سپاه، نگران شورش گرسنگان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نماینده ولی فقیه: مردم باید شرایط را درک کنند

با افزایش مشکلات اقتصادی جمهوری‌اسلامی، علاوه بر نگرانی‌های گذشته، اکنون بعضی از مقام‌های سپاه پاسداران نگران “فتنه اقتصادی” شده و خواستار آن هستند که مردم “شرایط حساس نظام” را درک کنند.

علی سعید، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، با اشاره به تحریم‌های اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی، مذاکره با آمریکا را “باعث شکستن اراده مردم” دانسته و گفته است: “کشور ما در زمان حاضر در شرایط حساسی قرار دارد و مردم باید این شرایط را بخوبی درک کنند”.

در همین حال یدالله جوانی، مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه و مسوول سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران، با توصیف کردن وضعیت امروز کشور به “جنگ اقتصادی” از “توده‌های مردم” به عنوان اهداف اصلی این جنگ نام برد و گفت: “آمریکا در سه جنگ قبلی خود علیه جمهوری اسلامی ایران بازنده بود و در چهارمین جنگ سعی دارد با ایجاد اختلال در نظام اقتصادی و فشارهای اقتصادی از طریق تحریم و مطرح کردن بحث مذاکره با ایران به صورت دو‌جانبه، پیروز این میدان باشد. ما در ایستگاه آخر هستیم و این آخرین تیر دشمن است که ما باید از این مرحله با موفقیت عبور و برای پایان دادن به آن نباید عقب‌نشینی کنیم و تسلیم شویم چرا‌که تسلیم به معنی عبور از اصل انقلاب اسلامی و تسلیم در برابر دشمن است پس باید با اقتصاد مقاومتی از این مرحله نیز عبور کنیم”.

جوانی همچنین با هشدار دادن نسبت به امکان بروز اعتراض در کشور به دلیل مشکلات اقتصادی، این‌گونه اظهارنظر کرده است: “دشمنان با ترسیم این نقشه‌ها به‌دنبال ایجاد بحران اجتماعی، اغتشاش و به مخاطره انداختن امنیت ملی در ایران هستند تا واقعه تلخ سازش با استکبار رخ دهد”.

این برای چندمین بار است که مقام‌های جمهوری اسلامی نسبت به امکان بروز اعتراض به دلیل گرانی‌ها و مکشلات اقتصادی هشدار می‌دهند. پیش از این یک بار در نیشابور به دلیل گرانی و کمبود اجناس و یک بار نیز در بازار تهران، به دلیل بالا رفتن تصاعدی نرخ ارز، کشور شاهد اعتراض‌هایی بود.

پیش از این محمد شعبانی، جانشین مجتمع دانشگاهی امام حسین که وابسته به سپاه پاسداران است، با هشدار نسبت به وقوع “فتنه جدید” گفته بود: “فتنه گذشته فتنه‌ای سیاسی بوده و از انتخابات به بهانه تقلب آغاز شد… فتنه آینده مشکوک بوده و ممکن است از کف خیابان‌ها آغاز شده و به انتخابات برسد”.

نگرانی‌های سران سپاه پاسداران از امکان وقوع اعتراض‌های اقتصادی، باعث شده است که این نهاد نظامی – امنیتی، در سال جاری، بیش از بیست مانور مختلف – که بسیاری از آن‌ها نیز درون شهری و برای مقابله با اعتراض‌ها بوده – برگزار کند.

مرداد ماه سال جاری، جمعی ز مردم نیشابور در اعتراض به گرانی‌ها اقدام به تظاهرات کرده بودند. همان زمان برخی از مسوولان نسبت به حرکات این چنین هشدار داده بودند. از آن جمله می‌توان به خضرالله موسوی٬ دادستان عمومی و انقلاب نیشابور، اشاره کرد که در این زیمنه گفته بود: “ما انقلاب نکردیم برای نان و آب و این در شان مردم نیشابور نیست که برای یک یا دو عدد مرغ به خیابان‌ها بیایند و علیه مسئولان شعار بدهند. خدا نکند روزی برسد در شعار و عمل بخواهید حرکاتی را انجام دهید که در مقابل نظام و مسئولین عالی نظام قرار بگیرید”.

پس از این اعتراض‌ها، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس خبر از آن داده بود که “مسوولان دولتی” برای “برطرف کردن نارضایتی‌های مردم از گرانی‌های اخیر و جلوگیری از تبدیل شدن آن به مسایل امنیتی” در مجلس حاضر شده و به سوالات آنان پاسخ داده‌اند.

همان زمان سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد، نیز در دیدار با مسوولان رسانه‌ها، خواستار “امیدبخشی” به جامعه شده و از آن‌ها خواست که از “بزرگنمایی مشکلات و چالش‌های اقتصادی” بپرهیزند و به “ترویج گفتمان اقتصاد مقاومت” بپردازند.