نیم نگاه

نویسنده
شهلا گروسی

آتشی که گلزار به پا کرد

همه چیز از برنامه سینمایی هفت و خبر نصف و نیمه ای که فریدون جیرانی خواند شروع شد . خبری که درآن نقل شده بود بازیگری برای بازی در یک سریال یا فیلم سینمایی رقم یک میلیارد تومان دریافت خواهد کرد.

در ادامه برنامه و بعد از سی دقیقه جیرانی در توضیحی که به خبر افزود، ادامه داد که این بازیگر سه میلیارد تومان به عنوان اسپانسر برای این سریال یا فیلم جذب کرده است و رقم دریافتی به عنوان حق بازاریابی یا چیزی شبیه پورسانت است .

این شروع ماجرا بود و در روزهای بعدی جنجال­های زادی را در پی داشت و در نهایت منجر به احضار این بازیگر و تهیه کننده و تذکر کتبی به انان توسط سجاد پور مدیر کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی شد.

اما اشارات درمورد بازیگر و تهیه کننده دقیقاً چه کسی را هدف قرار داده بود ؟

قرائن در روزهای بعد نشان داد که بازیگر مورد اشاره برنامه مذکور، محمدرضا گلزار، سوپراستار فیلم‌های سینمایی و دفتر تولید فیلم و سریال مزبور، دفتر گلیان تصویر متعلق به برادران آقاگلیان، تهیه‌کننده سریال‌های مهران مدیری، از جمله «قهوه تلخ»، است.

دو سال از اعلام خبر پرداخت دستمزد 90 میلیونی تومانی برای حضور کوتاه گلزار در فیلم سینمایی «دموکراسی تو روز روشنبه او می‌گذرد، اما باز هم این ستاره پرطرفدار موفق شد رکورد دریافت دستمزد نجومی را به خود اختصاص دهد.

همانطور که سال 88 نیز با پخش خبر دریافت دستمزد نود میلیونی به گلزار، از سوی محمدعلی زم تهیه کننده فیلم«دموکراسی تو روز روشن»، معدود انتقادهای دولتی و ایرادگیری‌های منتقدان و مخالفان راه به جایی نبرد.

 

 

منطق پرداخت یک میلیارد ناقابل

به احتمال قریب به یقین این پرداخت نجومی به یک بازیگر براساس اصول متعارف اقتصادی و اصل عرضه و تقاضا  توسط  تهیه‌کنندگان «قهوه تلخ» ،که حضوری چند ساله در حوزه تبلیغات دارند، صورت می گرفت .

به عبارت دیگر اگر آنان از کسب موفقیت اقتصادی - آن هم با ارقام نجومی- حاصل از همکاری‌شان با گلزار اطمینان نداشته باشند، قطعاً حاضر نمی شدند چنین دستمزدهایی را پرداخت کنند.

موفقیت‌های اقتصادی حاصل از فروش سی‌دی «قهوه تلخ» سود زیادی را نصیب سازندگانش کرده است. این سودآوری با این که اولین تجربه‌های تولید و پخش در شبکه نمایش خانگی است، باعث شده تا تهیه‌کنندگان سریال افق‌های بیشتری را جلوی چشمان­شان بگذارند و علاوه بر ادامه تولید سریال «قهوه تلخ» ساخت فیلم­های سینمایی را نیز در برنامه­های خود بگنجانند.

 

واکنش داوود رشیدی به ماجرا

اما در این بین، شاید رد و بدل شدن چنین ارقامی در پروژه‌های هنری و پرداخت دستمزدهای سرسام‌آور منتقدانی نیز داشته باشد. همانطور که داود رشیدی در برنامه سینمایی هفت، صحت این گونه اخبار را زیر سئوال برد و آنها را افسانه‌ای و واهی دانست. او همچنین کسانی را که چنین دستمزدهایی را پرداخت و دریافت می‌کنند، تلویحاً کم ارزش و افرادی زودگذر و فراموش شدنی ذکر کرد که عمر هنری‌شان به شدت کوتاه خواهد بود.

 

دفاعیات گلزار

اظهارات گلزار در طی این مدت و بعد از رسانه­ای شدن ماجرا خواندنی است. قضاوت با خود خوانندگان . در اینجا چند مورد از اظهارنظرهای جالب گلزار را بررسی می کنیم :

آیا وقتی تهیه‌کننده از فروش میلیاردی فیلم‌هایی که من در آن بازی می‌کنم سود می‌برد و با قیمت پانصد میلیون به رسانه‌های تصویری می‌فروشد نباید به دستمزد بازیگران و سایر عوامل فیلم که در تولید زحمت کشیده‌اند، مبلغی اضافه کند؟

تهیه‌کننده با بازیگر توافق می‌کند و هیچ اجباری در کار نیست. بسیار پیش آمده خودشان مبلغی پیشنهاد می‌کنند و می‌گویند من این بودجه را برای تو کنار گذاشته‌ام و این مبلغ الان هم آماده است.

گلزار گفت: تنها سالی یک فیلم کار می‌کنم و مثل بازیگران دیگر نیستم که همزمان در چندفیلم حضور داشته باشم.

سینمای ما رشد اقتصادی داشته است. تهیه کننده از افزایش قیمت بلیت نفع می‌برد و این سود سهم همه اهالی سینما است. فیلمی که فروش بالایی دارد باید همه عوامل به خصوص افرادی که در گروه فنی و تدارکات که دوبرابر سایرین فعالیت می‌کنند از آن بهره‌مند شوند.

من اغلب فیلمنامه­های فیلم­ها را پیش از ساخت می خوانم .یعنی تهیه کنندگان از من برای حضور در فیلم دعوت می کنند .

با تمام احترامی که برای مهران مدیری، تهیه کنندگان، و گروه قهوه تلخ قائل هستم باید بگویم از اول هم قرار نبود در یک یا چند قسمت از این مجموعه بازی کنم. اتفاقاً همه شایعاتی که این اواخر شنیدیم هم از همین جا شکل گرفت. از ابتدا برای صحبت درباره دو فیلم سینمایی به دفتر آقای آقا گلیان رفتم و این شبهات به وجود آمد.

 

 

متأسفانه همه فقط سراغ حاشیه­ها می روند. ایراد کار ما همین است که به جای پرداختن به موضوعات مهم تر فقط دنبال حواشی هستیم.فکر می کنم دستمزد یک بازیگر هم یک مسأله کاملاً شخصی است؛ مثل حقوق دریافتی هر فردی که در هر زمینه­ای فعالیت می کند. اما متأسفانه فقط درباره قضایایی که به بازیگرها مربوط می شود جنجال و هیاهو به پا می کنند.

 

دفاع شهاب حسینی از گلزار

شهاب حسینی بازیگر مطرح سینما به اظهارنظری درباره محمد رضا گلزار پرداخته است، که بررسی آن با توجه به موضوع بحث خالی از لطف نیست .

حسینی در مصاحبه­ای گفته: بازیگرانی همچون محمدرضا گلزار در حوزه کاری خود جز افراد شماره یک محسوب می­شود و دغدغه­های برخی بازیگران را ندارد. این بازیگر توانایی کشاندن تعداد بسیاری از تماشاگران را به سینما دارد و حقیقتاً من هوش تجاری او را ندارم.

وی درادامه گفت: دستمزد من مشخص است و این در حالی است که حضور من در هر اثری، فروش آن را تضمین نمی کند. من بازیگر پرفروشی نیستم اما وقتی محمدرضا گلزار می تواند در فروش تاثیرگذار باشد، می­تواند از این موضوع استفاده کند و دلیلی برای ایراد گرفتن به وی وجود ندارد.

یک هفتادوپنجم دستمزد جانی دپ

شهاب حسینی تأکید کرد: گرانترین بازیگر سینمای ایران چند درصد یک بازیگرهالیوودی دستمزد             می گیرد؟ فرض کنیم به محمدرضا گلزار یک میلیارد تومان معادل یک میلیون دلار پرداخت کردیم این هزینه یک هفتاد و پنجم درآمد بازیگری همچون ‘جانی دپ’ و درصد ناچیزی از سوپراستارهای بالیوودی است.

 

اظهارات رضا کیانیان در باره گلزار

رضا کیانیان سه سال پیش در مصاحبه­ای از محمدرضا گلزار حمایت کرده وگفته بود:“خیلی از کارگردان­ها و تهیه کنندگان سینمای ما وقتی می خواهند فیلم بسازند به فکر این هستند که الان چه می فروشد. خب الان چون رضا گلزار می فروشد هی با او فیلم می سازند. ولی آنها متوجه نیستند که رضا گلزار سرمایه این سینما است و این طوری حرام می شود. خود رضا گلزار هم باید مراقب خودش باشد و اینقدر تند تند بازی نکند چون زود نابود می شود.”