انسان آفریننده.

گریخته همچنان کتابی است که از همه مجلدات دیگر جستجو فی لبداهه‌تر است، هر چند که حاوی کاونده‌ترین و نافذ‌ترین صفحاتی است که شاید در همه ادبیات جهان درباره برخی از دور دست‌ترین و ژرف‌ترین زاویه‌های روان بشری نوشته شده است.

مارسل پروست درباره کتاب حاضر گفته است: «به گمانم بهترین صفحاتی که نوشته‌ام.» آیا چنین ستایشی از زبان پروست درباره کتابی، حتی اگر نوشته خودش باشد بس نیست؟

 

 

مرده‌های بی‌کفن و دفن

نویسنده: ژان پل سار‌تر

مترجم: قاسم صنعوی

ناشر: کتاب پارسه

تعداد صفحه: ۱۴۶

سال انتشار: ۱۳۹۲ - دوره چاپ: ۱

نمایشنامه “مرده‌های بی‌کفن و دفن” داستان گروهی از پارتیزان‌های فرانسوی در جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند که در پی یک عملیات توسط پلیس دستگیر شده و مورد شکنجه و بازجویی قرار می‌گیرند تا سرکرده خود را به اصطلاح “لو” بدهند، اما آن‌ها با تحمل شکنجه‌های سخت، اعتراف نمی‌کنند، چرا که اعتقاد دارند اگر کلامی از رییس و سرکرده خود بگویند، دچار شکستی با حقارت و خواری شده‌اند.

سار‌تر در مجموع آثار ادبی خود به دنبال تبیین فلسفه اگزیستانسیالیسم بود. این مساله به ویژه در نمایشنامه‌های معروفش چون “مرده‌های بی‌کفن و دفن” و “شیطان و خدا” قابل مشاهده است.

 

سر گیجه

نویسنده: ژوئل اگلوف

مترجم: موگه رازانی

ناشر: کلاغ

تعداد صفحه: ۱۰۱

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱

کتاب “سرگیجه” اثری داستانی از ادبیات معاصر فرانسه است که با ترجمه موگه رازانی از سوی انتشارات کلاغ منتشر شده است.

“سرگیجه” عنوان برگزیده سی و یکمین دوره جایزه کتاب “فرانس ان‌تر” را برای ژوئل اگلوف نویسنده آن به ارمغان آورد.

این کتاب روایت مردی است که در خانه مادر بزرگش زندگی کرده و در یک کشتارگاه کار می‌کند. او در زمان کارش که هیچ علاقه‌ای به آن ندارد به زن آموزگاری فکر می‌کند که هر هفته با شاگردانش برای بازدید از کشتارگاه می‌آمد، اما ناگهان هرگز دیگر به آنجا بازنگشت.

 

 

مگس‌ها

نویسنده: ژان پل سار‌تر

مترجم: قاسم صنعوی

ناشر: کتاب پارسه

تعداد صفحه: ۱۷۴

سال انتشار: ۱۳۹۲ - دوره چاپ: ۱

داستان از جایی آغاز می‌شود که اورست، پسر آگاممنون، که از مرگ رهایی یافته است، به خونخواهی پدر به شهر آرگوس بازمی گردد.این بار سار‌تر در این نمایشنامه با دستمایه قرار دادن یک روایت تاریخی از اساطیر یونان، آزادی و اختیار بشریت را که اصل اساسی مکتب اگزیستانسیالیسم است به انسان‌ها یادآوری می‌کند. داستان آگاممنون، پادشاه مقتدر آرگوس و ملکه کلیتمنس‌تر. یک درام یونانی که شاید برای خیلی‌ها یادآور شاهکار شکسپیر، هملت، باشد. ملکه کلیتمنس‌تر با همدستی معشوقش، اژیست، پادشاه را می‌کشند و فرزند ارشدش، اورست، را به مامورانی می‌سپارند تا سربه نیستش کنند و شاهدخت، الک‌تر، را به کنیزی در کاخ نگه می‌دارند.

 

بهار رم

نویسنده: امانوئل روبلس

مترجم: عباس پژمان

ناشر: رود

تعداد صفحه: ۲۵۶

سال انتشار: ۱۳۹۲ - دوره چاپ: ۱

داستان کتاب گزارش زندگی خلبانی است که با سقوط هواپیمایش حوادث خطیری را پشت سر می‌گذارد. “سنت رز” خلبان بمب افکن B۲۶ از پایگاه “ویلا چیدرو” مامور حمله به مخزن مهم سوخت “رماخت” در آلمان است. هواپیمای او در مقابله با آتش ضدهوایی دچار سانحه می‌شود.

 

 

 

دزیره

نویسنده: آن ماری سلینکو

مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی

ناشر: افق

تعداد صفحه: ۱۱۷۲

سال انتشار: ۱۳۹۲ - دوره چاپ: ۱

دزیره نام رمانی است اثر آن ماری سلینکو که ماجرای زندگی دزیره کلاری همسر شارل چهاردهم ومادر اسکار اول را از زبان خودش شرح می‌دهد.

داستان به صورت خاطراتی که دزیره آن‌ها را در دفتر اهدایی از سوی پدرش یادداشت می‌کند، نگاشته شده است و ماجرا از زبان اول شخص نقل می‌شود. این رمان در مجموع اطلاعات خوبی را در باره زندگی دزیره کلاری و شخصیتهای همعصر او در صحنه فرانسه و وضع انقلاب فرانسه به دست می‌دهد.