نگرانی ایران از همدستی آمریکا و سعودی

نویسنده

» گزارش پلاتس از بازار جهانی نفت

علی خطیبی، نماینده ایران در اوپک می گوید سازمان کشورهای صادرکننده نفت  با این تصمیم که 60 میلیون بشکه نفت از ذخیره اضطراری بردارد، دست به یک بازی خطرناک زده است. این درحالی است که محمدد علی آبادی وزیر نفت ایران، اعلام کرد که ایران همچنان در مقابل تصمیم اوپک مبنی بر افزایش تولید مقاومت می کند.

خطیبی گفت که فروش دخیره نفتی کشور های مصرف کننده در حالی که در آینده تقاضای خرید وجود ندارد،کار خطرناکی است.

خطیبی این اقدام اوپک  را که  آزاد کردن نفت از ذخایر استراتژیک نفت است، دخالت در بازار جهانی توصیف کرد و گفت که این اقدام تاثیر دائمی  و مستقیم در بازار ندارد.

خطیبی، گفت که آمریکا که نیمی از این ذخایر را آزاد کرده است در گذشته فقط در موارد اضطراری از ذخایرش استفاده کرده است و  معلوم نیست  نیت واقعی آمریکا از این تصمیم پشت پرده چیست؟

او گفت: “با توجه به وضعیت اخیر در خاور میانه، آنها می خواهند از این فرصت استفاده کنند و تا بر کشور های منطقه فشار بیاورند.”

اوپک در بیانیه ای اعلام کرد که فروش غافلگیر کننده دو میلیون بشکه در روز از ذخیره استراتژیک، پاسخی است به فقدان نفت خام لیبی  در بازار. اوپک  و آمریکا اعلام کردند که این تصمیم بعد از مشورت با مصرف کنندگان نفت و تولید کنندگان از جمله عربستان که عضو اوپک است، گرفته شده است.

ایران اخیرا به ریاست اوپک رسیده است و در مقابل تلاش های عربستان مبنی بر بالابردن 1.5 بشکه در روز تولید مقاومت کرده است.

علی آبادی روز یکشنبه به خبرگزاری مهر گفت که ایران در مقابل تصمیم اوپک مبنی بر بالا بردن تولید نفت، ایستادگی خواهد کرد. “اوپک قصد ندارد قیمت نفت را بالا ببرد.”

وی گفت: “قیمت نفت خام بر اساس عرضه و تقاضا بازار جهانی تعیین می شود. این بازار نفت است که استراتژی قیمت نفت را مشخص می کند. موضعگیری رسمی دولت ایران نگه داشتن سقف تولید اوپک است. با در نظر گرفتن تقاضای بازار ایران در نشست بعدی اوپک در مورد افزایش تولید تصمیم می گیرد”.

 

دستورالعمل آمریکا

علی نعیمی، وزیر نفت عربستان گفت که این کشور و متحدانش بعد از نشست ماه ژوئن اوپک  باید در مورد اینکه نفت به اندازه کافی در بازار موجود است، مطمئن شوند.عربستان گفته است تولیدات نفت خام را در ماه ژوئیه افزایش خواهد داد.

سرپرست وزارت نفت ایران گفته  عربستان مطابق با دستورالعمل آمریکا حرکت می کند.

علی آبادی گفت: “این افزایش صادرات نفت به دستور آمریکا صورت گرفته و تاثیر طولانی مدت بر بازار نفت ندارد. به نظر می رسد ثابت کردن سقف تولیدات  اوپک با ثابت شدن  قیمت ها به ثبات برسد. بازار جهانی به افرایش تولید عربستان واکنش مثبت نشان نداده است.”

اوپک از ژانویه 2009 به سقف تولید 24 میلیون بشکه در روز توسط  یازده عضو آن که عراق جزو آن نمی شود، رسیده است. این متعاقب بحران جهانی در سال 2008 بود. اما با بالارفتن تقاضا در سال 2010 قیمت نفت نیز تثبیت شد.

علی آبادی اشاره ای به  فروش ذخایر توسط آژانس انرژی نکرد این درحالی است که بازار لندن و نیویورک فورا واکنش نشان دادند و آن را در آغاز هفته کاری در دستور کار قرار دادند.

خطیبی گفت که پایین آمدن قیمت نفت موقتی است.

وی گفت: “بازار جهانی نفت با کمبود مواجه نیست. مصرف و تولید متعادل است و هر حرکتی مبنی بر بالابردن تولید، صرفا یک اقدام سیاسی است.”

خطیبی گفت: “ذخایراستراتژیک نفت محدود است و این کشور ها احتمالا در آینده مجبور خواهند شد نفت را به قیمت بالاتری خریداری کنند. تغییرات روزهای اخیر بر اساس مصرف و تولید بازار نبوده است اما یک فشار سیاسی بخصوص از سوی آمریکا بوده است.”

پلاتس، 27 ژوئن