ای محمود! ای کلمبیا! ای سقراط! ای گالیله!

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

به نظر می رسد که احمدی نژاد وقتی از ایران بیرون می رفت، گفته است: به من یک فرصت دیگه بدین، خودم می رم و خودم درست می کنم. آنها نگاهش کردند. احمدی نژاد گفت: مگه همه تون نمی گید من خرابش کردم، خب، خودم قول می دم درستش کنم. فقط یک فرصت. و آنها گفتند: فقط یک فرصت. این یک شکل خوشبینانه و دلخوشکنک قضیه است. یک شکل دیگرش هم این است که رفته است تا چند ماه دیگر فرصت به دست بیاورد. به نظرم دومی ناممکن و اولی خوش بینانه است. هر جوری فکر می کنم سه تا راه بیشتر جلوی پای مردم و نیروهای سیاسی نیست:

مقامات کشور: احمدی نژاد را ساکت کنند، و فضای داخلی را برای تغییرات باز کنند

مخالفان داخلی و خارجی: یک جنبش صلح در داخل برای متوقف کردن غنی سازی از یک سو و یک جنبش ضد جنگ برای ممانعت از تهاجم آمریکا از سوی دیگر.

میانه روهای قدرتمند: ایجاد فشار بر مجلس برای تصویب طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور، احمدی نژاد مصداق بارز و مشخص « عدم کفایت سیاسی» یک رئیس جمهور است. شاید او می توانست یک مدیر کل خوب در وزارت راه یا فرماندار خوبی برای شهر آوج باشد، اما تمام سخنرانی ها و برنامه هایش مصادیق بارز عدم کفایت سیاسی است. به نظر می رسد این باید شعار محوری یک جنبش اجتماعی باشد. باز من شعار دادم؟


دانشگاه کلمبیا رودرروی احمدی نژاد

قضیه قمر و عقرب همچنان ادامه دارد. انگار صدای دنبکی که دو سال پیش احمدی نژاد در نیویورک به صدا درآورد، امسال در این شهر پخش شده است. سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا که به دعوت رئیس این دانشگاه صورت گرفت، انجام گرفت. قبل از سخنرانی، لی بولینگر، رئیس دانشگاه کلمبیا، شدیدا از وضع حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و از احمدی نژاد خواست به سووالاتی که در این مورد وجود دارد، پاسخ دهد. رئیس دانشگاه کلمبیا که در مقابل دانشجویان و خبرنگاران متعددی سخنرانی می کرد و این سخنرانی از شبکه های مختلف بطور مستقیم پخش می شد، به نامه اکبر گنجی که به امضای 300 روشنفکر بزرگ جهان رسیده است، اشاره کرد و از احمدی نژاد خواست به سووالات پاسخ دهد. دانشگاه کلمبیا همان دانشگاهی است که « کیان تاجبخش» که تا هفته پیش زندانی بود، از آنجا فارغ التحصیل شده است. در اطراف دانشگاه تعدادی دانشجو برای اعتراض جمع شدند و پلاکاردهایی علیه احمدی نژاد در دست گرفتند. لی بورینگر، رئیس دانشگاه کلمبیا در جملات معرفی میهمان، از طرز عمل دولت ایران نسبت به حقوق بشر زنان و همجنسگرایان انتقاد کرد. و خطاب به محمود احمدی‌نژاد گفت: «شما نشانه‌های یک دیکتاتور کوچولو و سنگدل را در خود دارید» وی به احمدی نژاد گفت: « تصویری که شما از رئیس جمهور ایران نشان می دهید، شدیدا تحریک کننده و بطور خطرناکی بیسواد است و علت اظهارات شما در مورد هولوکاست بیسوادی شماست.» احمدی نژاد هم که فکر می کرد دانشگاه کلمبیا هم شبیه دانشگاه آزاد رودهن است، به گزارش سی‌ان‌ان، در حالی که ناله می کرد، درباره جملات معرفی رئیس دانشگاه گفت: « در ایران از میهمانان بهتر پذیرایی می‌شود.» آگاهان توضیح دادند که لابد در ایران اگر یک دیکتاتور هم میهمان باشد، ما به او می گوئیم دموکرات و اصولا میهمان حبیب خداست، چه دیکتاتور باشد، چه حسن نصرالله. ک. گودرزی کارشناس بخش فیزیک کلمبیا گفت که رئیس این دانشگاه با فشاری به قدرت ده آتمسفر از بالا تا پائین محمود خان آبیاری کرده است. احمدی نژاد پس از سخنرانی اش به سووالات پاسخ گفت. وی در مورد افزایش اعدام ها و برخورد با زنان و همجنسگرایان سیاست دولت نهم در پاسخگویی به مشکلات جاری را در پیش گرفت و گفت: « ما در ایران همجنسگرا نداریم.» به دنبال این جمله حاضرین در جلسه خندیدند. وی می خواست بگوید ما در ایران زن هم نداریم که یکی از مشاورینش گفت: محمود! اینا در جریان هستند، نگو! وی در پاسخ به این سووال که آیا شما می خواهید اسرائیل را محو کنید، گفت: « ما دنبال برگزاری رفراندوم در فلسطین هستیم.» همچنین احمدی نژاد در پاسخ به سووال مربوط به افزایش اعدام ها ضمن رعایت کلیه اصول و قواعد صداقت و راستگوئی و غیره اعلام کرد: « احکام اعدام در مورد قاچاقچیان مواد مخدراجرا شده است.» احمدی نژاد در پایان از دانشجویان این دانشگاه دعوت کرد که برای سخنرانی به ایران بیایند، وی اشاره ای به سرنوشت کیان تاجبخش از دانشجویان کلمبیا که برای سخنرانی به ایران آمده بود، نکرد.

صلح صلح، تا پیروزی

در عرض یک هفته همه چیز عوض شد. همه تندروها میانه رو شدند، همه طرفداران جنگ صلح طلب شدند، آبادگران هم قرار است حزب سبز تشکیل بدهند و از حقوق همجنسگرایان دفاع کنند. متکی گفت: « تحکیم صلح در دستور کار دیپلماسی ایران است.» نیم ساعت بعد، وزیر دفاع گفت: « دست دوستی به سوی کشورهای اسلامی دراز می کنیم.» دو ساعت بعد هم سخنگوی وزارت خارجه گفت: « استفاده از سلاح هسته ای با موازین اسلامی و اخلاقی مغایر است.» محمد جواد لاریجانی هم بطوری غیرمترقبه اعلام کرد: « مسیر قطعنامه مسیر بسیار بدی است که ادامه آن معقول نیست.» محمود هسته ای نیز رسما اعلام کرد: « ایران به سوی جنگ نمی رود» وی البته بطور غیرمستقیم اعتراف کرد که به دنبال بمب اتم است، وی گفت: « دنبال کنندگان بمب اتم عقب افتاده های دنیا هستند.» آگاهان این جمله را اعترافی ضمنی دانستند که احمدی نژاد اولین بار پذیرفته است که دنبال تولید بمب اتم است.

بحران اسرائیل و ایران

چشم غره ها، دندان تیز کردن ها، قرقر کردن ها با اندکی اشارات نامعقول در سمت راست صحنه دیده شد. هوای اسرائیل ابری متمایل به بارش تند بود. دیک چنی از اسرائیل خواست جنگ با ایران را آغاز کند. از طرفی قضیه اینقدر خودمانی شده است که وزیر خارجه اسرائیل، شخصا در تظاهرات علیه احمدی نژاد قرار است شرکت کند. تا به حال چنین چیزی سابقه نداشته است. وزیر دفاع اسرائیل هم دندان هایش را نشان داد و گفت: « ممکن است به زودی جنگی با یکی از همسایگان که با اسرائیل مرز مشترک ندارد، رخ دهد.» در مقابل برخی مقامات ایرانی هم سه تا آس رو کردند و گفتند: « ایران هزار موشک آماده شلیک به اسرائیل دارد.» اما جعفری، فرمانده سپاه دستش را رو نکرد و گفت: « به صلاح دشمن است که از تهدید نظامی دست بردارد.»

دیکتاتوری حزبی در آمریکا

من در این روزها به این نتیجه رسیدم که اصولا سیاست یعنی اینکه شما هر مزخرفی را در هر جایی خواستید می توانید بگوئید و هیچ کسی هم نمی تواند بگوید که مزخرف نگو، چون برای یک چهره سیاسی گفتن هیچ مزخرفی ممنوع نیست، شما می توانید رسما اعلام کنید که در سوئیس دیکتاتوری بانکی حاکم است و فرانسوی ها چون عربی حرف نمی زنند نژاد پرست هستند. طبیعی است که وقتی چنین چیزی گفتید عده ای با شما مخالف می شوند، که در هر حال عده ای با شما مخالف می شوند، عده ای هم با شما موافقت می کنند که این موضوع نشان می دهد حماقت هیچ محدودیت جغرافیایی و تاریخی ندارد. محمود گالیور، جهانگرد ایرانی و رئیس جمهور کنونی در گفتگو با شبکه 13 تلویزیون آمریکا گفت: « دولتمردان آمریکا ظرفیت شنیدن حرف درست را ندارند.» وی در حالی که فراموش کرده بود با مردمی حرف می زند که در آمریکا زندگی می کنند، گفت: « او در این مصاحبه با چارلی رز مجری این شبکه افزود: در آمریکا دیکتاتوری حزبی حاکم است و هیچ رئیس جمهور غیر حزبی در این کشور نمی تواند بر سرکار بیاید ولی در ایران مسئولان از سوی مردم انتخاب می شوند.» وی که دو روز قبل گفته بود « ماهواره به آن شکل در ایران ممنوع نیست.» گفت: « هیچ کشوری قادر نیست به رابطه ایران و دنیا آسیب برساند.» آگاهان توضیح دادند خود احمدی نژاد به تنهایی برای به هم ریختن رابطه ایران و جهان کافی است و نیاز به کشور خاصی نیست.

ای محمود! ای سقراط! ای گالیله! ای انشتین

دسته گل های احمدی نژاد در همین 24 ساعت گذشته برای یک عمر کافی است، من فکر کنم با این سخنرانی دانشگاه کلمبیا، آمریکایی ها نه تنها به او اجازه رفتن به برج های دوقلو را بدهند، بلکه برای یک تور استندآپ کمدی شش ماه از او دعوت کنند تا در همه شهرهای آمریکا سخنرانی کند. احمدی نژاد در کمال شعور و اختیار دیشب در جمع ایرانیان گفت: « ما ایرانیان چهارصد سال قبل از گالیله موضوع گردش زمین را می دانستیم.» وی به جمع ایرانیان حاضر در جلسه گفت: « ایران به قله های هسته ای دست یافت.» وی همچنین وضع رهبری در ایران را با صداقت تمام توضیح داد و گفت: « ملت ایران یک خانواده است و ما رئیس نداریم.» احمدی نژاد که در حال حاضر به عنوان یکی از معیارهای اندیشه بشر معاصر مطرح است، به جهان امید داد که: « ما می توانیم از جنگها، تهدیدها، خونریزی ها و کینه ورزی ها جلوگیری کنیم.»

فرانسه دست به معامله با ایران نمی زند

نیکولا سارکوزی اعلام کرد: « معاملات تجاری فرانسه با ایران متوقف می شود.» او که بطور عجیبی به نظر باهوش می آمد، گفت: « استفاده از « زور» چیزی است که مقامات ایرانی می خواهند.» با این حال نگفت که آیا فرانسه می خواهد براساس خواست ایران رفتار کند یا نه.

آزادی مطبوعات بی نظیر است

مصطفی ملکیان، عضو سابق سردبیری کیهان و معاون فعلی وزارت ارشاد گفت: « فضای روزنامه‌ها و مطبوعات کشور در زمان حاضر از تمام دوران‌ پس از انقلاب آزادتر است و در هیچ برهه‌ای این حجم از انتقاد آزاد از دولت را نداشتیم.» وی در حالی که معلوم نبود از این موضوع ناراحت است یا خوشحال است، گفت: « مطبوعات ایران اکنون بیش‌تر نقش احزاب را بازی می‌کنند و به جای دفاع از حقوق مردم و حتی حقوق صنفی خودشان بیش‌تر درگیر مسائل گروهی هستند.» ملکیان گفت: « در این روزها شاهد این هستیم که برخی افراد که آن‌ها هم وابستگی سیاسی دارند از فضای فعالیت رسانه‌های کشور انتقاد می‌کنند و می‌گویند مطبوعات ما وضع خوبی ندارند و نمی‌توانند فعالیت آزاد داشته باشند، من هر چه فکر کردم متوجه نشدم که منظورشان چیست زیرا مدعیان این سخنان نمونه مشخصی برای ادعای خود ذکر نمی‌کنند تا مشخص شود.» وی که از توقیف شش روزنامه و دستگیری پنج روزنامه نگار و شکایت وزارتخانه خودش و ریاست جمهوری از روزنامه ها و وب سایت های اینترنتی خبر نداشت، وضع کنونی را قابل ستایش، بی نظیر، غیرقابل تصور، اعجاب انگیز و غیره دانست و در حالی که خودش می گاف داد و می خندید و عجب مرد هنرمندی هم بود، گفت: « من خودم 25 سال در مطبوعات مختلف کار کرده‌ام و به جرأت می‌توانم بگویم وضع کنونی مطبوعات ایران از تمام دوران‌ بعد از انقلاب بهتر و آزادتر است البته سال اول پس از انقلاب استثنا بود و چون ضابطه‌ای وجود نداشت خود مردم هم ناراضی بودند.» ملکیان گفت: « از نظر توقیف مطبوعات کم‌ترین میزان توقیف و تذکر را در مدت 2 سال گذشته داشته‌ایم و من نمی‌دانم دوستانی که این سخنان را مطرح می‌کنند دنبال چه هدفی هستند، البته نمی‌شود از خط قرمزها گذشت، خط قرمزهایی که قانون تعیین کرده است و این خط قرمزها در تمام کشورهای مدعی آزادی هم وجود دارد به عنوان نمونه در اروپا هیچ رسانه حق انتقاد از هولوکاست را ندارد.» ملکیان به موضوع مهمی اشاره کرد که تا به حال هیچ کس به آن پی نبرده بود. او گفت: « محدودیت قانون، محدودیت خوشایند و خواسته مردم است و اگر مطبوعات این قوانین را رعایت کنند هیچ مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌شود.»

حزب مشارکت و عدم کفایت سیاسی

هیچ راه دیگری ندارد. این کار باید یک سال قبل می شد، الآن هم به اندازه کافی دیر شده است. راه بیرون رفتن از این وضع ایجاد فشار برای طرح « عدم کفایت سیاسی» احمدی نژاد در مجلس است. هر کسی هم اعم از زنان و دانشجویان و کارگران و معلمان و روزنامه نگاران و روحانیون هم اعتراض دارند، این راه قانونی قضیه است. حزب مشارکت اعلام کرد: « احمدی نژاد کارنامه ای برای ارائه به مردم ندارد.» نشریه بیزینس مانیتور در مورد وضع اقتصادی کشور نوشت که: « کسری بودجه ایران 3 برابر می شود.» تابش نیز اعلام کرد: « عدم کفایت احمدی نژاد، شعاری برای وحدت.» آش هم اینقدر شور بود که وفاداران هم به بی وفایی طرف یقین کردند. دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی گفت: « دولت خاتمی برای احزاب اصولگرا بهتر از دولت احمدی نژاد بود.» البته باهنر در پاسخ به اعتراض نمایندگان نسبت به دولت مصالح آینده نمایندگان را تلویحا مورد اشاره قرار داد و گفت: « فرصتی برای سووال از وزرا نیست.» البته دیروز مجلس به فوریت های الحاق اینترنت به قانون مطبوعات رای نداد. افروغ گفت: « این لایحه برای دفاع از خبرگزاری ها نیست.» شهبازخانی گفت: « چرا اعضای هیات نظارت، دولتی هستند؟»

صدای رعب آور در گورستان

یواش یواش منتظر باشید که اعلام شود که 24 نفر به دلیل صدور صدا در توالت خانه شان دستگیر و در اعتراف تلویزیونی شرکت کردند. در قزوین 13 نفر به اتهام ایجاد صدای رعب آور در گورستان دستگیر شدند. در اصفهان نیز، دیشب شش نفر با سه دستگاه موتورسیکلت، در حالی که یکی از آنان مسلح به کلاشینکف بود، به مغازه و خانه آقای …. شلیک کرده و دو نفر عابر پیاده در این اقدام مجروح شدند. نیروی انتظامی هیچ کدام از آنها را دستگیر نکرد، ولی 13 نفر دیگر را دستگیر کرد.