خط قرمز؛ مرزهای ایران و عتبات عالیه عراق

نویسنده
شیرین کریمی

» "باید عملیات زمینی انجام داد"

نبرد گروه شبه نظامی خلافت اسلامی (موسوم به داعش) با ارتش عراق و ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده همچنان با شدت ادامه دارد، مقامات نظامی جمهوری اسلامی نیز کماکان می گویند اگر داعش بخواهد به مرزهای ایران نزدیک شود با پاسخی سخت روبرو خواهدشد. همزمان فرمانده بسیج از همکاری داعش و ایالات متحده سخن گفته و نابودی زیر ساخت های سوریه را از جمله دلایل حمله ائتلاف جهانی به مواضع شبه نظامیان داعش بر شمرده است. در همین حال یک خبرگزاری نزدیک به سپاه گزارشی منتشر و طی آن مدعی شده است حمله هوایی علیه داعش کافی نیست و ائتلاف جهانی برای نابودی داعش باید عملیات زمینی انجام دهد.

 رضا طلایی نیک معاون وزیر دفاع دولت روحانی دیروز در برنامه “من طهران” شبکه ماهواره ای العالم ـ متعلق به صدا و سیما ـ حاضر شد تا از همکاری تهران و بغداد برای نابودی تهدید داعش سخن بگوید. سردار طلایی نیک از تعاملی بین دو کشور سخن گفته که بر اساس آن “پیش بینی شده که اگر تعرضی توسط داعش به خطوط قرمز ایران صورت بگیرد با هماهنگی و همکاری بغداد اقدام های قاطعی از سوی ایران برای مقابله با تهدیدها انجام شود.”

از سوی دیگر به تازگی هفته نامه بریتانیایی ساندی تایمز بیانیه‌ای منسوب به عبدالله احمد المشهدانی، از اعضای برجسته داعش منتشر کرده که طی آن وی از همه اعضای داعش خواسته است برای جنگ با ایران و دستیابی به اسرار هسته ای این کشور برنامه‌ریزی کنند.

هفته گذشته معاون عملیات ستاد نیروهای مسلح فاصله نیروهای شبه نظامی داعش با مرزهای غربی ایران را ۴۰ کیلومتر عنوان کرده بود.

سردار طلایی نیک اما در مصاحبه با العالم تعرض به مرزهای کشور را تنها خط قرمز برای ورود به عرصه علنی نظامی علیه داعش نمی داند بلکه آرامگاه امامان شیعه در عراق را هم خط قرمز تهران توصیف کرده و هشدار داده است: “اگر تهدید ها به مرزها و یا به پایگاههای اعتقادی ما مانند عتبات عالیات نزدیک شود، قطعا کمک ها و اقدام های خودمان را برای مقابله با جریان داعش و یا هر جریان تروریستی دیگر با هماهنگی دولت هایی که این رویدادها در آن اتفاق افتاده است انجام خواهیم داد.”

وی اسمی از “دولت های” مذکور نبرده است اما به نظر می آید تهران عربستان سعودی، امارات متحده و قطر را در راس کشورهایی می داند که قصد دارند با کمک به داعش به اماکن مقدس شیعیان در عراق صدمه وارد کند.

اواخر شهریورماه، حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم هم در مصاحبه با شبکه آمریکایی NBC هجوم خلافت اسلامی به شهرهای نجف، کربلا را خط قرمز نظام اسلامی خوانده و گفته بود: “وقتی می گوییم خط قرمز منظورمان واقعا خط قرمز است. یعنی اجازه نخواهیم داد که بغداد توسط تروریست ها اشغال شود یا اماکن مذهبی مثل کربلا یا نجف توسط تروریست ها اشغال شود”.

 حرم امام علی و امام حسین (امامان اول و سوم شیعه) به ترتیب در نجف و کربلا واقع است. در کاظمین و سامرا نیز آرامگاه امامان شیعه قرار دارد.

همزمان در ادامه همسویی مقامات نظام از طیف های گوناگون در رویارویی با بحران عراق، معاون وزیر دفاع نیز به ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده و حضور کشورهای همسایه ایران همچون ترکیه، عربستان، امارات و قطر حمله و تصریح کرده: “هدف و نوع عملکردی که ائتلاف در مقابل داعش و جریان های تروریستی دارد مشکوک است، چون از قبل مشخص بود که داعش و جریان‌های تکفیری تروریستی وجود دارند، اما چرا حالا ائتلاف به فکر مبارزه با تروریست ها افتاده است.”

این پرسشی است که از زمان تصمیم باراک اوباما برای حمله نظامی به مواضع داعش در عراق و سوریه بسیاری در تهران پرسیده اند؛ از حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان، تا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه.

همچون همیشه سردار نقدی هم در صف مقدم گفتارهایی است که قرار است به سیاست های واشنگتن بتازد. فرمانده بسیج که خود از معاودین عراقی است مراسم ختم همسر علی سعیدی ـ نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه- را مغتنم شمرد تا ارتباطی مستقیم میان یاران ابوبکر بغدادی ـ رهبر داعش ـ و کاخ سفید پیدا کند. سردار نقدی گفته است: “داعش از آمریکا دستور می‌گیرد و تضادی با آنها ندارد.”

وی سپس تحلیل خود از دلایل شکل گیری ائتلاف غرب علیه داعش چنین عنوان کرده است: “آنها از این کار چهار هدف دارند که از بین بردن زیر ساخت‌های سوریه، ایجاد اختلاف میان امت اسلامی، خشن نشان دادن چهره اسلام و موجه ساختن دخالت غربی ها در منطقه از جمله این اهداف است.”

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم گزارشی تحلیلی منتشر کرده است که گرچه با انتقاد از سیاست های باراک اوباما-ـ رئیس جمهور ایالات متحده ـ- شروع می شود و اذعان وی به نادیده گرفته شدن خطر داعش از سوی کاخ سفید را برجسته کرده، اما متن گزارش حکایت از استقبال از عملیات نظامی ائتلاف جهانی در جبهه زمینی دارد.

تسنیم که وابسته به سپاه پاسداران است نوشته: “کارشناسان و ناظران سیاسی در خصوص حملات هوایی ائتلاف به‌اصطلاح ضدداعش ابراز عقیده می‌کنند که عملیات بمباران هر اندازه متعدد و چندجانبه و پیاپی باشد، ضامن مهار و نابودی تمام این گروه‌های تروریستی نخواهد بود، زیرا هیچ جنگ هوایی وجود نداشته است که به‌تنهایی توانسته باشد نبرد نظامی با این جنگجویان را به‌نفع خود یک‌سره کرده باشد.”

این درخواستی است که جواد ظریف نیز در جریان سفر به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به طور تلویحی مطرح و ایالات متحده را به این دلیل که نیروی زمینی اش را وارد جبهه نبرد با داعش نکرده است سرزنش کرده بود.