اصرار سارکوزی بر تحریم شدیدتر ایران

نویسنده

sarkozi.jpg

نیکلای سارکوزی، رییس جمهور فرانسه، بار دیگر خواستار وضع تحریم های بین المللی سخت تری علیه برنامه هسته ای ایران شده است. او همچنین به شرکت بزرگ نفتی توتال و نیز شرکت گاز فرانسه هشدار داد از سرمایه گذاری در ایران خودداری کنند.

سارکوزی در مصاحبه با نیویورک تایمز مخالف نظر وزیر امور خارجه اش در مورد آمادگی برای جنگ با ایران سخن می گفت، اما در عین حال خواستار اعمال فشارهای بیشتر علیه تهران برای توقف بلند پروازی های هسته ای آن کشور شد.

سارکوزی با توجه به بیانه ای که دفترش صادر کرده گفت: “این واقعیت ندارد که راه حل میانه ای به جز جنگ یا تسلیم وجود ندارد.”

او ضمن درخواست اعمال محدودیت های اقتصادی بیشتر در قالب دور سوم تحریم های سازمان ملل علیه تهران گفت: “در بین جنگ و تسلیم طیفی از راه حل ها وجود دارد که یکی از آنها تشدید تحریم هاست. و این در نهایت تاثیرگذار خواهد بود.”

سارکوزی گفت اگر شورای امنیت سازمان ملل قادر به تجمیع آراء برای صدور یک قطعنامه دیگر نشود، او از اتحادیه اروپا برای وضع تحریم های جدید حمایت خواهد کرد.

رهبر فرانسه برای اولین بار پس از برنده شدن در انتخابات ماه مه جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شده است. او گفت از شرکت های توتال و گاز فرانسه خواسته است از حفاری ها در قالب پروژه های جدید خودداری کنند. او به بانک های فرانسه هم دستور داده معاملات خود را در آنجا متوقف کنند.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با ابراز تردید نسبت به موفقیت درخواست احتمالی فرانسه از اتحادیه اروپا شامل 27 کشور برای وضع تحریم های جداگانه اروپایی علیه ایران گفت در این خصوص و تا این لحظه در اتحادیه اروپا، هیچ بحث و گفتگویی صورت نگرفته است.

برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، هفته گذشته گفته بود به خاطر مقاومت چین و روسیه، امیدی به توافقات در شورای امنیت سازمان ملل بر سر وضع قوانین سخت گیرانه تر علیه ایران ندارد. به همین دلیل از اروپایی ها خواسته بود که برخی محدودیت ها در دادن اعتبار، سرمایه گذاری و بیمه گذاری برای ایران در نظر بگیرند.

معذالک سولانا که برای شرکت در جلسه مجمع عمومی در نیویورک به سر می برد، به خبرنگاران گفت “ هنوز تصمیم گیری در این خصوص در اتحادیه اروپا شروع نشده است. حرف هایی در این مورد (توسط کوشنر) گفته شده اما من باید بگویم هنوز بحث نشده است. و از سوی هیچ کدام از کشورها هنوز چیزی در این خصوص برای بررسی بر روی میز آورده نشده است.”

قرار است وزیران خارجه ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در روز جمعه، برای بحث بر سر تعیین راهکارهای اعمال فشار بیشتر بر تهران با هم دیدار کنند.

روسیه و چین معتقدند مادامی که ایران مشغول همکاری با نهاد مسوول نظارت بر برنامه های هسته ای سازمان ملل [آژانس بین المللی انرژی اتمی] هست، نباید قطعنامه تحریمی سومی وضع کرد.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، در پاسخ به سوال خبرگزاری رویتر در مورد دور سوم تحریم ها گفت که “دور سوم، ابتکار آمریکایی ها و فرانسوی هاست “.

واشنگتن و پاریس معتقدند امور مربوط به آژانس بین المللی انرژی هسته ای نباید موجب تاخیر در انجام سایر اقدامات شود زیرا ایران همچنان با پیگیری غنی سازی اورانیوم، شورای امنیت را به مبارزه طلبیده است.

منبع: خلیج تایمز – 24 سپتامبر