رحیمی: به نام خدا، رهبر و احمدی نژاد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» مسابقه تملق در دولت به اوج رسید

محمد رضا رحیمی به دنبال آن که در یک سخنرانی رسمی نام خدا، رهبری و احمدی نژاد را کنار هم آورد، با انتشار بیانیه ای عذرخواهی کرد و آن را به دلیل فشردگی برنامه ها دانست اما منقدان معتقدند تملق گویی دولتیان از یکدیگر به یک فرهنگ در دوران احمدی نژاد تبدیل شده تا جایی که حلقه نخست دولت در تریبون های عمومی و احکام انتصاب ها، همدیگر را معجزه هزاره سوم، اولیا الهی، انسان کامل و ماورا بشر لقب می دهند.

معاون اول احمدی نژاد طی یک سخنرانی در حاشیه افتتاح کارخانه سیمان در جملاتی عجیب، کم سابقه و اغراق آمیز، سخن را اینگونه آغاز کرد: “به نام خدا و به نام مقام معظم رهبری و به نام رییس جمهور”.

محمدرضا رحیمی گرچه در متن پوزش خود که نخستین عذرخواهی در دولت های اول و دوم احمدی نژاد محسوب می شود، نوشته” تاکید می‌نماید که اشتباه لفظی و سهوی مذکور به دور از هر نوع انگیزه و قصد اغراق‌گویی و ناشی از فشردگی و تغییر ناگهانی برنامه‌ها بوده است” اما وی تملق گویی وی از روسای دولت سابقه ای طولانی دارد از زمانی که در مقام استاندار هاشمی رفسنجانی را سردار فخرافرین خواند تا وقتی در مقام ریاست دیوان محسابات کشور گفت: “اگر خدا می خواست پیامبری را مبعوث کند، بی شک این بار رسولش احمدی نژاد بود.” رحیمی که به نوشته رسانه های جناح راست متهم ردیف اول پرونده اختلاس بیمه ایران است، سه سال پس از اعلام آن جملات به جایگاه معاون اول رییس دولت رسید.

مدتی بعد از رحیمی این محمدعلی رامین مشاور امور هولوکاست احمدی نژاد بود که رفتار رییس دولت نهم را در یک نشست دانشجویی “پیامبر گونه” عنوان کرده بود: “مردم در انتخابات ریاست جمهوری نهم کمر احزاب را شکستند. چون منتخب آنها مانند قبلی ها تحت سلطه قرار می گرفت مورد حمایت مردم نبود. احمدی نژاد شعار خدایی (مثل پیامبران) را محقق می کرد و مانند همه پیامبران با مشکلاتی روبرو شد و سیل جوک های اراذل و اوباش به سمت او روانه شد. هدف تمام پیامبران این است که برای عدالت و قسط قیام کنند.”

محمدعلی رامین پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 برای یک سال به عنوان معاون مطبوعاتی دولت دهم منصوب شد و در سال جاری نیز برای مدتی به اتهام جاسوسی در بازداشت بود.

توصیف های پیامبرانه از احمدی نژاد در دولت نهم همزمان بود با انتشار کتابی به نام “احمدی نژاد، معجزه هزاره سوم” از سوی فاطمه رجبی همسر غلامحسین الهام نخستین سخنگوی دولت.

با این حال ادبیات تملق گونه دولتیان به خصوص در میان حلقه نخست معروف به جریان انحرافی، پس از اعلام رای 24 میلیونی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم تغییر قابل توجهی داشته به قول یکی از نمایندگان شان اطرافیان احمدی نژاد گاهی تا حد یک قدیس بالا می رود.

محمود احمدی نژاد و دیگر اعضای دولت همواره اسفندیار رحیم مشایی – که اصولگرایان او را لیدر جریان معروف به انحرافی لقب می دهند، را به عنوان انسانی کامل معرفی می کنند که نماز شب او ترک نمی شود و در شبانه روزی یک تا دو ساعت می خوابد.

عباس امیری رییس شورای فرهنگی دولت که در سال 90 و پس از قهر یازده روزه احمدی نژاد با رهبر ایران که گفته می شد عامل آن رییس دفتر احمدی نژاد بود، مشایی را صاحب تفکراتی “ناب”، “زلال” و “خالص” دانسته که و گفت که اگر او در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود، قطعاً رئیس‌جمهور بعدی ایران خواهد شد.

محمود احمدی نژاد در 16 مهرماه سال گذشته درباره مشایی گفت: “۲۵ سال است که مشایی را می شناسم و در این مدت نماز شبش ترک نشده، او همچون شهید بهشتی مظلوم است و شک ندارم خداوند مزد مظلومیت او را طوری خواهد داد که همه متحیر خواهند شد.”

استفاده از القاب و عناوین خاص و ادبیات تملق گونه در دولت دهم اکنون که عمر دولت به انتها نزدیک شده بیش از گذشته به چشم می خورد تا جایی که مورد انتقاد جدی اصولگرایانی است که زمانی ادعا می کردند وی مردمی ترین رییس دولت تاریخ ایران است و روحانیونشان می گفتند در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 84 تا صبح نخوابیدند و برای پیروزی احمدی نژاد دعا کردند. و امام جمعه قم در خطبه اش می گفت که وزیران و مدیران احمدی نژاد را امام زمان معین کرده است.

 محمود احمدی نژاد خود در ارتقا دادن به تملق و اغراق از همه گوی سبقت ربوده است. چنان که وقتی می خواست حکمی بنویسد و ریییس دفتر خود را به مسئولیتی دیگر تعیین کند و در حقیقت امکان شرکت وی را در انتخابات آینده زمینه سازی کند، متنی رمانتیک مانند انشاهای مدرسه دخترانه سابق در هزار و 33 کلمه نوشت و در آن آورد: “اینجانب جنابعالی را انسانی موحد، مؤمن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزشهای الهی و آحاد مردم جهان و عمیقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند می شناسم و آشنایی و همکاری با شما را برای خود هدیه ای الهی و افتخاری بزرگ می شمارم.”

این حکم اما برای اصولگرایان حامی رهبر ایران گران آمد و به تحلیل محتوای پیام های نهفته در آن پرداختند؛ برخی آن را زیارتنامه انتخاباتی دانستند و برخی هم مدیحه سرایی. به اعتقاد امیر محبیان “خصوصیاتی که احمدی نژاد برای مشایی برشمرده، خصوصیات یک ولی خدا یا یک مرشد کامل است که برای اولیاء هم بیش از این نمی توان برشمرد.”

با این وجود بهمن شریف زاده از روحانیون حامی اسفندیار رحیم مشایی در تحلیلی متفاوت حکم جدید احمدی نژاد برای رییس دفتر سابق خود را “نوید مهر جهانی” عنوان کرد و گفت: “نایبان ولی عصر کارگزاران صدیق حضرتند که مردمان را در این مسیر، راهبری و ارشاد می کنند. جناب مشایی زندگی در سایه ولایت فقیه را تمرینی برای زندگی در دوره ولی و حجت خدا می داند؛ بنابراین اندیشه های جهانی مهندس مشایی، جهانی شدن به معنای پاک الاهی- انسانی را نوید می دهد که بنابر باور همه ادیان الاهی، سرنوشت حتمی جهان است.”

به اعتقاد شریف زاده: “مهندس مشایی از نادر شخصیت هایی است که اندیشه هایی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مقیاس جهانی دارد. او مدت ها است که ساحت تفکر خویش را وسعت بخشیده و جهانی اندیشیدن را تمرین کرده است؛ از این رو با توفیقات خداوندی می تواند پتانسیل جنبش عدم تعهد را در برابر اندیشه شوم دهکده جهانی به حرکت درآورده و جهانی شدن را به معنای پاک آن، کلید بزند. بنده این انتصاب را مانند دادن مشعل المپیک از دونده ای به دونده بعدی می دانم؛ دکتر مشعل جهان افروزی را به دونده تازه نفسی همچون مهندس سپرد تا با الطاف خداوند، جنبش عدم تعهد را برای روشنایی جهان، شعله ور سازد و صدالبته که انتخاب دکتر، بهترین انتخاب بود.”

وی در پایان گفتگوی توصیفی خود درباره شخصیت مشایی چنین می گوید: “این انتصاب، موجب آشکار شدن زوایای پنهان شخصیت مهندس مشایی می شود و جهانی بودن شخصیت و اندیشه های او را شفاف می سازد. نادر افرادی که صاحب اندیشه های انسانی- الاهی برای همه مردمان جهان هستند، باید معرفی شوند و امید که این انتصاب، سرآغازی برای این باشد.”

کیهان در واکنش به این اظهارات نوشت: “بهمن شریف زاده از حامیان خاص مشایی است که چند ماه پیش در مصاحبه با روزنامه زنجیره ای شرق به ستایش های غلوآمیز از وی پرداخت. وی در جریان انتخابات مجلس نهم(اسفند سال گذشته) رد صلاحیت شد.”

تعریف و تمجید دولتیان از یکدیگر تنها محدود به مشایی و احمدی نژاد نمی شود؛ رییس دولت دهم در مراسم معارفه محمد شریف ملک زاده رییس جدید سازمان میراث فرهنگی که به دلیل همسویی با مشایی نزدیک به دو ماه در زندان بود، او را چنین توصیف کرد: “ملک‌زاده انسانی، پاک، پرشور و سرشار از انرژی برای خدمت به ملت و کشور است.”

روزنامه ایران ارگان دولت اما درباره تمجید خاص دولتیان از یکدیگر می نویسد: “احمدی نژاد نیروی اصیل انقلاب را مانند مادر راستینی می داند که بر خلاف مادر دروغین، نمی خواهد به هر قیمتی که شده است حتی آسیب دیدن فرزند، ادعای خود را ثابت کند.”