خیابان و دانشگاه به اشتراک رسیده اند

نویسنده
شیرین کریمی

» بیانیه دفتر تحکیم وحدت در اول مهر

اصلی ترین تشکل دانشجویی کشور با انتشار بیانیه ای با اشاره به تغییرات نسل جدید دانشجویان نسبت به نسل های پیشین از این مهم یاد کرده است که  از زمان خیزش جنبش سبز، عرصه “خیابان و دانشگاه” به اشتراکاتی دست یافته اند. اتحادیه انجمن های اسلامی همچنین نسبت به بازگشت موج دموکراسی خواهی به ایران ابراز امیدواری کرده است. همزمان مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی که مجازات “تبعید” خود را در زندان “بهبهان”، می گذراند دیروز از جامعه دانشگاهی ایران خواست به فجایع صورت گرفته “تن” ندهند.

 

در این بیانیه زندانی شدن دانشجویان، محرومیت اساتید و دانشجویان منتقد از حضور در دانشگاه و برخورد دولت با تشکل های مستقل به اوضاع دانشگاه ها در دوران “انقلاب فرهنگی” تشبیه شده است.

دفتر تحکیم وحدت، روز جمعه با انتشار بیانیه ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی، جامعه دانشجویان امروز ایران را نسلی توصیف کرده که “عملگرایی” را جایگزین “آرمانگرایی” نسل های پیشین خود کرده است و به موازات رهایی سیاسی، در پی رهایی “اجتماعی” گام بر می دارد. این تشکل دانشجویی همچنین بر این نکته تاکید کرده که جامعه دانشجویی ایران در “تمامی عرصه های زندگی” به مقاومت در برابر پروژه های “سیطره جویانه” تمامیت خواهان دست زده است.

 

موج دموکراسی باز خواهد گشت

اتحادیه انجمن های اسلامی کشور که به عنوان اصلی ترین تشکل دانشجویان داخل کشور شناخته می شود با معرفی “نسل جوان ” به عنوان اصلی ترین بازیگر خیزش های دموکراسی خواهانه خاور میانه ـ– بهار عربی ـ-  متذکر شده است: “آنان از جنس همان جوانانی هستند که مهمترین طبقه‌ی شکل‌دهنده‌ی جامعه‌ی حال حاضر ایران را شامل می‌شوند.”

در ادامه دفتر تحکیم وحدت این امید را به جامعه دانشجویی می دهد که موج دموکراسی خواهی منطقه  که نقاط عطفی مانند اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و شکل‌گیری جنبش سبز را شاهد بوده، دیر یا زود با “چهره‌ای دیگر” به ایران نیز بازخواهد گشت.

این تشکل دانشجویی منتقد،  با یادآوری این مهم که تا پیش از به وجود آمدن جنبش سبز،  بیشترین بار حرکت‌ها و طرح مطالبات دموکراسی‌خواهانه بر قامت “خمیده” اما “استوار” دانشگاه بوده،  تاکید کرده است: “عرصه خیابان و دانشگاه پس از سال ها در اهداف و روش به اشتراکات دست یافتند که تفکیک آنان سخت و حتی نامطلوب می‌نمود.”

اشاره این نهاد دانشجویی به تغییر محل  اصلی نزاع میان شهروندان و حاکمیت است. در حالی که از دوم خرداد به این سو  تمامی اعتراضات عینی جامعه ایران معطوف به تظاهرات،  تجمع ها و اعتصابات دانشجویان در دانشگاه ها بود،  اما از زمان خیزش جنبش سبز در خرداد 88،  ”خیابان” به لوکشین اصلی نزاع میان جمهوری اسلامی و معترضان تبدیل شد؛ جایی که بسیاری از دانشجویان در قالب جنبش سبز به شهروندان معترض پیوستند و تظاهرات میلیونی در خیابان های پایتخت را رقم زدند.

 

افزایش فشار ها

دفتر تحکیم در بیانیه روز جمعه در طبقه بندی فشار های فزآینده دولت به دانشگاه به پروژه‌ اسلامی کردن دانشگاه‌ها،  تغییر سر‌فصل‌ها و حذف رشته‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی، سهمیه‌بندی در رشته‌های مختلف با هدف کاهش تعداد دانشجویان دختر،  تفکیک جنسیتی در کلاس‌ها و  همچنین تدوین آیین‌نامه‌های انضباطی جدید برای افزایش محدودیت‌های دانشجویان در محیط دانشگاه اشاره می کند.

به غیر از اینها،  تحکیم وحدت به سلب اجازه فعالیت از انجمن های اسلامی،  تشکل‌های مستقلِ صنفی و علمی و فرهنگی اشاره و تاکید می کند: “انتشار نشریات مستقل و منتقد دانشجویی از دانشجویان دریغ شده است. فعالان دانشجویی که می‌توانند زمینه ساز رشد و توسعه ایران باشند به دام محرومیت‌ از تحصیل و اخراج از دانشگاه و حتی زندان گرفتار می‌آیند.”

این تشکل دانشجویی  اردبیشهت ماه نیز با انتشار بیانیه ای در آستانه سالگرد انقلاب فرهنگی،  از سنگینی همیشگی “سایه استبداد” بر سر این نهاد علم آموزی سخن گفته و در انتقاد از فشار های دولت محمود احمدی نژاد به دانشگاهیان تصریح کرده بود: “تاسف انگیز اینکه در حال حاضر در یکی از بدترین و خردسوزترین دوران به سر می بریم. شرایطی بر دانشگاه ها حاکم شده است که نامیدن «انقلاب فرهنگی دوم» سزاوار آن ست.”

 

فضایی متفاوت خلق شده است

با این حال براساس بیانیه اتحادیه انجمن های اسلامی کشور، تشدید این سرکوب ها همراه ها با  “بیداری عمومی مردم” و حساسیت بیشتر” دانشجویان نسبت به وقایع سطح دانشگاه و جامعه بوده است؛ امری که منجر به خلق “فضایی متفاوت” با سالیان گذشته شده است. این بیانیه در توضیح نویسد: “فضایی که نیازمند راهبردهای جدید برای فعالیت های مدنی است. در همین راستا سال گذشته پیشنهاداتی جهت تدوین راهبردهای جدید فعالیت دانشجویی از سوی دفترتحکیم وحدت مطرح گردید که خشونت‌پرهیزی، ضرورت کنترل هزینه، خلق راه‌های نوین فعالیت در جهت نشاط‌ افزایی و تداوم روح امید در حرکت‌های دانشجویی، استفاده از تجربیات نسل‌های پیشین و استفاده از کلیه ظرفیت‌های دانشگاه و شبکه‌های غیررسمی موجود در آن در کنار تاکید بر آزادی‌های آکادمیک و استقلال دانشگاه از نهاد قدرت از محور‌های کلیدی آن بود.”

 

رفع حصر رهبران جنبش سبز

دفتر تحکیم در این بیانیه به اسامی  بسیاری از دانشجویانی اشاره کرده که با “احکام انتقام جویانه” و زندان های جمهوری اسلامی روبرو شده اند و همزمان،  و با اشاره به “حصر خانگی” میرحسین موسوی و مهدی کروبی نوشته است: “آنان بر عهد و پیمان خود با دانشجویان و مردم ماندند و جوانمردانه ایستادگی کردند. امیدواریم در سال تحصیلی جدید با ایستادگی مردم شاهد آزادی همه زندانیان سیاسی و دانشجویی و رهایی از حصر رهبران جنبش سبز باشیم.”

 

پیام مجید دری

همزمان مجید دری، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی که مجازات “تبعید” خود را در زندان “بهبهان”، می گذراند دیروز از جامعه دانشگاهی ایران خواست به فجایع صورت گرفته “تن” ندهند، چرا که به باور وی “دانشجو و دانشگاه حرمتی دارد و هیچگاه سر در برابر هیچ کس خم نمی کند و تن به ذلت هیچ عافیت خواهی نمی نهد و در برابر قدرت طلبان زورگو می ایستد. نمی هراسد و به چالش می کشد. جان می دهد و می ایستد،  خون می دهد و می ماند،  عمر می گذارد و بارور می کند.”

مجید دری در این پیام  که با  شعر “باران! ببار، ببار و برگ های تباه شده ام را فرو ریز”  شمس لنگرودی آغاز می شود، می نویسد: “شما که می دانید دانشجو کیست و دانشگاه کجاست این درخت اگر بخشکد همه ما مسئولیم،  آری،  همه ما.”

 

گزارش شش ماهه

در خبری دیگر سایت دانشجونیوز روز یکشنبه با انتشارگزارشی مفصل به فعالیت های دانشجویان در شش ماه نخست سال جاری که با نقض گسترده حقوق جامعه دانشجویی توسط حاکمیت رو به رو شده پرداخته است. این گزارش که به صورت ماهانه تفکیک شده شامل تجمعات،  بیانیه ها،  نامه ها،  صدور احکام انضباطی،  توقیف نشریات، اخبار دادگاه دانشجویان و مواردی از این دست است.