درس غیب‌گویی خامنه‌ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پس از آموزش مبارزه با شیطان آغاز شد:

سایت های خبری نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی گزارش می دهند آیت الله خامنه ای قصد دارد تا سرفصل دوره جدید آموزشی دروس خارج فقه خود را به موضوع “کهانت” یا همان “غیب گویی” اختصاص دهد. این دوره قرار است مانند گذشته در حسینیه بیت رهبری موسوم به امام خمینی برگزار شود.

این منابع خبری با اشاره به برخی کتب مذهبی شیعه نوشته اند که “علم کهانت و تعلیم و تعلم و اجرت بر آنها به قصد یاد گرفتن و عمل به آن و اخذ برآن به اجماع فقها و دلالت اخبار، حرام است.”

آیت الله خامنه ای پیش از این موضوع “راه های مبارزه با شیطان” را به شاگردان خود آموزش می داد.

بر اساس این گزارش، غیب گویی یک عمل “شیطانی” است و فردی که آن را انجام می دهد اگر “از اهل حق نباشد و خداوند او را حفظ نفرماید، شیاطین به او تعلق می گیرند و بعضی اخبار را هم برای او می آورند.”

سایت خبری آینده با انتشار این خبر و بدون اشاره به ارتباط مستقیم درس جدید خارج فقه آیت الله خامنه ای با موضوع مشهور به جریان انحرافی آورده است که “برخی حواشی” در بهار امسال، موضوع رمالی و غیب گویی، مواردی از این دست را به موضوع روز تبدیل کرد.

 

برخورد با جریان انحرافی و جن‌گیرها

اشاره این سایت به مجموعه گسترده ای از گزارش ها درباره بازداشت و محاکمه تعدادی افراد نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد به اتهام مسائلی مانند ارتباط با اجنه و شیاطین است که پای مسئولان ارشد دولتی مانند اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی را نیز به ماجرا باز کرد.

وبسایت های نزدیک به نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی روز 13 اردیبهشت از بازداشت تعدادی از افراد نزدیک به رئیس دفتر احمدی نژاد از جمله “برخی مدعیان علوم غریبه” خبر دادند، و این در حالی بود که روز قبل از آن اخباری در مورد بازداشت عباس امیری فر امام جماعت نهاد ریاست جمهوری و از روحانیون نزدیک به مشایی منتشر شده بود.

همزمان سایت خبرآنلاین نیز سخنان مجتبی ذوالنور جانشین وقت ولی فقیه در سپاه پاسداران را نقل کرد که در جمع تعدادی از طلاب، در پاسخ به سئوالی در مورد “ارتباط تیم آقای احمدی نژاد با افراد خاصی که گفته می شود توانایی های خاصی دارند” از فردی به نام “یعقوبی” یاد کرده بود که “مانند بعضی از مرتاض ها توانمندی هایی دارد.”

به دنبال ابقای وزیر اطلاعات برکنار شده دولت توسط آیت الله خامنه ای و غیبت ۱۱ روزه رئیس جمهور از دفتر کار خود در انتهای فروردین سال جاری، که رسانه های حکومتی آن را نوعی واکنش به این ابقا تلقی کردند، محمود احمدی نژاد مورد انتقاد شدید عده ای از اصولگرایان قرار گرفت.

اصولگرایان نزدیک به آیت الله خامنه ای و رسانه های آنها، اسفندیار رحیم مشایی را مسئول تغییر رفتار احمدی نژاد در قبال رهبر جمهوری اسلامی عنوان کردند و مدعی شدند که او در اثر ارتباط با تعدادی “جن گیر” احمدی نژاد را “طلسم کرده است.”

در آن هنگام سایت های خبری از دستگیری فردی به نام عباس غفاری به جرم “رمالی و جن گیری” و ارتباط با رئیس دفتر رئیس جمهور خبر دادند.

 از آن هنگام به بعد اصولگرایان طرفدار آیت الله خامنه ای اما منتقد دولت محمود احمدی نژاد از عنوان “جریان انحرافی” برای توصیف رحیم مشایی، حمید بقایی و دیگر همفکران آنها در دولت استفاده و این جریان را به طور رسمی به ارتباط با اجنه و شیاطین متهم می کنند.

محمدتقی مصباح یزدی عضو بانفوذ مجلس خبرگان رهبری از جمله این افراد است که پیش از این تاکید کرده بود: “دین را باید به کمک علما از قرآن و کلمات معصومین آموخت، نه از مرتاض و جن‌گیر.”

 حسین فدایی از فرماندهان ارشد سپاه و نماینده اصولگرای مجلس نیز گفته بود: “جریان انحرافی و نفوذی… غیبیات و توسل به اجنه و شیاطینی را مطرح می‌کنند که در خور انسان مؤمن، شیعه، مقلد و مقید به خط فقاهت نیست.”

مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به “توسل جریان انحرافی به یک سری مسائل شیطانی” گفته بود که این مجموعه سعی می کند تا بدین وسیله برخی “افراد را تحت تاثیر قرار” دهد.

درس خارج فقه آیت الله خامنه ای، از سال 1369 یعنی حدود دو سال پس از رسیدن او به مقام رهبری جمهوری اسلامی آغاز شد. این کلاس ها تاکنون به صورت مرتب و در سه روز یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هر هفته، ساعت هفت صبح در محل بیت رهبرجمهوری اسلامی برگزار می شود.

 

به دنبال مرجعیت

آیت الله خامنه ای تاکنون مباحث مربوط به جهاد و قصاص در اسلام را به صورت کامل تدریس کرده و در سال های گذشته مشغول تدریس بحث مکاسب محرمه بوده است.

با وجود این تنها در ماه های اخیر است که مباحث مطرح در جلسات درس خارج رهبر جمهوری اسلامی توسط سایت دفتر او منتشر می شود و رسانه های داخلی آنها را منتشر می کنند.

همزمان با این مسئله، رسانه های هوادار آیت الله خامنه ای نیز به طور مکرر از “درخواست های متعدد و گسترده” مردم، روحانیون، طلبه ها و… برای انتشار رساله توضیح المسائل رهبر جمهوری اسلامی خبر می دهند.

پیش از این رسانه های حکومتی و هوادار رهبر جمهوری اسلامی، شرکت در درس خارج فقه آیت الله خامنه ای را “آرزوی هر طلبه ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی” عنوان کرده بودند.

خبرگزاری برنا (متعلق به سازمان ملی جوانان) در 12 مرداد سال 87 با انتشار گزارشی در این خصوص، نوشت: “بسیاری از بزرگان حوزه با وجود مسئولیت‌های فراوان خود را مقید می‌دانند در این کلاس‌ها شرکت کنند و علت آن را بار علمی فوق‌العاده این کلاس‌ها و تبرکی که از محضر استاد دروس می‌برند، عنوان می کنند.”